دویدن و پیاده‌روی ابتدایی‌ترین و طبیعی‌ترین روش‌های ورزش کردن هستند. با اختراع‌های جدید در صنعت کفش، انتخاب کفش ورزشی که نیاز به تخصص و اطلاعات دارد. اگر کفش نامناسبی را برای ورزش کردن انتخاب کنید، به‌جای این‌که سلامت خود را بهبود بخشید و احساس بهتری داشته باشید، باید به‌دنبال درمان برای درد پاشنه‌ و قوزک بگردید. در حالی که بیشتر فروشگاه‌‌های کفش ورزشی فروشنده‌هایی مطلع و آگاه دارند، با دانستن نکات اصلی در مورد کفش‌های ورزشی، فقط چند قدم با انتخاب کفش مناسب فاصله خواهید داشت. این‌ها نکاتی هستند که هنگام خرید کفش ورزشی، باید به آن‌ها دقت کنید.


پای‌تان را اندازه بگیرید

این تصور که اندازه‌ی پای بزرگسالان تغییر نمی‌کند، کاملا اشتباه است. اندازه‌ی پا با بالا رفتن سن تغییر می‌کند و باید سالی دو بار آن را اندازه بگیریم. هم‌چنین اندازه‌ی کفش‌های برند‌های مختلف متفاوت است، پس بهتر است به شماره‌ی آن توجه نکنید و کفش را قبل از خریدن امتحان کنید. 


کفش را چندکاره نکنید

کفش‌های مخصوص دویدن از کفش‌های پیاده‌روی انعطاف‌پذیرتر هستند و کفی‌های آن‌ها برای تحمل فشار زیاد طراحی شده‌اند. اگر هر دو ورزش را انجام می‌دهید، برای هر کدام یک جفت کفش مناسب تهیه کنید. 


اگر فرورفتگی کف پای‌تان عادی است و کفش‌تان به صورت یکنواخت فرسوده شده است، باید به‌دنبال کفشی باشید که ترکیبی از کفش نرم و سفت باشد.

پای خود را بشناسید

پاهای همه‌ی ما 10 انگشت و 2  پاشنه دارد، اما شکل پاهای افراد مختلف متفاوت است. البته امروزه بیشتر برند‌ها برای تمام اشکال پا کفش مناسب دارند. می‌توانید پاهای‌تان را خیس کنید، روی یک کاغذ قهوه‌ای قرار دهید و سپس الگوی پا را روی کاغذ پیاده کنید. یا این‌که می‌توانید کفش قبلی‌تان را بررسی کنید و ببینید از کدام قسمت‌ها بیشتر فرسوده شده است. اگر الگوی پای‌تان خمیدگی ندارد، یا کفش‌تان بیشتر از کناره‌ی داخلی فرسوده شده است، احتمالا کف پای‌تان صاف است و به سمت داخل متمایل می‌شود. برای چنین پایی، باید کفشی انتخاب کنید که حرکت پا داخل کفش را بگیرید.

اگر الگوی پا بیشتر قسمت جلویی و پاشنه‌ی آن را نشان می‌دهد و اتصال بین این دو بسیار باریک است، یا اگر کفش‌تان بیشتر از کناره‌ی بیرونی فرسوده شده است، کف پای‌تان فرورفتگی زیادی دارد و به سمت بیرون متمایل می‌شود. برای این نوع پا باید به‌دنبال کفشی بالشتی باشید که پاشنه‌ی نرمی داشته باشد.

اگر فرورفتگی کف پای‌تان عادی است و کفش‌تان به صورت یکنواخت فرسوده شده است، باید به‌دنبال کفشی باشید که ترکیبی از کفش نرم و سفت باشد. 


شب‌ها کفش بخرید

پا در طول روز ورم می‌کند و در اثر راه رفتن یا دویدن، عریض می‌شود. پس اگر شب کفش بخرید، در بزرگ‌ترین حالت پا هم اندازه خواهد بود. 


جوراب‌های ورزشی‌تان را بپوشید

هنگام خرید کفش ورزشی، جوراب‌هایی که هنگام دویدن یا پیاده‌روی کردن می‌پوشید را به پا کنید. 


کفش را امتحان کنید

پا در کفش ورزشی باید راحت باشد. پس از این‌که کفش را پوشیدید، در فروشگاه کمی بدوید و راه بروید. 


در بهترین حالت نوک شصت پا باید1 سانتی‌متر با نوک کفش فاصله داشته باشد، پاشنه باید سر جایش محکم باشد و هنگام راه رفتن تکان نخورد.

شرایط ایده‌آل پا در کفش

در بهترین حالت نوک شصت پا باید1 سانتی‌متر با نوک کفش فاصله داشته باشد، پاشنه باید سر جایش محکم باشد و هنگام راه رفتن تکان نخورد. بالای کفش که روی پا قرار می‌گیرد، باید محکم باشد اما به پا فشار وارد نکند. هم‌چنین باید بتوانید تمام انگشتان را به راحتی در کفش حرکت دهید.


امکانات کفش

بعضی کفش‌های ورزشی بیشتر مناسب فضانوردی هستند تا پیاده‌روی، اما بعضی از امکانات این کفش‌ها واقعا مفید هستند. کفی‌های بی‌رنگ که با ژل، فریون یا هوا پر شده‌اند، ضربه‌گیر و برای کسانی که پاشنه درد دارند مناسب هستند. باید خاطر نشان شد که این نوع کفش‌های ورزشی برای کسانی که از ناحیه مچ پا دچار دررفتگی می‌شوند اصلا مناسب نیستند. 


کفش گران یا ارزان نخرید

کفش ورزشی با کیفیت معمولا گران است، اما ارزش پولی که هزینه می‌کنید را دارد. مدل‌های روز یا مدل‌هایی که امضای افراد معروف را دارند خیلی گران هستند و هیچ فایده‌‌ی اضافی هم برای پای‌تان ندارند. 


به موقع کفش‌تان را عوض کنید

کفش‌های ورزشی پس از 550 تا 650 کیلومتر دویدن یا پیاده‌روی باید تعویض شوند. وقتی پاشنه‌ی کفش ساییده شود یا پا در آن احساس راحتی نکند، وقتش رسیده یک کفش ورزشی نو بخرید.


منبع : Webmd