در ایالات متحده، بیش از هر کشور دیگری جراحی پلاستیک انجام می‌شود و آمریکایی‌ها در زمینه تمایل به جراحی پلاستیک، با برزیلی‌ها در رقابت هستند. فقط در سال 2013، 11 میلیون عمل جراحی پلاستیک در آمریکا انجام شده که این رقم نسبت به سال 1997، 279٪ افزایش داشته است. اعمال جراحی پلاستیک مثل لیپوساکشن و بزرگ کردن سینه 89٪ و اعمال زیبایی بدون جراحی مثل تزریق ژل و بوتاکس، 521٪ افزایش داشته‌اند. آمریکایی‌ها در سال 2013، 12 میلیارد دلار خرج جراحی پلاستیک کرده‌اند و 90.6٪ مخاطبین جراحی پلاستیک، خانم‌ها بوده‌اند. پرطرفدارترین جراحی پلاستیک در این سال لیپوساکشن بوده است که 363.912 بار انجام شده‌ است. 

بیایید برزیل را بررسی کنیم، کشوری که بعضی تحلیل‌گران می‌گویند، مردمش بیشتر از آمریکایی‌ها دوست دارند زیبا باشند. اما در حالی که آمریکایی‌هایی که جراحی پلاستیک انجام می‌دهند، سعی دارند این مسئله را از دیگران پنهان کنند و بعضی‌ها حتی از آن خجالت می‌کشند، دید برزیلی‌ها به جراحی پلاستیک کاملا متفاوت است. آن‌ها به‌جای این‌که از جراحی پلاستیک خجالت بکشند، آن را جار می‌زنند. ما با چهار زن برزیلی در مورد جراحی پلاستیک صحبت کرده‌ایم و به این نتیجه رسیده‌ایم که جراحی پلاستیک برای خانم‌های برزیلی، نشان‌دهنده‌ی دوست داشتن خود و ارزش نهادن به آن است. با مجله‌ ایرانگان همراه باشید تا از دلایل خانم‌های برزیلی برای انجام جراحی پلاستیک و روانشناسی علاقه به این کار، آگاه شوید. 


زیبایی برای من مثل دری به دنیاهای دیگر است

روچا تصمیم گرفت پس از وضع حمل، شکمش را جراحی پلاستیک و فرمش را ترمیم کند. او می‌گوید «هیچ لباسی در تنم زیبا نبود و مدام گریه می‌کردم که چرا نمی‌توانم چیزی که می‌خواهم را داشته باشم. جراحی پلاستیک برای من ضروری بود چون با آن توانستم عزت نفسم را دوباره به دست بیاورم. زیبایی برای من مثل دری به دنیاهای دیگر است. اگر مجرد باشید و زیبا هم نباشید، هیچ مردی از شما خوشش نمی‌آید یا اگر در یک مهمانی تنها دختر چاق مجلس باشید، تمام آقایان به خانم‌های لاغر و زیبا توجه خواهند کرد، نه دختر چاق.»

این‌ها حرف‌هایی است که هیچ خانمی نباید بلند بگوید، چه برسد به این‌که آن‌ها را باور داشته باشد. البته این حرف‌ها به‌نظر درست است و چیزی است که خانم‌ها، همیشه تلاش کرده‌اند با آن مقابله کنند. زیبایی یک چیز نیست، جذاب بودن ساده نیست و ارزش خانم‌ها هم تنها به زیبایی‌شان نیست. اما این‌که فکر کنیم زیبایی روی روان انسان‌ها تاثیری ندارد هم یک توهم کامل است. روچا تصمیم گرفته این زیبایی را با کمک جراحی پلاستیک به خود برگردانند و از تصمیمش هم راضی است. 


دوست داشتن خود اهمیت زیادی دارد و لازمه‌ی خوشبختی است. چیزی که در ظاهر از خود می‌بینیم، به گونه‌ای انعکاس خود درونی ما است.

وقتی می‌توانیم مشکلی را حل کنیم، چرا باید از آن عذاب بکشیم

ژرونیمو هیچ وقت از چهره‌اش راضی نبوده است. او می‌گوید «زیبایی یعنی وقتی در آینه نگاه می‌کنید، چیزی که می‌بینید را دوست داشته باشید. زیبایی یعنی دوست داشتن خود. من دوست داشتم بینی‌ام با اجزای صورتم تناسب داشته باشد. به همین دلیل جراحی زیبایی بینی انجام دادم تا نقوص بینی‌ام را برطرف کنم. حالا وقتی در آینه نگاه می‌کنم احساس بهتری دارم. زیبایی در زندگی و روابط اجتماعی تاثیر زیادی دارد. حالا مردم از من تعریف می‌کنند و خودم هم خوشحال‌ترم.»

