وقتی برای هر جلسه یوگا کلی پول می‌پردازید، سعی می‌کنید حتی بیشتر از پولی که پرداخت کرد‌ه‌اید از کلاس استفاده کنید. این طور نیست؟ با این‌حال گاهی اوقات خجالت می‌کشید از استاد بخواهید تا یک حرکت جدید به شما یاد بدهد یا این‌که ذهن مرتب به این‌جا و آن‌جا می‌رود و نمی‌توانید با تمرکز، یوگا کار کنید. همان‌طور که در بخش اول گفتیم، از چند استاد یوگا خواستیم تجربیات خود در مورد این‌که چگونه می‌توان بیشترین استفاده بدنی و ذهنی را از این ورزش برد با ما در میان بگذارند. پس پیشنهاد ما این است که با این دوازده روش جلسه‌ی بعد یوگا را تبدیل به یک تجربه‌ی فراموش نشدنی بکنید.


با استاد خود صحبت کنید

مری راث یکی از اساتید یوگا در نیو جرسی می‌گوید؛ با استاد خود صحبت کنید و اگر جراحتی دارید و یا حامله هستید او را در جریان بگذارید. در این صورت استاد می‌تواند به شما کمک کند. برقراری رابطه‌ی دوستانه با استاد می‌تواند به شما کمک کند که احساس کنید در خانه هستید و نه در کلاس. بیشتر استادان دوست دارند شاگردان خود را بیشتر بشناسند و با آن‌ها راحت باشند و از این طریق شما را جذب کلاس بکنند که در نهایت به سود هر دو طرف است.


هنگام انتخاب کلاس یوگا باید به متناسب بودن کلاس با نیازهای شما دقت کنید.

کلاسی را انتخاب کنید که مناسب شماست

یوگا انواع مختلفی دارد که هاتا، وینیاسا، و آشتنگا از آن جمله‌اند و می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. بیشتر باشگاه‌های یوگا کلاس‌های مناسب با سطوح مختلف را ارائه می‌دهند. گلوریا بارکو، استاد یوگا در لوس آنجلس می‌گوید برای این‌که کلاس مناسب با نیاز خود را انتخاب کنید، توضیحات مربوط به هر کلاس را با دقت مطالعه کنید و اگر سئوالی داشتید با باشگاه ورزشی تماس بگیرید. اگر کلاسی برای شما بیش از حد سخت باشد احساس شکست و ناامیدی به شما دست می‌دهد و چنان‌چه کلاسی بیش از حد راحت باشد، انگیزه‌ای برای فعالیت نخواهید داشت.


از لوازم یوگا استفاده کنید

برخلاف باور نادرستی که برخی از یوگی‌ها دارند، کمر بند، آجر یوگا و تشک فقط برای استفاده افراد مبتدی نیست. راث می‌گوید؛ این لوازم جانبی کمک می‌کنند حرکات را به صورت موثرتر انجام دهید. به‌عنوان مثال من می‌توانم حرکت «هلال نیمه‌ی ماه» را با گذاشتن دستم برروی کف زمین به راحتی انجام دهم اما اگر از آجر استفاده کنم، می‌توانم توازن بهتری را ایجاد کنم که باعث می‌شود کل بدنم بیشتر باز شود. اگر نحوه استفاده از لوازم را نمی‌دانید، از استاد خود بخواهید تا قبل و یا بعد از کلاس برای‌تان توضیح دهد.


با هدف وارد کلاس شوید

به توصیه‌ی وارن لحظه‌ای پیش خود فکر کنید در طول این جلسه به چه چیزی می‌خواهید دست پیدا کنید. شاید جواب این باشد که می‌خواهید ذهن خود را آرام کنید و به چیزهای مثبت فکر کنید. شاید هم بخواهید به وضعیت جسمانی بهتری دست پیدا کنید و یا این که تا جایی که امکان دارد عرق خود را در بیاورید. اگر قبل از شروع کلاس بدانید هدف شما از این تمرین چیست، این باعث می‌شود که کار خود را با تمرکز  برروی خود انجام دهید نه این‌که مانند فرد کناری خود آن حرکت احمقانه‌ی ایستادن بر روی سر را بدون دلیل انجام دهید.


در کلاس‌های یوگا در حین انجام حرکات «تنفس یوجایی» را تمرین کنید تا تمرکزتان فقط روی تمرین باشد.

روی چیزهایی که آزارتان می‌دهد تمرکز نکنید

اگر چیزی باعث آزار شما می‌شود، مثلا اگر از موسیقی که پخش می‌شود متنفرید، یا جو حاکم شما را ناراحت می‌کند و از یکی از هم‌کلاس‌ها خوش‌تان نمی‌‌آید نفس عمیقی بکشید چون این کار به شما اجازه می‌دهد ذهن شما به زمان حال بیاید و چیزهای آزار دهنده از فکر شما خارج شود. در حین انجام حرکات «تنفس یوجایی» را تمرین کنید تا تمرکزتان فقط روی تمرین باشد و اگر با این تکنیک تنفس آشنایی ندارید، از استاد خود بخواهید آن را به شما آموزش دهد.


به محض تمام شدن جلسه تمرین کلاس را ترک نکنید

این روزها مشغله‌ها زیادند و گاهی اوقات بعد از  اتمام یک جلسه‌ی تمرین یک ساعته، حتی یک ثانیه هم نمی‌توانیم در باشگاه بمانیم. اگر می‌توانید چند دقیقه دیگر هم بمانید؛ چون می‌توانید از فرصت استفاده کرده و حرکات کششی که در‌ طول کلاس انجام نداده‌اید را به پایان برسانید و یا این‌که تکنیک‌های تنفسی یا تکنیک‌های مدیتیشن را تمرین کنید. مدیتیشن حتی اگر 5 دقیقه هم طولانی‌تر شود تاثیر به‌سزایی در زندگی شما خواهد داشت. 


منبع : Prevention