خودروها چند نوع سنسور دارند که شامل سنسور اکسیژن، سنسور بنزین و هوا، سنسور پارکینگ و فشار هوای چرخ‌ها می‌شوند. هر سنسور کاربرد خاصی دارد و در کارکرد بهینه‌ی خودرو موثر است. سنسور اکسیژن یکی از مهم‌ترین انواع آن در خودرو است که نسبت هوا و سوخت و دود اگزوز را کنترل می‌کند. در این مطلب از لوازم یدکی خودرو، به سنسور اکسیژن پرداخته‌ایم و اطلاعاتی در مورد کارکرد و محل نصب آن فراهم کرده‌ایم. با مجله‌ ایرانگان همراه باشید تا با اطلاعاتی در خصوص سنسور اکسیژن خودرو آشنا شوید.


کاربرد سنسور اکسیژن

این لوازم یدکی میزان اکسیژن موجود در اگزوز خودرو را اندازه‌گیری می‌کند و معمولا در لوله اگزوز قرار دارد. اطلاعاتی که سنسور کسب می‌کند توسط واحد کنترل موتور ECU برای تنظیم میزان هوا و سوخت موتور استفاده می‌شود. سنسور اکسیژن معمولا دو کاربرد دارد؛ نسبت هوا و سوخت را در موتور تنظیم و میزان مصرف سوخت را بهینه می‌کند، از طرف دیگر میزان دود خروجی از اگزوز را کاهش می‌دهد. یک طرف سنسور اکسیژن میزان اکسیژن را تشخیص می‌دهد و طرف دیگر  آن به سیم و کابل متصل است و اطلاعات را به ECU می‌رساند.


سنسور اکسیژن گرمادیده و گرماندیده

سنسور اکسیژن در دمای 650 درجه فارنهایت عملکردی موثر دارد. سنسور‌های گرماندیده که در خودروهای قدیمی مورد استفاده قرار می‌گرفتند، توسط دود اگزوز گرم می‌شدند. این سنسورها یک نقطه‌ی ضعف داشتند و آن هم این بود که یک دقیقه طول می‌کشید تا به دمای لازم برسند. سنسورهای گرمادیده این نقطه ضعف را ندارند و خود یک رزیستور دارند که سنسور را به دمای مورد نظر می‌رساند.


سنسورهای بندباریک و بندپهن

سنسورهای بندباریک به ECU اطلاع می‌دهند آیا نسبت میزان سوخت و هوا در موتور مناسب است یا نه. در حالی که سنسورهای بندپهن که به آن‌ها سنسورهای نسبت سوخت و هوا می‌گویند، به ECU اطلاع می‌دهند که نسبت سوخت و هوا در موتور در مقایسه با میزان استاندارد آن چگونه است. از سنسورهای بندپهن در خودروهای مدرن استفاده می‌شود.


در خودروهای جدید یک سنسور قبل از دودگیر یک سنسور بعد از آن نصب می‌شوند.

سنسور قبل از دودگیر و بعد از دودگیر

در خودروهای جدید یک سنسور قبل از دودگیر نصب می‌شوند و یک سنسور بعد از آن. سنسوری که قبل از دودگیر نصب می‌شود، اطلاعات مربوط به میزان آلاینده‌های دود خروجی از اگزوز را به ECU ارسال می‌کند و سنسوری که بعد از دودگیر نصب می‌شود، میزان آلاینده‌های دودی که از دودگیر می‌گذرد را اندازه می‌گیرد و اطلاعات آن را به ECU می‌فرستد. ECU اطلاعات هر دو سنسور با باهم مقایسه می‌کند و برای بهینه کردن مصرف سوخت و تنظیم نسبت سوخت و هوا در موتور از آن‌ها استفاده می‌کند.


مشکلات سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن ممکن است در اثر فرسایش طبیعی آسیب ببیند. با این‌ حال، با گذر زمان پسماندهای کربنی روی سنسورها می‌نشینند و عملکرد آن‌ها را دچار نقص می‌کنند. هم‌چنین ممکن است سیلیکون موجود در ضد‌یخ یا مایع خنک‌کننده رادیاتور نیز روی این لوازم یدکی بریزد.


نشانه‌های خرابی سنسور اکسیژن

  • اگر سنسور اکسیژن خراب شود، اطلاعات اشتباه به ECU می‌فرستد این باعث می‌شود انژکتور بنزین بیشتری به بنزین برساند و در نتیجه، موتور درست کار نمی‌کند. در این حال وقتی خودرو تازه روشن شده است، به‌خوبی گرم نمی‌شود و کار نمی‌کند.
  • از آن‌جایی که سنسور اکسیژن میزان دود خروجی اگزوز را کنترل می‌کند، خرابی آن به افزایش میزان سوخت ورودی به موتور و در نتیجه میزان دود خروجی از اگزوز می‌شود.
  • اگر نسبت سوخت و هوا در موتور مناسب نباشد، بنزین درست آتش نمی‌گیرد و خودرو ریپ می‌زند. این اتفاق ممکن است هنگام گاز دادن یا وقتی خودرو تازه روشن شده است رخ دهد.

رسیدگی

اگر سنسور اکسیژن را مرتب تمیز کنید، همیشه عملکرد خوبی خواهد داشت. بعضی خودروها سنسورهای خاصی دارند که روی داشبورد چراغ هشدار دارد. سنسورهای گرماندیده معمولا 60.000 کیلومتر کار می‌کنند. این اطلاعات معمولا در کتابچه‌ی راهنمای خودرو آورده شده و در خودروهای مختلف، متفاوت است.


منبع : Buyautoparts