وقتی می‌خواهیم دکوراسیون خانه را تغییر دهیم، معمولا بیشتر به فضاهای عمومی توجه می‌کنیم و به اتاق خواب بهای زیادی نمی‌دهیم. اتاق خواب جزو جاهایی است که رسیدگی به دکوراسیون آن را همیشه عقب می‌اندازیم، در حالی که بیشترین زمان از روز را در این اتاق می‌گذرانیم. اگر شما هم تا به حال به دکوراسیون اتاق خواب‌تان توجه‌ای نکرده‌اید، وقتش رسیده رویکرد خود را تغییر دهید. زندگی این روزها شلوغ و پر مشغله است، پس چه بهتر که اتاق خوابی داشته باشیم که وقتی وارد آن می‌شویم حس آرامش و راحتی را برای‌مان فراهم کند. 

محیطی آرام و آرامش‌بخش روی کیفیت خواب و سلامت روانی تاثیر زیادی دارد. البته سبک دکوراسیون داخلی به سلیقه‌ی افراد بستگی دارد، اما دکوراسیون آرامش‌بخش یک سری المان‌های ثابت دارد. 


تشک

مهم‌ترین المان دکوراسیون داخلی اتاق خواب یک تشک خوب است. تشکی که برای نیازهای شما مناسب باشد تاثیر زیادی روی کیفیت خواب‌تان دارد. برای خرید تشک وقت کافی در نظر بگیرید چون گزینه‌های موجود تنوع زیادی دارند. 


قاب یا تخته‌ بالای تخت

پس از تشک، باید در خصوص تخته‌ی بالای تخت خواب تصمیم بگیرید. اگر روی تخت خواب می‌نشنید و مطالعه می‌کنید، برای تکیه دادن باید یک تخته‌ی روکش شده و نرم پشت‌تان باشد. اگر دوست دارید تخت خواب را با بالشت‌های پفی و بزرگ تزئین کنید، در خصوص تخته‌ی بالای تخت خواب گزینه‌های زیادی خواهید داشت.


رو تختی، پتو و بالشت

روتختی و بالشت هم از المان‌های مهم در دکوراسیون یک اتاق خواب آرام محسوب می‌شوند. رو تختی و پتویی انتخاب کنید که نرم و راحت باشد و به‌اندازه‌ای که دوست دارید گرم‌تان کند. بالشت‌های مختلف را امتحان کنید تا بالشتی که برای سر و گردن‌تان مناسب است را بیابید. هم‌چنین انتخاب رنگ‌ بالشت‌ها اهمیت زیادی دارد چون باید با دیگر رنگ‌هایی که در دکوراسیون داخلی اتاق استفاده شده هم‌خوانی داشته باشد. 


نورپردازی ملایم در طراحی دکوراسیون برای اتاق خواب ضروری است و فضا را آرامش‌بخش می‌کند.

نورپردازی

نورپردازی ملایم برای اتاق خواب ضروری است و فضا را آرامش‌بخش می‌کند. اگر در اتاق مطالعه هم می‌کنید، روی میز پا تختی یک چراغ مطالعه بگذارید یا از لامپ‌های دیواری کنار تخت خواب استفاده کنید. لامپ‌ها را طوری انتخاب کنید نورشان جایی که می‌خواهید بیافتد. 


میز پاتختی

کنار تخت خواب باید جایی برای قرار دادن چراغ رو میزی و چیزهایی که به آن‌ها نیاز دارید مثل لیوان آب و کتاب داشته باشید. در انتخاب میز پاتختی، می‌توانید میز هر طرف تخت خواب را از یک سبک انتخاب کنید. به این شکل می‌توانید برای هر طرف تخت خواب میزی مناسبی برای فردی که آن طرف می‌خوابد تهیه کنید. 


پرده

آیا برای خوابیدن به تاریکی مطلق نیاز دارید، یا از وارد شدن نور مهتاب به اتاق لذت می‌برید؟ پرده را طوری انتخاب کنید که با عادات خواب‌تان هم‌خوانی داشته باشد. پرده به جز کاربردی که دارد، می‌تواند المانی زیبا در دکوراسیون باشد پس در انتخاب طرح و رنگ آن نیز دقت کافی را به خرج دهید. بهتر است باید‌ها و نبایدهای خرید پرده را مد نظر قرار دهید. 


رنگ‌های آرامش‌بخش

رنگ در حس دکوراسیون تاثیر زیادی دارد. استفاده از رنگ‌های مات و ملایم مثل آبی آسمانی، خاکستری روشن و سفید فضای اتاق را آرامش‌بخش می‌کند. بهتر است برای انتخاب رنگ رابطه‌ی رنگ‌ها و حس دکوراسیون را مد نظر قرار دهید. 


در طراحی دکوراسیون اتاق خواب اگر یک میز کوچک هم بین مبلمان قرار دهید، می‌توانید برای صبحانه میل کردن هم از آن استفاده کنید.

مبلمان

اگر جای کافی دارید، یک یا دو مبل تک نفره در اتاق و کنار پنجره قرار دهید و برای مطالعه یا استراحت کردن از آن‌ها استفاده کنید. اگر یک میز کوچک هم بین مبلمان قرار دهید، می‌توانید برای صبحانه میل کردن هم از آن استفاده کنید. گذاشتن یک نیمکت جلوی تخت خواب هم جای مناسبی برای در آوردن یا پوشیدن جوراب و کفش فراهم می‌کند. 


فرش

وقتی صبح‌ها از تخت خواب خارج می‌شوید، گذاشتن پاها روی بافتی گرم و نرم حس بسیار خوبی دارد. اگر کفپوش اتاق چوبی است، یک فرش زیر تخت خواب بیاندازید. اگر اتاق موکت شده است، با انداختن فرش روی آن می‌توانید بافت و طرح به دکوراسیون اضافه کنید. 


تابلو

استفاده از تابلوهای نقاشی یا عکس باعث می‌شود دکوراسیون متعلق به شما شود. البته لازم نیست روی تمام دیوارها تابلو یا عکس بزنید، خلوت بودن دیوارها فضای اتاق را آرام‌تر می‌کند. 


دستگاه صدای سفید

اگر خانه‌ای آرام و بی سر و صدا دارید، از آن لذت ببرید. اما اگر جایی پر سر و صدا زندگی می‌کنید، بهتر است یک دستگاه صدای سفید بخرید یا اپلیکیشن موبایل آن را دانلود کنید. 


در نهایت بهتر است وسایلی مثل تلویزیون، کامپیوتر و دیگر وسایل الکترونیکی که ممکن است خواب‌تان را مختل کنند را وارد اتاق خواب نکنید. اگر دوست دارید قبل از خواب فیلم تماشا کنید، بهتر است تلویزیون را در محفظه‌ای قرار دهید تا هنگامی که خاموش است، نمایان نباشد. هم‌چنین کار کردن در اتاق خواب نیز ممکن است برای‌تان اضطراب بیاورد و خواب‌تان را مختل کنید. 


منبع : Houzz