اکثر افراد قوانین و آداب استفاده از آسانسور را نمی‌دانند. باید در را نگه داریم؟ باید با دیگر افراد حاضر در آسانسور صحبت کنیم، یا در چشم‌های‌شان نگاه نکنیم؟ برای بعضی افراد، استفاده از آسانسور به خاطر ترس از مکان‌های تنگ یا ارتفاع، تجربه‌ای اضطراب آور است. فرقی نمی‌کند در محل کار، دانشگاه یا محل زندگی از آسانسور استفاده می‌کنید، دانستن و رعایت کردن قوانین و آداب استفاده از آسانسور، ضرری نخواهد داشت. در سال آسانسور‌ها 120 میلیارد بار، افراد را به مقاصدشان می‌رسانند، اما اکثر افراد هنوز حتی قوانین استفاده از آسانسور را هم نمی‌دانند. ما قوانین و آداب استفاده از آسانسور را برای‌تان جمع آوری کرده‌ایم تا شما و همسفران‌تان، تجربه‌ی خوبی از استفاده از آسانسور داشته باشند. در بخش اول این مطلب، نکاتی که قبل از سوار شدن به آسانسور باید رعایت کنید را برای‌تان شرح می‌دهیم. 


سمت راست بایستید

وقتی منتظر آسانسور هستید، از درها دور بایستید. به این شکل اگر کسی بخواهد از آسانسور پیاده شود، سر راهش نخواهید بود. سمت راست در آسانسور بایستید تا سمت چپ و وسط در، برای خروج افراد باز باشد. تا زمانی که تمام افرادی که قصد خارج شدن از آسانسور را دارند پیاده نشده‌اند، وارد آسانسور نشوید. 


اگر سخت نیست در را نگه دارید

اگر در خصوص نگه داشتن آسانسور شک دارید، از رهنمود‌های زیر استفاده کنید:

  • وقتی آسانسور پر است، آن را نگه ندارید چون فقط وقت مسافران را تلف خواهید کرد. 
  • اگر در آسانسور تنها هستید و کسی با عجله به سمت آن می‌آید، حتما آسانسور را نگه دارید. 
  • هیچ وقت آسانسور را بیش از 15 تا 20 ثانیه نگه ندارید. 

با زور وارد آسانسور نشوید

وقتی در آسانسور باز می‌شود و می‌بینید که پر است، با زور خود را در آن جا نکنید. اگر در صف منتظر بودید و نفر جلویی شما آخرین جای خالی آسانسور را گرفته است، صبر کنید تا آسانسور بعدی بیاید. از مسافران نخواهید آسانسور را برای‌تان نگه دارند. اگر به آسانسور نمی‌رسید، صبر کنید تا آسانسور بعدی بیاید. وقت افراد داخل آسانسور، به اندازه‌ی وقت شما ارزش دارد. 

اگر نزدیک دکمه‌های آسانسور ایستاده‌اید، دکمه‌ی طبقاتی که افراد درخواست می‌کنند را بزنید.

دکمه‌های طبقات را برای افراد دیگر بزنید

اگر نزدیک دکمه‌های آسانسور ایستاده‌اید، دکمه‌ی طبقاتی که افراد درخواست می‌کنند را بزنید. هم‌چنین می‌توانید از کسانی که وارد آسانسور می‌شوند بپرسید، به کدام طبقه می‌روند. فقط در صورتی که خودتان نمی‌توانید دکمه‌ها را بزنید، از افراد دیگر درخواست کنید این کار را برای‌تان انجام دهند.

انتهای آسانسور بایستید

وقتی وارد آسانسور می‌شوید، انتهای آن بایستید تا افراد دیگر به راحتی وارد آسانسور شوند. اگر طبقه‌ی آخر پیاده می‌شود، در دورترین نقطه از در بایستید. به این شکل سر راه دیگران نخواهید بود. اگر مجبور شدید جلوی در بایستید، وقتی آسانسور می‌ایستد از سر راه کنار روید تا افراد به راحتی بتوانند از آسانسور خارج شوند. 

سریع خارج شوید

وقتی آسانسور به طبقه‌ی مورد نظر شما رسید، سریع از آن خارج شوید تا افرادی که می‌خواهند سوار آسانسور شوند هم سریع این کار را انجام دهند. زیاد به این که بگذارید دیگران زودتر پیاده شوند توجه نکنید، مگر این‌که از شما جلوتر باشند. اگر انتهای آسانسور ایستاده‌اید، بهتر است اعلام کنید که می‌خواهید خارج شوید تا مسافران دیگر راه را برای‌تان باز کنند. 

گاهی اوقات از پله‌ها استفاده کنید

اگر فقط یک یا دو طبقه می‌خواهید بالا یا پایین بروید، از پله‌ها استفاده کنید. مگر این‌که صدمه دیده باشید یا توانایی بالا رفتن از پله‌ها را نداشته باشید، نباید برای یک طبقه از آسانسور استفاده کنید. بهتر است در ساعات شلوغ، آسانسور را برای کسانی که می‌خواهند تعداد طبقات زیادی را جا به جا شوند، خالی نگه دارید. 

صف بایستید

اگر افراد منتظر آسانسور آن‌قدر زیادند که صف تشکیل شده، شما هم باید به صف احترام بگذارید. مثل بقیه در صف منتظر بمانید تا نوبت‌تان شوید. اگر خیلی عجله دارید، می‌توانید از پله‌ها استفاده کنید. 




منبع : Wikihow