اگر سنسور اندازه‌گیری جریان هوا درست کار نکند، مصرف سوخت افزایش می‌یابد و این هزینه‌ی زیادی برای‌تان به همراه دارد. این‌که بدانید سنسور اندازه‌گیری جریان هوا چه کار می‌کند، باعث می‌شود اهمیت آن را درک کنید و اگر مشکلی برایش پیش بیاید، با آگاهی از علائم خرابی آن می‌توانید از بروز مشکلات جدی پیشگیری کنید. در این شماره از راهنمای لوازم یدکی خودرو، به سنسور اندازه‌گیری جریان هوا پرداخته‌ایم و نکاتی اولیه در خصوص آن برای‌‌تان فراهم کرده‌ایم. بار بعد که برای خرید این سنسور به فروشگاه لوازم یدکی رفتید، می‌توانید با استفاده از این اطلاعات خریدی آگاهانه داشته باشید. 


کاربرد سنسور اندازه‌گیری جریان هوا

سنسور اندازه‌گیری جریان هوا در خودرو  که به آن به اختصار MAF نیز می‌گویند، یک قطعه‌ی الکترونیکی است که میزان هوای ورودی به موتور را تعیین می‌کند. این لوازم یدکی میزان هوا را به واحد کنترل موتور یعنی ECU ارسال می‌کند. سپس ECU میزان سوخت ورودی به موتور را باتوجه به میزان هوا تنظیم می‌کند تا عمکرد موتور بهینه باشد. سنسور اندازه‌گیری جریان هوا وظیفه‌ی تنظیم کردن نسبت هوا و سوخت موتور و بهینه کردن مصرف سوخت را به عهده دارد. اطلاعات این سنسور به همراه اطلاعات سنسور اکسیژن برای تنظیم نسبت سوخت و هوای موتور مورد استفاده قرار می‌گیرند. 


یکی از نشانه‌های خراب شدن سنسور اندازه‌گیری جریان هوا در خودرو روشن شدن چراغ هشدار موتور است.

چطور بفهمیم سنسور اندازه‌گیری جریان هوا خراب شده است

یکی از نشانه‌های خراب شدن سنسور اندازه‌گیری جریان هوا در خودرو روشن شدن چراغ هشدار موتور است. خودرویی که ریپ بزند یا وقتی تازه روشن شده است درست کار نکند، ممکن است مشکلی در خصوص این نوع  لوازم یدکی داشته باشد. دیگر نشانه‌های خراب شدن این سنسور شامل ضعیف شدن استارت و بیرون آمدن دود سیاه از اگزوز می شوند. اگر هر کدام از این علائم را مشاهده کردید، خودرو را به تعمیرگاه ببرید و سنسور اندازه‌گیری جریان هوای آن را بررسی کنید. 


قطعاتی که باید همراه سنسور اندازه‌گیری جریان هوا بخرید

یادتان باشد هنگام عوض کردن سنسور اندازه‌گیری جریان هوا در خودرو، فیلتر هوا را نیز بررسی کنید. فیلتر هوا وظیفه‌ی تصفیه کردن هوای بیرون که وارد موتور می‌شود را بر عهده دارد. از آن جایی که این لوازم یدکی  بین فیلتر هوا و موتور قرار دارد، اگر فیلتر هوا درست کار نکند به سنسور اندازه‌گیری جریان هوا آسیب وارد می‌شود. معمولا بهتر است با عوض کردن سنسور اندازه‌گیری جریان هوا، فیلتر هوا را نیز تعویض کنید. 


منبع : Buyautoparts