دریچه هوای خودرو میزان هوای ورودی به سیستم انژکتور موتور را تنظیم می‌کند. سیستم‌های ورودی هوا در خودروهای جدید، جایگزین کاربراتور خودروهای قدیمی‌تر شده‌اند. در این سیستم‌ها انژکتور بین سوپاپ‌های دریچه هوا قرار دارد و به این شکل، ترکیب سوخت و هوا با نسبتی مناسب وارد موتور می‌شود. خودروهای جدیدتر سیستم‌های انژکتور چند ورودی دارند و در آن‌ها، وظیفه‌ی کنترل کردن میزان هوا فقط به عهده‌ی دریچه‌ی هوا است. در این شماره از راهنمای لوازم یدکی خودرو، به دریچه هوا پرداخته و اطلاعاتی اولیه در خصوص این لوازم یدکی فراهم کرده‌ایم که می‌توانید، به‌عنوان راهنمایی برای خرید لوازم یدکی یا تعمیر قطعات خودرو از آن‌ها استفاده کنید.


کاربرد دریچه هوا

دریچه هوا میزان هوای ورودی به موتور را بر اساس فشار وارده به پدال گاز تنظیم می‌کند. تغییر در میزان هوای ورودی روی میزان سوخت ورودی هم تاثیر می‌گذارد تا نسبت آن‌ها به هم نریزد. کلید کنترل میزان هوا، دریچه‌ی موجود در سیستم کنترل هوا است. دریچه هوا معمولا بین محفظه‌ی فیلتر هوا و مانیفولد اگزوز قرار دارد. دریچه‌ هوا معمولا به سنسور اندازه‌گیری جریان هوا متصل است یا در کنار آن قرار دارد. 


دریچه هوا چطور کار می‌کند

در سیستم‌های کنترل هوای دستی، پدال گاز توسط سیم سوپاپ به چرخ‌بندی دریچه هوا متصل است. خودروهای جدید از سیستم‌های کنترل هوای الکترونیکی استفاده می‌کنند که در آن‌ها، پدال گاز به یک سنسور متصل است و چرخ‌بندی توسط یک موتور برقی کنترل می‌شود. این سنسور موقعیت پدال گاز را به واحد کنترل موتور منتقل می‌کند. واحد کنترل موتور هم از این اطلاعات برای باز و بسته کردن سوپاپ‌های دریچه هوا استفاده می‌کند. هر چه پدال بیشتر فشار داده شود، دریچه هوا هم بیشتر باز می‌شود. 


سنسور کنترل موقعیت خودرو اطلاعات موقعیت دریچه را به واحد کنترل موتور می‌دهد.

سنسور کنترل موقعیت

این سنسور اطلاعات موقعیت دریچه را به واحد کنترل موتور می‌دهد. با توجه به میزان باز بودن دریچه، واحد کنترل موتور میزان سوختی که باید به موتور وارد شود را تخمین می‌زند. 


دلایل خرابی دریچه هوا

  • با گذر زمان، دریچه هوا در اثر پس‌ماندهای کربنی و دیگر ناخالصی‌ها دچار گرفتگی می‌شود. خراب بودن فیلتر هوا معمولا به گرفتن دریچه هوا منجر می‌شود. 
  • سیم سوپاپ ممکن است پاره شود و این به درست کار نکردن دریچه هوا منجر می‌شود. 
  • یکی دیگر از دلایل رایج خراب شدن دریچه هوا، خراب شدن سنسور موقعیت دریچه هوا است. اگر سنسور موقعیت دریچه هوا درست کار نکند، اطلاعات نادرستی در خصوص موقعیت سوپاپ به واحد کنترل موتور می‌دهد. 

نشانه‌های خرابی دریچه هوا

  • معمولا اگر این لوازم یدکی خودرو دچار مشکل شود، چراغ هشدار موتور روشن می‌شود.
  • وقتی گاز می‌دهید خودرو ریپ می‌زند یا خفه می‌کند. 
  • اگر وقتی خودرو را روشن می‌کنید موتور درست کار نکند، ممکن است اشکال از دریچه هوا باشد. 
  • سفت شدن پدال گاز هم ممکن است ناشی از اشکالات دریچه هوا باشد. 


منبع : Buyautoparts