دوست داشتن خود اهمیت زیادی دارد و لازمه‌ی خوشبختی است. چیزی که در ظاهر از خود می‌بینیم، به گونه‌ای انعکاس خود درونی ما است. شاید بعضی‌ها تصور کنند، می‌توانند از ظاهر خودشان بگذرند، اما این ممکن است. طرز لباس پوشیدن، آرایش کردن و مدل مو، همه انعکاس خود درونی انسان‌ها هستند. اگر بتوان با عوض کردن ظاهر، بیشتر خود درونی را منعکس کرد، اتفاق بدی می‌افتد؟


زیبا بودن موهبتی است که سرنوشت به من داده و نمی‌خواهم چیزی آن را از من بگیرد

چاوز در دوران بارداری متوجه شد دیابت دارد و وزنش دو برابر شد. او می‌گوید «زیبایی یعنی این‌که در مورد خودتان احساس خوبی داشته باشید. من از شکمم راضی نبود، اما وقتی پس از جراحی پلاستیک به آن نگاه کردم، احساس زیباترین زن دنیا را داشتم. متاسفانه بعضی‌ها هستند که دوست دارند این جراحی را انجام دهند، اما از لحاظ مالی توانایی لازم را ندارند.»

فرقی نمی‌کند پول دوست باشید یا آن را ریشه تمام بدی‌ها بدانید، پول یعنی قدرت و شخصیت. در واقع پول نزدیک‌ترین چیز به کیمیاگری است. اگر به فردی گوشه‌نشین که زیادی کار می‌کند و پول زیادی در نمی‌آورد کمی پول بدهید، ناگهان به چهره‌ای تبدیل می‌شود که می‌تواند لباس و خودروی خوب بخرد و در اجتماع سری میان سرها در بلند کند. افرادی که هفته‌ای 40 تا 60 ساعت کار نمی‌کنند، احتمالا وقت ورزش کردن دارند و آنقدر پولدار هستند که بتوانند لباس‌های چرمی و ابریشمی بخرند. شاید ناراحت‌کننده باشد اما با داشتن ظاهر دلخواه، می‌توان فرصت‌های جدیدی در زندگی ایجاد کرد. 


زیادی چاق یا لاغر بودن روی نگاه افراد به خانم‌ها تاثیر زیادی دارد و به همین دلیل سراغ جراحی پلاستیک می‌روند.

جراحی پلاستیک یعنی تولدی دوباره

ماریا پس از وضع حمل، جراحی پلاستیک انجام داده است و عقیده دارد «جراحی پلاستیک دارد به یک اعتیاد تبدیل می‌شود. انسان‌‌ها بدون نقص متولد می‌شوند، اما سپس باردار می‌شوند و می‌دانید بارداری با بدن زن چه کار می‌کند. اما خوشبختانه بعد از وضع حمل، می‌توان با جراحی پلاستیک دوباره متولد شد. می‌توانید حتی از قبل هم زیباتر باشید. جامعه از خانم‌ها توقع زیادی دارد. زیادی چاق یا لاغر بودن روی نگاه افراد به خانم‌ها تاثیر زیادی دارد و فکر می‌کنم من هم به همین دلیل سراغ جراحی پلاستیک رفتم. کمی پیچیده است.»

این دلیل از دلایل قبلی نگران‌کننده‌تر است. جامعه توقعات زیادی دارد، خودتان را دوست داشته باشید! از خودتان متنفر باشید! و تنها راه مقابله با این فشارها این است که با نفرت داشتن از خود، خود را دوست داشته باشید. بدن‌تان را به تیغ جراحی بسپارید و تمام مشکلات ظاهرتان را حل کنید. شاید به این شکل، آینه دیگر شما را شکنجه ندهد. 

امیدواریم آینده‌ای به‌وجود بیاید که در آن تا این حد نگران خود بیرونی‌مان نباشیم. منظور این نیست که تنوع ظاهری انسان‌ها را تحسین نکنیم، اما مسئله این است که ما هیچ وقت این تنوع را تحسین نکرده‌ایم؛ بلکه همیشه نگران سینه‌های کوچک و بینی‌های بزرگ و لب‌های باریک‌مان بوده‌ایم و از نقص داشتن بدن‌های‌مان زجر کشیده‌ایم. بدن‌های‌مان زجری برای‌مان دارند که حاضر می‌شویم آن‌ها را به امید زیباتر شدن، به تیغ جراحی بسپاریم. آیا کاربرد جراحی پلاستیک این است؟ فراهم کردن فرصت این‌که دیگر نگران ظاهر بدن‌های فانی‌مان نباشیم؟


منبع : Huffingtonpost