چراغ‌های جلو یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو محسوب می‌شوند و به راننده این امکان را می‌دهند که در هوای تاریک، مه و شرایط آب و هوایی بد بتواند جاده را ببیند. بدون چراغ‌های جلو، دیدن جاده و رانندگی کردن مشکل شده و این برای راننده و راننده‌های دیگر و عابرین خطرآفرین می‌شود. این قطعه‌ی مهم آسیب‌پذیرترین قطعه در تصادفات هم است. البته می‌توانید چراغ‌های جلو را به راحتی از فروشگاه‌های لوازم یدکی خریداری کنید و چراغ‌های قدیمی را تعویض کنید. در این شماره از لوازم یدکی خودرو در خصوص انواع چراغ جلو و نحوه‌ی انتخاب صحیح آن‌ها اطلاعاتی آورده‌ایم تا بتوانید هنگام خرید چراغ جلو، از این اطلاعات به‌عنوان راهنما استفاده کنید. 


کاربرد چراغ‌های جلو

چراغ‌های جلو در مه، باران و دیگر شرایط بد آب و هوایی دید راننده به جاده را بهبود می‌بخشند. میزان نور این چراغ‌ها را می‌توان با توجه به شرایط تنظیم کرد و آن‌ها را در حالت نور بالا یا نور پایین قرار داد. حالت نور بالا که مسافت بیشتری را روشن می‌کند به سمت بالا متمایل است، به همین دلیل فقط در شرایط بسیار بد یا خالی بودن جاده باید از آن‌ها استفاده شود تا دید رانندگان دیگر را مختل نکند. برق چراغ‌ها از باتری خودرو تامین می‌شود. خودروهای جدید سنسو‌رهایی دارند که نور را به توجه به شرایط به صورت خودکار تنظیم می‌کنند. 


انواع چراغ جلو

  • چراغ جلوی یک تکه و کامپوزیت: در چراِغ‌های کامپوزیت لنز، لامپ و افروزه از هم جدا هستند و در چراغ‌های یک تکه، این قطعات همه در یک واحد قرار دارند. اگر یکی از قطعات چراغ‌های یک تکه خراب شود، کل آن باید تعویض شود اما در چراغ‌های کامپوزیت، می‌توان قطعات را جداگانه تعویض کرد. 
  • چراغ‌های رفلکتور و پروژکتور: چراغ‌های رفلکتور یک منبع نور و سطحی با روکش کروم دارند که نور را منعکس می‌کند. قطعه‌ی کرومی که لامپ را در بر گرفته است، الگوی نور را کنترل می‌کند و  از تابیدن نور به طور مستقیم در چشم رانندگانی که از رو به رو می‌آیند جلوگیری می‌کند. لامپ‌های چراغ‌های پروژکتور در یک محفظه‌ی پروژکتور قرار دارند که نور را به سمت لنز پروژکتور منعکس می‌کند. لنز در یک محفظه‌ی فلزی با روکش کروم قرار دارد. نور به یک قطعه‌ی فلزی برخورد می‌کند که الگوی نوری که جاده را روشن می‌کند را مشخص می‌کند. چراغ‌های پروژکتور نسبت به چراغ‌های رفلکتور نور متمرکزتری دارند. 

لامپ هالوژن، زنون یا HID و LED از انواع مختلف چراغ‌های جلو خودرو می‌باشد.

انواع لامپ چراغ جلو

  • لامپ هالوژن: لامپ‌های هالوژن از رایج‌ترین نوع لامپ چراغ جلو هستند که یک افروزه‌ی تنگستن دارند. این نوع چراغ معمولا با ترکیب ید و برم یا نیتروژن و آرگون پر می‌شود. این ترکیبات عمر افروزه‌ی تنگستن را زیاد می‌کنند. 
  • لامپ‌ HID: به این نوع لامپ، لامپ زنون هم می‌گویند. لامپ‌های زنون افروزه ندارند و به‌جای آن، با دو الکترود در یک محفظه‌ی پر از گاز زنون کار می‌کنند. شدت نور لامپ‌های زنون از لامپ‌های هالوژن بیشتر است. 
  • لامپ LED: در خودروهای جدید از لامپ‌های LED استفاده می‌شود. این نوع لامپ از لامپ‌های زنون و هالوژن کوچک‌تر است و می‌توان آن را با الگوهای مختلف در محفظه‌ی چراغ جلو قرار داد. 

خرابی چراغ جلو و نشانه‌های آن

به خاطر محل نصب چراغ جلو، این قطعه همواره در معرض آسیب‌دیدگی قرار دارد. یکی از مشکلات رایج سوختن لامپ‌ها است. از طرفی با گذر زمان، لنز چراغ جلو خودرو ممکن است کدر شود و شدت نور کاهش یابد. شل شدن اتصالات چراغ جلو یا سوختن فیوز آن نیز ممکن است به روشن نشدن چراغ‌ها منجر شود. 

رسیدگی به چراغ جلو

ممکن است چراغ جلو خودرو در معرض نور خورشید یا آلودگی‌های هوا و جاده‌ای، کثیف و کدر شود. چراغ جلو باید مرتب تمیز شود تا عملکردی بهینه داشته باشد. در اکثر موارد، تمیز کردن چراغ شدن نور آن را به حالت ایده‌آل باز می‌گرداند. 


منبع : Buyautoparts