به طور متوسط از هر 10 نفر، 8 نفر در مقطعی از زندگی خود به کمر درد مبتلا می‌شوند. کمر درد یکی از اصلی‌ترین دلایل مراجعه‌ی مردم به پزشک و دلیل شماره‌ی یک استفاده از طب سوزنی است. خبر خوب این است که بنا بر تحقیقات موجود، کمر درد مزمن یکی از مشکلاتی است که می‌تواند با طب سوزنی درمان شود.
بررسی تازه‌ای که روی 22 مورد درمان با طب سوزنی انجام شده نشان می‌دهد که طب سوزنی، التیامی کوتاه مدت به همراه خواهد داشت. هم‌چنین نشان داده شده که درد افرادی که به سراغ طب سوزنی می‌روند به نسبت کسانی که از روش‌های ثانویه استفاده می‌کنند بهتر و بیشتر فرو می‌نشیند. مطالعاتی دیگر اما نشان داده اند که طب سوزنی ثانویه هم می تواند به اندازه ی نمونه ی اصلی آن تأثیرگذار باشد. این مطالعات همچنین نشان داده اند هم طب سوزنی واقعی و هم طب سوزنی ثانویه که در آن از نقاط نامرتبط با مشکل اصلی استفاده می شود، از معالجات عادی مؤثرتر هستند.
توصیه‌های انجمن درد آمریکا و هم‌چنین کالج پزشکی آمریکا می‌گویند پزشکان باید طب سوزنی را برای بیمارانی که کمر درد مزمن داشته‌اند و روش‌های عادی، دردی از آن‌ها دوا نکرده؛ به عنوان روشی جایگزین در نظر بگیرند.

طب سوزنی بیش از 2500 سال پیش در چین آغاز شد که در این روش سوزن‌های باریکی را در قسمت‌هایی مشخص از بدن بیمار فرو می‌کنند.

نحوه‌ی بهبود کمر درد با استفاده از طب سوزنی
طب سوزنی بیش از 2500 سال پیش در چین آغاز شد. در این روش سوزن‌های باریکی را در قسمت‌هایی مشخص از بدن بیمار فرو می‌کنند. در طب سنتی چین، بدن بیش از 2000 نقطه حساس از این دست دارد و این نقاط با کانال‌هایی به هم وصل شده‌اند که جریانی از انرژی با نام «چی» تولید می‌کنند. این طور ذکر شده است که تحریک این نقاط، عدم توازن  «چی» را تصحیح کرده و جریان انرژی را بهبود خواهد بخشید. پیروان طب سوزنی معتقدند این امر باعث التیام درد و بهبود سلامت می‌شود.
تصور این است که این تأثیرات با تحریک سیستم مرکزی عصبی پدید می‌آیند و ممکن است باعث انتقال مواد شیمیایی خاصی به عضلات، ستون فقرات و مغز شوند. این مواد شیمیایی یا حس کلی درد را تغییر می‌دهند یا با ایجاد تغییراتی در بدن باعث می‌شوند به شخص احساس سلامتی دست بدهد.

نظریاتی در مورد نحوه‌ی عملکرد طب سوزنی:
  • سرعت پخش امواج الکترومغناطیس را افزایش می‌دهد که این ممکن است جریان مواد شیمیایی تسکین دهنده‌ی درد از جمله اندورفین را افزایش دهد، یا سلول‌های سیستم دفاعی را در سطح بدن پخش کند.
  • باعث آزاد شدن اپیوئید‌های طبیعی می‌شوند. این مواد شیمیایی در مغز، درد را کاهش داده و حس خواب آلودگی در فرد ایجاد می‌کنند.
  • اوضاع مغز را با تغییر انتقال دهنده‌ها و هورمون‌های عصبی عوض می‌کند. انتقال دهنده‌های عصبی تکانه‌ی عصبی را یا تحریک و یا ساکت می‌کنند. هورمون‌های عصبی نیز می‌توانند وظیفه یا فعالیت عضوی خاص از بدن را تحت تأثیر قرار دهند.

عوارض جدی مثل عفونت و سوراخ شدن اعضای بدن در طب سوزنی و سنتی هم بسیار نادر‌اند.

خطرات و عوارض جانبی طب سوزنی
این پروسه اگر به دست یک متخصص دوره دیده و با تجربه‌ی طب سوزنی انجام شود، کاملا بی‌خطر است. عوارض جدی مثل عفونت و سوراخ شدن اعضای بدن هم بسیار نادر‌اند. هم‌چنین، باید گفت که عوارض جانبی طب سوزنی در مقایسه با روش‌های معمول درمان کمر درد به مراتب کمتر است.

نکاتی در مورد طب سوزنی
اگر از درمان‌های دیگر نتیجه نگرفته‌اید و به طب سوزنی فکر می‌کنید، با پزشک‌تان در این باره مشورت کنید. اگر از داروهای دیگری استفاده می‌کنید حتما پزشک خود را در جریان بگذارید و اگر باردار هستید؛ از دستگاه تنظیم ضربان قلب استفاده می‌کنید و یا در بدن خود هر گونه ایمپلنتی دارید حتما این موارد را نیز به او اطلاع دهید.
شاید پزشک‌تان بتواند به شما یک متخصص رسمی طب سوزنی معرفی کند. پیش از شروع طب سوزنی، حتما از تعداد جلسات ضروری برای درمان و هزینه‌ی نهایی آن اطلاع حاصل کنید.
منبع : Webmd