کار دلکو انتقال ولتاژ در زمان مناسب از کوئل به شمع‌ها است تا پیستون موتور را روشن کنند. از دلکو در خودروهای قدیمی‌تر استفاده می‌شد و خودروهای مدرن دلکو ندارند. در این شماره از راهنمای لوازم یدکی خودرو، اطلاعاتی در خصوص دلکو برای‌تان آورده‌ایم که به تنظیمات و کارکردهای دلکو می‌پردازد و به شما کمک می‌کند هنگام مراجعه به فروشگاه لوازم یدکی، خریدی آگاهانه داشته باشید. 


کاربرد دلکو

کارکرد اصلی دلکو انتقال ولتاژ از کوئل به شمع‌های خودرو و تقسیم برق است. دلکو با میل بادامک موتور می‌چرخد و سرعت چرخش نصف آن است. روتور و درپوش دلکو قسمت‌های اصلی آن هستند. 


کارکرد دلکو

دلکو یک روتور دارد که زیر درپوش آن می‌چرخد. ولتاژ بالا به روتور دلکو منتقل می‌شود و آن یک قسمت فلزی دارد که ولتاژ را به نقاط اتصال منتقل می‌کند. سپس نقاط اتصال ولتاژ بالا را از طریق سیم و کابل فشار قوی به شمع‌ها منتقل می‌کنند. وقتی روتور می‌چرخد، قسمت‌های فلزی‌اش به نقاط اتصال برخورد می‌کنند و ولتاژ را به سیم شمع‌ها منتقل می‌کنند. 


خراب شدن دلکو باعث می‌شود چراغ هشدار موتور روشن شود.

دلایل و نشانه‌های خراب شدن دلکو

خراب شدن دلکو باعث می‌شود چراغ هشدار موتور روشن شود. از آن جایی که درپوش و روتور دلکو در معرض برق ولتاژ قوی قرار دارند، پس از مدتی فرسوده می‌شوند. هم‌چنین ممکن است کربن روی درپوش بماند و باعث شود درست کار نکند. نشتی روغن موتور هم ممکن است به روتور و درپوش دلکو آسیب برساند. نشانه‌های خراب شدن دلکو شامل موارد زیر هستند:

  • اگر دلکو درست کار نکند موتور استارت نمی‌خورد، ریپ می‌زند یا گرم نمی‌شود. کاهش شتاب خودرو نیز ممکن است ناشی از نقص دلکو باشد. 
  • اگر روتور دلکو درست نچرخد، خودرو به لرزش می‌افتد. 
  • صدای جیر جیر هنگام روشن کردن خودرو نیز می‌تواند از نشانه‌های خراب شدن دلکو باشد. 
  • استارت نخوردن خودرو در هوای سرد هم یکی از نشانه‌های خرابی دلکو است. 

رسیدگی به دلکو

بهتر است هر 45.000 کیلومتر درپوش و روتور دلکو را بررسی کنید. تمیز کردن درپوش و روتور دلکو باعث می‌شود دلکو یک باره از کار نیوفتد. 

نکاتی در خصوص نصب دلکو

  • پس از نصب کردن درپوش جدید، باید سیم‌ها را به صورت اولیه به درپوش نصب کنید. اگر سیم‌ها اشتباه نصب شوند خودرو استارت نمی‌خورد. 
  • از آن‌جایی که ولتاژی که در دلکو جریان دارد بالا است، باید هنگام تعویض کردن آن حتما موتور خودرو را خاموش کنید. 
  • بهتر است همیشه روتور و درپوش دلکو را با هم تعویض کنید، حتی اگر فقط یکی از آن‌ها دچار مشکل شده باشد. 
  • هنگام تعویض روتور و درپوش دلکو، سیم‌های شمع‌ها را بررسی کنید. مشکلات مربوط به شمع یا سیم‌های آن، ممکن است باعث شود درپوش و روتور دلکو از کار بیوفتند.

منبع : Buyautoparts