طول درمان هر نوع جراحی پلاستیک قوانین و محدودیت‌های خاص خود را دارد. اما همان‌طور که در بخش اول گفتیم، قوانینی وجود دارند که بعد از هر نوع جراحی پلاستیک، پیروی از آن‌ها ضروری است. از بزرگ کردن سینه گرفته تا کوچک کردن شکم، اگر جراحی پلاستیک داشته‌اید یا قصد آن را دارید، پس از جراحی و در طول درمان باید این نکات را رعایت کنید تا مدت طول درمان افزایش نیابد و آسیب‌هایی که در اثر جراحی به بدن وارد شده، به طور کامل ترمیم شوند.


خودداری از انجام فعالیت‌های فیزیکی

جراحی پلاستیک مثل هر جراحی دیگری، انرژی بدن را می‌گیرد و تا مدتی آن را ضعیف می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌شود، تا طول درمان بیمار کامل نشده است، از انجام فعالیت‌های فیزیکی خودداری کند. انجام فعالیت فیزیکی و فشار آوردن به بدن، در فرایند ترمیم، اختلال ایجاد می‌کند. هم‌چنین ممکن است با فعالیت فیزیکی شدید، زخم‌ها باز شوند و مشکلاتی پیش بیاید که به جراحی نیاز داشته باشد. بیمار قبل از شروع فعالیت‌های فیزیکی، باید با جراحش مشورت کند. بهتر است ناحیه‌ای از بدن که جراحی پلاستیک روی آن انجام شده است تا ترمیم شدن کامل زخم‌ها بی‌حرکت باشد تا از باز شدن بخیه و بروز مشکلات جدی جلوگیری شود. البته ممکن است جراح پس از جراحی‌های خاص، ورزش کردن را توصیه کنید و فقط در این صورت انجام فعالیت فیزیکی مجاز است.


رژیم غذایی و تغذیه

رژیم غذایی روزهای اول پس از جراحی پلاستیک باید بیشتر مایعات باشد، البته نوع رژیم غذایی به نوع جراحی نیز بستگی دارد. ممکن است پس از بعضی جراحی‌ها بیمار مجبور باشد تا مدت‌ها فقط مایعات مصرف کند. دیگر بیماران پس از مشاوره با جراح می‌توانند کم کم خوردن غذاهای جامد را آغاز کنند. آدامس جویدن پس از جراحی ممنوع است و سیگار کشیدن یا هر روش دیگر برای وارد کردن مواد سمی به بدن، در فرایند ترمیم اختلال ایجاد می‌کند. رژیم غذایی که پروتئین زیادی داشته باشد به تسریع فرایند ترمیم کمک می‌کند. نوشیدن دمنوش هم ممکن است پس از بعضی جراحی‌ها ممنوع باشد. در کل، اگر رژیم غذایی مواد مغذی که راحت هضم شوند داشته باشد، به تسریع فرایند درمان کمک می‌کند.


مراجعه مرتب به جراح پلاستیک روش خوبی برای مطلع نگه داشتن او از فرایند ترمیم و دیگر مشکلات احتمالی است.

مراجعه مرتب به جراح

مراجعه مرتب به جراح اهمیت زیادی دارد. اولین مراجعه به جراح پس از جراحی پلاستیک معمولا برای ارزیابی فرایند ترمیم انجام می‌شود. مراجعه‌ی دوم در صورت نیاز برای باز کردن بخیه‌ها و بررسی زخم‌ها انجام می‌شود. مراجعه مرتب به جراح روش خوبی برای مطلع نگه داشتن او از فرایند ترمیم و دیگر مشکلات احتمالی است. هم‌چنین جراح با اطلاع از شرایط بیمار، می‌تواند تغییرات لازم در رژیم غذایی و سبک زندگی را به او گوشزد کند.


بازگشت به محل کار

پس از جراحی پلاستیک، استراحت مطلق اجتناب‌ناپذیر است و بهتر است از قبل مرخصی بگیرید. پس از تکمیل شدن فرایند ترمیم، بیمار می‌تواند به کار بازگردد، اما با احتیاط. باید بدانید جراحی پلاستیک ظاهر را تغییر می‌دهد و باید از قبل، برای این تغییر آماده باشید. اگر لباس و سبک لباس پوشیدن خود را با ظاهر جدیدتان هماهنگ کنید، نه‌تنها دوستان و همکاران‌تان از شما تعریف خواهند کرد، بلکه خودتان هم حس بهتری نسب به ظاهرتان خواهید داشت. کار کردن پس از جراحی پلاستیک ممکن است مشکل باشد چون استراحت مطلق انسان را کمی تنبل می‌کند. اما در این زمان نباید مراجعه به جراح را فراموش کنید. او باید میزان موفقیت جراحی را ارزیابی کند و اگر به اندازه‌ی کافی موفقیت‌آمیز نبوده است، بهترین روش را برای رسیدن به نتیجه‌ی دلخواه پیدا کند.


مصرف خودسرانه‌ دارو

هر شکل از مصرف خودسرانه‌ی دارو پس از جراحی پلاستیک می‌تواند در فرایند ترمیم اختلال ایجاد کند و به مشکلات جدی منجر شود. پیشنهاد‌های دوستان و آشنایان را گوش نکنید و فقط به توصیه‌های جراح‌تان عمل کنید. داروهایی که به فردی کمک کرده‌اند، ممکن است برای فردی دیگر مضر باشند. حتی مصرف داروهای مسکن هم برای بعضی بیماران ممنوع است. پس قبل از مصرف کردن هر گونه دارو، باید با جراح خود مشورت کنید.


حمایت خانواده و دوستان

نباید اهمیت حمایت خانواده و دوستان را دست کم گرفت. ممکن است بیماران پس از جراحی دچار افسردگی و تغییر خلق و خوی شوند. پس از جراحی پلاستیک، بدن تغییرات زیادی می‌کند تا به شرایط مطلوب برسد. در این دوران، حمایت خانواده و دوستان از بیمار حیاتی است. آن‌ها می‌توانند به بیمار اطمینان دهند که این تغییرات بخشی طبیعی از فرایند ترمیم است. گروهی از اعضای خانواده، دوستان و پزشکان می‌توانند به تسریع فرایند ترمیم کمک کنند.


منبع : Diyhealth