در انتخاب سیم و کابل، یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که باید مد نظر قرار دهید استاندارهای الکتریکی است. در این مطلب مواردی که در  استاندرادهای الکتریکی سیم و کابل نقش اساسی دارند را برای‌‌تان آورده‌ایم.


امپاسیتی یا ظرفیت انتقال جریان

میزان جریان الکتریکی که یک رسانا می‌تواند حمل کند را امپاسیتی می‌گویند. هر چه اندازه‌ی سیم و کابل بزرگ‌تر باشد، میزان امپاسیتی آن بالا می‌رود. واحد اندازه‌گیری امپاسیتی آمپر است.


کاپاسیتانس یا برق‌پذیری

میزان ذخیره‌ی شارژ الکتریکی به طور جداگانه بین دو سطح رسانا با ظرفیت متفاوت را کاپاسیتانس یا برق‌پذیری می‌گویند. این میزان به سطح مقطع رساناها و فاصله بین آن‌ها بستگی دارد. کاپاسیتانس انواع مختلفی دارد که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • کاپاسیتانس مستقیم که بین رساناها اندازه‌گیری می‌شود. 
  • کاپاسیتانس مشترک که بین دو رسانا و دیگر رساناها و محفظه‌های متصل به زمین اندازه‌گیری می‌شود. 
  • کاپاسیتانس زمین که بین یک رسانا و دیگر رساناهایی که به هم و به زمین متصل هستند اندازه‌گیری می‌شوند. 

اندوکتانس یا ضریب خود القایی

اندوکتانس به قابلیت مدار  یا المانی از مدار در ایجاد تغییر در جریان گفته می‌شود. به این شکل تغییر جریان پیش از تغییر ولتاژ اتفاق می‌افتد. برای این‌که این مسئله را درک کنید، یک رودخانه را در نظر بگیرید. اگر در مسیر رودخانه هیچ مانعی وجود نداشته باشد، آب به راحتی در آن به جریان در می‌آید. 

مقاومتی که مدار در فرکانسی مشخص در برابر جریان متغیر یا AC نشان می‌دهد را امپدانس می‌گویند.

امپدانس یا ضریب مقاومت

مقاومتی که مدار در فرکانسی مشخص در برابر جریان متغیر یا AC نشان می‌دهد را امپدانس می‌گویند. واحد امپدانس اهم است و به طول ربطی ندارد. 

رزیستانس یا مقاومت

به میزان سختی حرکت جریان الکتریکی در مدار رزیستانس می‌گویند. واحد رزیستانس اهم است. رزیستانس دو نوع دارد:
  • در مدارهای DC، رزیستانس به مقاومت یک ماده در برابر جریان الکتریکی گفته می‌شود.
  • در مدارهای AC، رزیستانس یکی از مولفه‌های امپدانس است، که معمولا بیش از میزان مقاومت DC است.

سرعت تکثیر یا VP

سرعت تکثیر به سرعت حرکت سیگنال در سیم و کابل در مقایسه با سرعت حرکت آن در هوای آزاد گفته می‌شود که کاملا به خاصیت دی‌الکتریک ماده بستگی دارد.

ولتاژ

به میزان فشار الکتریکی در طول رسانا ولتاژ می‌گویند. میزان ولتاژ به ضخامت عایق سیم و کابل بستگی دارد، هرچه عایق ضخیم‌تر باشد میزان ولتاژ نیز بیشتر است.


منبع : Alphawire