هر جا که تعداد زیادی آدم زندگی کنند، میکروب جمع می‌شود. از آن‌جایی که افراد مسن سریع‌تر و راحت‌تر مریض می‌شوند، اتاق‌های خانه‌‌ سالمندان همواره باید نظافت شود. تمیز کردن جاهایی که بیشتر کثیف می‌شوند و استفاده از محصولات شوینده‌ی مناسب در کیفیت نظافت و آسانی آن تاثیر دارد. بهتر است برای نظافت خانه‌‌ سالمندان از محصولات شوینده قوی یا بودار استفاده نکنید که برای ساکنین اتاق‌ها مشکلی پیش نیاید. 

لباس‌های کثیف را از اتاق‌ها جمع کنید و برای شستشو کنار بگذارید. روتختی و ملحفه را از روی تخت بردارید و کنار بگذارید. هر چیزی که نباید روی زمین باشد را بردارید تا پای کسی روی آن‌ها نرود. پنجره‌ها را با شیشه شوی بدون بو و حوله کاغذی تمیز کنید. با این‌که سرکه هم می‌تواند به راحتی پنجره‌ها را تمیز کند، بوی آن ممکن است برای ساکنین اتاق آزاردهنده باشد. با استفاده از یک شوینده‌ی آنتی‌باکتریال بدون بو، جاهایی که سالمندان لمس می‌کنند را تمیز کنید. دکمه‌های کنترل‌ها و لوازم الکترونیکی از جمله این جاها هستند. بیشتر شوینده‌ها نیازی به آب‌کشی ندارند، اما بهتر است دستور استفاده‌ی روی بسته‌بندی را دنبال کنید. 

ظرف‌های کثیف را بشویید. پیشخوان و میز‌ها را با محصولات آنتی‌باکتریال بدون بو تمیز کنید. دوش و دیوارهای حمام را بشویید. کمی پودر شوینده روی وان و دیوارهای حمام بریزید و بگذارید 10 دقیقه بماند. سپس با استفاده از یک اسفنج همه‌جا را بشویید و در نهایت آب بکشید. 

توالت را با فرچه و مواد شوینده بشویید. از محصولات آنتی‌باکتریال بدون بو نیز برای شستشوی توالت استفاده کنید. برای شستن سینک از پودر استفاده کنید و سپس آن را آب بکشید. با شیشه شوی و حوله کاغذی آینه را تمیز کنید. 


بهترین راه برای پاک کردن آلودگی از کفپوش شستشوی آن‌ها با مواد ضد عفونی کننده می‌باشد.

کفپوش را بشویید. برای شستن آن از شوینده‌ای ضدعفونی کننده استفاده کنید. بسته به کفپوش باید برای نظافت روشی مناسب انتخاب کنید و برای انجام این کار می‌توانید از راهنماهای نظافت کفپوش پورسلین، کفپوش گرانیت، کفپوش مرمر و کفپوش پارکت استفاده کنید. 

در نهایت بگذارید کفپوش خشک شود، تخت را مرتب کنید، ظرف‌ها را سرجای‌شان بگذارید و لباس‌ها و پارچه‌های شسته شده را پهن کنید. پنجره‌ها را باز کنید تا هوای تازه وارد اتاق شود و بوی مواد شوینده از بین برود. 


نکات مهم

  • برای ضدعفونی کردن کفپوش یک فنجان وایتکس را با 20 لیتر آب ترکیب کنید. از این ترکیب پس از این‌که کفپوش را با شوینده‌ای دیگر شسته‌اید استفاده کنید. محصولاتی که حاوی آمونیاک هستند را وارد این ترکیب نکنید. پس از این‌که کفپوش را با وایتکس شستید، بگذارید خشک شود. 
  • اگر ساکن اتاق مریض بوده است یا مریضی در خانه‌‌ سالمندان شیوع پیدا کرده است، برای نظافت سطوح قبل از شوینده‌ی آنتی‌باکتریال از وایتکس استفاده کنید. 
  • برای تمیز کردن خون یا دیگر مایعات انسانی از مواد هیدروفیلیک یا موادی که آب را به سرعت جذب می‌کنند استفاده کنید و پس از این‌که ماده مایعات را به خود جذب کرد، سطح را با مواد آنتی‌باکتریال و سپس وایتکس بشویید. 
  • همیشه هنگام نظافت جایی که در آن خون یا دیگر مایعات انسانی وجود دارد از دستکش استفاده کنید. هم‌چنین برای این‌که گاز مواد شوینده به ریه‌های‌تان آسیب نزند از ماسک استفاده کنید. 




منبع : Ehow