این روزها کارواش‌های اتوماتیک به‌خاطر سرعتی که دارند، از همیشه پرطرفدارتر شده‌اند. اما ممکن است کارواش اتوماتیک به خودرو آسیب بزند؟ در واقع، در بیشتر موارد کارواش‌های اتوماتیک امن‌ترین گزینه برای شستشوی خودرو هستند. در شستشو با دست ممکن است آب به اندازه‌ی کافی استفاده نشود، از شوینده‌های نامناسب استفاده شود یا خودرو زیر آفتاب شسته شود و رنگش بسوزد. هنگام فروش خودرو، سالم بودن رنگ آن روی قیمتش تاثیر زیادی دارد. خودرویی که رنگش رفته یا محو شده باشد، معمولا قیمتی کمتر از خودرویی با رنگ سالم دارد. 

چند وقت یک بار باید خودرو را بشوییم؟ این به آن بستگی دارد که خودرو، چند وقت یک بار و چگونه کثیف می‌شود. اگر از خودرو کم استفاده می‌کنید و بیشتر در پارکینگ است، ماهی یک بار کافی است. اما خودروهایی که بیشتر در خیابان پارک می‌شوند و در معرض انواع آلودگی قرار دارند، یا در مناطق بارانی و برفی مورد استفاده قرار می‌گیرند، بیشتر به شستشو نیاز دارند. 


نکاتی در مورد کارواش اتوماتیک

مطمئن شوید فرچه ندارند

بعضی از کارواش‌های قدیمی هنوز به‌جای پارچه، از فرچه‌های زبر استفاده می‌کنند که بدنه‌ی خودرو را خط می‌اندازند. خط‌های روی بدنه‌ی خودروهای قدیمی به سادگی قابل ترمیم است، اما اگر روی بدنه‌ی خودروهای جدید خط بیفتد، معمولا باید قسمت آسیب دیده را دوباره رنگ کنید. بعضی کارواش‌ها برای شستشوی خودرو فقط از فشار زیاد آب و مواد شوینده استفاده می‌کنند و بدنه‌ی خودرو، با هیچ چیز تماس پیدا نمی‌کند.


به خدمات اضافه نه بگویید

در اکثر کارواش‌ها کارگران به شما پیشنهاد می‌کنند داخل خودرو را واکس بزنند یا خدماتی از این قبیل به شما ارائه کنند. این خدمات معمولا به درستی ارائه نمی‌شوند و کارگران فقط قصد دارند کمی بیشتر پول به جیب بزنند. بهتر است به این خدمات نه بگویید و این قبیل کارها را خودتان در خانه انجام دهید. اسپری واکس هیچ ضرری برای خودرو ندارد اما مثل واکس دستی موثر نیست. زدن اسپری واکس به لاستیک‌ها یکی دیگر از کارهایی است که بهتر است خودتان در خانه انجام دهید چون هزینه‌ی آن، با هزینه‌ی خریدن اسپری برابری می‌کند.


در کارواش فشار آب، کثیفی‌هایی که زیر خودرو جمع شده‌اند و تمیز کردن‌شان اصلا کار ساده‌ای نیست را به سادگی تمیز می‌کند.

خدمات مفید

بعضی کارواش‌ها خدمات مفیدی هم ارائه می‌دهند، مثل شستشوی زیر خودرو که ارزش پرداخت هزینه‌ی اضافی را دارد. فشار آب، کثیفی‌هایی که زیر خودرو جمع شده‌اند و تمیز کردن‌شان اصلا کار ساده‌ای نیست را به سادگی تمیز می‌کند. تمیز کردن رینگ و ترمز یکی از خدمات مفید کارواش‌ها است. مواد شوینده‌ی قوی که برای شستشوی ترمز استفاده می‌شود، کثیفی که مدت‌ها روی هم انباشته شده است را پاک می‌کنند. تمیز کردن ترمزها در خانه و با استفاده از برس و شلنگ آب تقریبا ممکن نیست. 


خشک کردن خودرو

بیشتر کارواش‌های اتوماتیک از بادگرم برای خشک کردن خودرو استفاده می‌کنند. اما بعضی از کارواش‌ها برای این کار کارگرانی دارند که به صورت دستی خودرو را خشک می‌کنند. اگر برای انجام این کار از دستمال نرم و تمیز استفاده شود، اشکالی ندارد. اما اگر دیدید کارگران از دستمال‌های زبر و کثیف برای خشک کردن خودرو استفاده می‌کنند، بهتر است با خودرو خیس کارواش را ترک کنید. گرد و خاک و دیگر چیزهایی که در دستمال وجود دارد، مثل سمباده بدنه‌ی خودرو را خط می‌اندازند. اگر با خودرو خیس از کارواش خارج شوید و بگذارید جریان هوا خودرو را خشک کند، هیچ مشکلی پیش نمی‌آید.


قبل از ترک کردن کارواش خودرو را بررسی کنید

با این‌که بیشتر کارواش‌ها نوشته‌ای دارند که می‌گوید «مسئولیت آسیب‌های وارد شده به خودرو با کارواش نیست»، دلیل نمی‌شود شما قبل از ترک کارواش خودروی‌تان را بررسی نکنید. اگر مشکلی برای خودروی‌تان پیش آماده، با مدیریت کارواش صحبت کند. فرقی نمی‌کند قانونی باشد یا نه، او ممکن است برای حفظ مشتری خسارت شما را پرداخت کند. 


منبع : Autoblog