در این شماره از راهنمای لوازم یدکی خودرو، به استرات بار و ضربه گیر پرداخته‌ایم و اطلاعاتی در خصوص آن‌ها برای‌تان فراهم کرده‌ایم. این قطعات جز قطعات اصلی فنربندی هستند اما متاسفانه اکثر رانندگان اطلاعاتی در خصوص آن‌ها ندارند. با داشتن اطلاعات در مورد این قطعات می‌توانید علائم خرابی آن‌ها را شناسایی کرده و از بروز مشکلات جدی جلوگیری کنید. 


استرات بار چیست

استرات بار و ضربه گیر با هم تفاوت‌های بسیاری دارند، اما ظاهر آن‌ها تقریبا مشابه است. استرات بار قسمتی از سیستم فنربندی خودرو است که مستقیما روی شاسی خودرو نصب می‌شود. کمک فنر روی استرات بار سوار می‌شود، قطعه‌ای که ارتفاع خودرو از زمین را تنظیم می‌کند. معمولا وقتی یکی از استرات بارها خراب می‌شود، بهتر است هر دو عوض کنید تا باهم فرسوده شوند. پس اگر یکی از استرات بارهای جلو خراب شد، باید هر دو تعویض کنید تا نتیجه‌ی بهتری بگیرید. 


ضربه گیر چیست

این لوازم یدکی که قسمتی از فنربندی خودرو است، فقط یک وظیفه دارد؛ جلوگیری از بالا و پایین شدن خودرو. ضربه گیر نسبت به استرات بار، تاثیر بهتری روی حرکت فرمان و کنترل خودرو دارد. در بعضی خودروها، فنرهای جلو استرات بار و فنر‌های عقب ضربه گیر دارند. قبل از این‌که برای خرید به فروشگاه لوازم یدکی بروید، مطمئن شوید خودرو شما کدام یکی را دارد. 


علائم فرسودگی استرات بار و ضربه گیر

  • ثبات و کنترل: وقتی استرات بار یا ضربه‌گیر فرسوده می شود، خودرو ثبات خود را از دست می‌دهد و کنترل کردنش مشکل می‌شود. در چنین حالتی هنگام دور زدن، حس می‌کند خودرو از این طرف به آن طرف می‌رود، هم‌چنین دست‌اندازهای معمولی به نظر خیلی شدید خواهند آمد. 
  • حرکت فرمان: با فرسوده شدن این قطعات عکس‌العمل فرمان نیز ضعیف می‌شود. در این حالت هنگام رانندگی بیشتر باید فرمان را حرکت دهید و عوض کردن خط در سرعت بالا بسیار خطرناک می‌شود. 
  • خط ترمز: اگر استرات بار و ضربه گیر فرسوده شوند، هنگام ترمز گرفتن جلوی خودرو به سمت پایین متمایل می‌شود. در چنین حالتی خط ترمز طولانی‌تر می شود و فشار زیادی به ترمز‌ها وارد می‌شود. 


منبع : Buyautoparts