اکثر مالکان خودرو که به سلامت و عملکرد خودرو خود اهمیت می‌دهند، همیشه به یاد دارند که تایرها را بچرخانند و روغن خودرو و روغن فیلتر را تعویض کنند. آن‌ها می‌دانند که چطور سطح روغن  بررسی کرده و فیلتر هوای کثیف را تعویض کنند. یا برای انجام برخی از این مسائل روزمره‌ی تعمیر و نگهداری به نمایندگی و یا تعویضی روغن مراجعه می‌کنند.
با این‌حال، مراقبت از گیربکس چیزی نیست که مالکان خودرو اهمیت زیادی به آن بدهند. همه فکر می‌کنند موتور همه کاره است، اما این گیربکس و رانشگر هستند که خودرو را به حرکت می‌اندازند. آن‌ها نیاز به مراقبت و نگهداری منظم دارند. این مراقبت باعث می‌شود خودرو به خوبی حرکت کرده و گیربکس وسط جاده دچار مشکل نشود. با این وجود، زمانی که مسافت زیادی را با خودرو می‌پیمایید، اولین چیزی که در طول زمان خراب می‌شود اغلب گیربکس است. اگرچه این مشکلات گیربکس برای کسب و کار تعمیرگاه خوب است، اما ما هنوز می‌خواهیم صاحبان خودرو بخشی از نقش خود را برای تجربه‌ی رانندگی بهتر انجام دهند.
در این‌جا 5 نکته‌ی ساده برای حفظ سلامت گیربکس اتوماتیک خودرو را پیشنهاد می‌کنیم:

تعمیر ونگهداری روزانه

بعد از هر 24,000 کیلومتر، باید روغن گیربکس را عوض کنید. اگر طبق یک برنامه‌ی منظم به نمایندگی خودروتان می‌روید، پس در یکی از بازدیدهای اصلی‌تان برای تعمیر به این مسئله رسیدگی خواهند کرد. اگر نه، برنامه‌ای برای تغییر روغن گیربکس اتوماتیک در هر 24,000، 48,000، 72,000، 96,000 کیلومتر داشته باشید.

سطح روغن گیربکس را به‌طور منظم چک کنید

درست مانند کارتل خودرو (تشتک روغن)، گیربکس خودرو نیز دارای میله‌ی اندازه‌گیری است که این امکان را می‌دهد تا سطح روغن را بررسی کنید. طبق کتابچه‌ی راهنمای مالک خودرو، سطح روغن را چک کرده و به دنبال تغییر رنگ باشید. باید بدانید که رنگ روغن گیربکس چگونه باید باشد و اگر روغن به نظر سوخته بود یا تغییر رنگ داده بود، آن را برای بررسی به نمایندگی ببرید. اگر متوجه نشتی روغن گیربکس شدید، خیلی زود آن را به تعمیرگاه ببرید. گاهی اوقات یک جابه‌جایی ساده‌ی مهره‌ها می‌تواند مشکل را حل کند و یا می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات بزرگ‌تر هم باشد.

برای مرقبت از گیربکس اتوماتیک خودرو سعی کنید قبل از تغییر دنده، خودرو را کاملا متوقف کنید.

قبل از تغییر جهت دنده‌ها اتومبیل را کامل متوقف کنید

اگر خیلی سریع از دنده جلو به عقب می‌روید، سعی کنید قبل از تغییر دنده، خودرو را کاملا متوقف کنید. این امر از سایش و پارگی غیرضروری جلوگیری می‌کند.

ترمز نکنید

اگر هنگام رانندگی عادت دارید که با پا پدال ترمز را مدام فشار دهید، مقدار زیادی فشار اضافی به موتور و گیربکس وارد می‌سازید. مراقب باشید که برای توقف و یا در ترافیک، بیش از حد از ترمز استفاده نکنید. هم‌چنین، زمانی‌که در شیب یا سراشیبی پارک کرده‌اید از ترمز دستی استفاده کنید. این امر فشار وارده بر ترمز را به حداقل می‌رساند.

مراقب موتور اتوموبیل باشید

خودرو شما یک خودرو تنظیم شده با قطعات بسیار زیاد است. اگر موتور خودرو به درستی عمل نکند، آن‌گاه فشار و تنش زیادی بر گیربکس (و یا برعکس) وارد می‌شود. حتما باید به طور منظم موتور و گیربکس اتوماتیک خودرو را بررسی و تعمیر کرده تا خطر مشکلات جدی را کاهش دهید.