محیط زیست و آب و هوا همواره محیط پیرامون ما را فرا گرفته‌اند و در تصمیمات روزمره‌ی زندگی مثل چطور لباس پوشیدن، این‌که چتر نیاز داریم یا اصلا امروز خانه را ترک می‌کنیم یا نه موثرند. مقاومت سیم و کابل در برابر عوامل طبیعی اهمیت زیادی دارد و اگر در شرایط سخت از سیم و کابل نامناسب استفاده شود، کارایی خود را از دست می‌دهد. اگر سیم و کابل نتواند سرمای زیاد را تحمل کند، مثل انسانی می‌ماند که فراموش کرده در طوفان ژاکت به تن کند. در این مطلب به بررسی برخی از رایج‌ترین استانداردها و گواهینامه‌های محیطی سیم و کابل پرداخته‌ایم. 

  • مقاومت در برابر رطوبت و مواد شیمیایی: هر دو مورد برای کارایی سیم و کابل ضروری هستند. 
  • گازهای شیمیایی: میزان گازی که هنگام احتراق ماده از آن ساطع می‌شود ممکن است به تجهیزات حساس الکترونیکی مثل نیمه رساناها آسیب برساند.
  • مقاومت در برابر تغییر دما: سیم و کابل باید بتواند شرایط محیطی سخت مثل دمای بسیار بالا یا بسیار پایین را تحمل کند. 
  • مقاومت در برابر اشعه‌ی ماورای بنفش: روکش سیم و کابل وقتی در معرض اشعه‌ی ماورای بنفش یا همان نور خورشید قرار می‌گیرد، بعضی خاصیت‌های فیزیکی خود را از دست می‌دهد و به همین دلیل، باید طوری طراحی شود که در برابر نور آفتاب مقاوم باشد. 
  • RoHS: این عبارت مخفف Restriction of Certain Hazardous Substances به معنی ممنوعیت مواد سمی خاص است. RoHS در جولای 2006 به قانون تبدیل شد و طبق آن، ورود هر نوع سیم و کابل که حاوی سرب، کرومیم شش ظرفیتی، کادمیوم و دیگر فلزات سنگین باشد، به اروپا ممنوع است. البته وجود این مواد به میزان طبیعی در سیم و کابل پذیرفتنی است. 
  • WEEE: این عبارت مخفف Waste Eelectrical & Electronic Equipment به معنی ضایعات تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی است. WEEE در ژوئن سال 2004 به قانون تبدیل شد و طبق آن، تولیدکنندگان مسئول معدوم کردن ضایعات محصولات هستند. 
در نتیجه، باید یادتان باشد دفعه‌ی بعد که برای پروژه‌ای قصد انتخاب سیم و کابل داشتید، شرایط محیطی که قرار است سیم و کابل در آن استفاده شوند را مد نظر قرار دهید و طبق استانداردها و گواهینامه‌های محیطی، سیم و کابل مناسب انتخاب کنید. 


منبع : Alphawire