در حالی که بعضی مطالعات نشان می‌دهند جراحی پلاستیک می‌تواند تا حد زیادی روی کیفیت زندگی افراد تاثیر بگذارد، مطالعات دیگر نشان می‌دهد ممکن است پس از جراحی پلاستیک افراد تغییرات احساسی و عاطفی ناخوشایندی را تجربه کنند. البته این تغییرات دلایل خاص خود را دارند تا حد زیادی قابل پیشگیری هستند. 


دلایل تغییرات احساسی و عاطفی

تصمیم‌گیری در خصوص جراحی پلاستیک کار آسانی نیست. انتظار کشیدن برای دیدن نتایج جراحی پلاستیک به اضطراب منجر می‌شود و دوران نقاهت هم مشکلات خود را دارد. ورم، کبودی و زخم‌های ناشی از جراحی، ممکن است تا چند هفته فرد را افسرده کنند. افسردگی پس از هر نوع عمل جراحی قابل پیشبینی است و علائمش، به افسردگی پس از زایمان شباهت دارد. پس از اتمام دوران نقاهت، چالش‌های اجتماعی و عاطفی ناشی از نگاه قضاوت کننده‌ی افراد می‌تواند به گوشه گیری و خشم منجر شود. 

افرادی که سابقه‌ی افسردگی، اضطراب، مشکلات شخصیتی و دیگر مشکلات روانی دارند، بیشتر در معرض تغییرات عاطفی ناشی از جراحی پلاستیک هستند. البته امروزه جراحان پلاستیک، قبل و بعد از جراحی با بیماران جلسات مشاوره می‌گذارند تا سلامت روانی آن‌ها را ارزیابی کنند و در حل مشکلات‌شان کمک‌شان کنند. 


خویشتن‌بینی

کاندیداهای ایده‌آل جراحی پلاستیک کسانی هستند که با قسمتی از چهره یا بدن‌شان مشکل دارند و جراحی پلاستیک می‌تواند مشکل‌شان را حل کند. با این‌که جراحی پلاستیک می‌تواند تاثیر زیادی روی خویشتن‌بینی افراد بگذارد، فرد باید قبل از جراحی هم دید مثبتی به خود داشته باشد. 


داشتن انتظارات واقع‌بینانه از نتایج جراحی پلاستیک و بهتر کردن ظاهر قسمتی از بدن یا صورت برای هر بیمار قبل از جراحی مهم است.

انتظارات واقع‌بینانه

داشتن انتظارات واقع‌بینانه از نتایج جراحی پلاستیک اهمیت زیادی برای بیماران دارد. در حالی که پس از جراحی زیبایی دید اطرافیان به فرد تغییر می‌کند، توجه یا عدم توجه اطرافیان می‌تواند فشار زیادی روی او وارد کند. انتخاب کردن جراحی پلاستیک برای حل مشکلات ظاهری یک چیز است، انتظارات در خصوص بهتر شدن زندگی چیزی دیگر. در حالی که ممکن است نتایج جراحی پلاستیک روی جنبه‌های مختلف زندگی تاثیر بگذارد، این دلیل مناسبی برای انجام جراحی پلاستیک نیست. دلیل مناسب برای جراحی پلاستیک، بهتر کردن ظاهر قسمتی از بدن یا صورت است. 


خطوط قرمز

اگر قصد جراحی پلاستیک دارید، حتما تمام بیماری‌ها و داروهایی که مصرف می‌کند را با جراح پلاستیک در میان بگذارید. بعضی افراد نمی‌دانند که جراحی پلاستیک می‌تواند پیچیده و جدی باشد. آگاهی جراح پلاستیک از شرایط بیمار احتمال بروز مشکلات را کاهش می‌دهد. شرح دادن مشکلی که می‌خواهید حلش کنید هم اهمیت زیادی دارد. تکنیک‌ها و فرایند‌های زیادی در جراحی پلاستیک وجود دارد و جراح، بر اساس توضیحات و خواسته‌های شما روش مناسب را انتخاب می‌کند. 

جراحان پلاستیک با مراجعین مشاوره می‌کنند تا افرادی که ممکن است پس از جراحی دچار مشکلات عاطفی شوند را شناسایی کنند. البته مشکلات عاطفی به این معنی نیست که شخص لزوما برای جراحی پلاستیک تایید صلاحیت نمی‌شود، اما آگاهی از مشکلات بیمار برای جراح پلاستیک لازم است. بیمارانی که خطر تغییرات عاطفی آن‌ها را تهدید می‌کند، قبل از جراحی پلاستیک به مشاور ارجاع داده شده یا توسط خود جراح پلاستیک مشاوره می‌شوند.