کفش ورزشی هم تاریخ انقضا دارند. اگر ورزش می‌کنید، پیاده‌روی می‌کنید یا می‌دوید، باید پس از طی 550 تا 850 کیلومتر یا هر سه تا شش ماه یک‌بار کفش ورزشی خود را عوض کنید.
کفش ورزشی معمولی تنها برای 750 کیلومتر پیاده‌روی و یا 550 تا 800 کیلومتر دوی سنگین مناسب است. اگر از آن‌ دسته افرادی هستید که در هنگام پیاده‌روی پای خود را محکم به زمین می‌کوبند، احتمالا کمتر می‌توانید از کفش ورزشی خود استفاده کنید. هم‌چنین مقدار استفاده از کفش ورزشی و وزن فرد نیز عوامل تعیین‌کننده‌ای هستند. هر چه وزن شخص بیشتر باشد و تعداد دفعات استفاده از کفش ورزشی بیشتر باشد، کفش سریع‌تر کهنه و فرسوده می‌شود. اغلب کفش‌های ورزشی که به‌صورت مداوم مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید هر سه تا شش ماه عوض شوند.
مشکل کفش ورزشی این است که فرآیند فرسودگی آن‌ها بلافاصله پس از خریدن آن‌ها شروع می‌شود. در کفش ورزشی از چسب استفاده می‌شود، بنابراین بلافاصله بعد از این‌که از انبار بیرون می‌آیند و وارد مغازه می‌شوند، این چسب شروع به فاسد شدن می‌کند. هم‌چنین بالشتک‌ها یا کپسول‌های هوایی که مسئول حفاظت از پاها هستند افت می‌کنند. پیش از خرید یک کفش ورزشی حتما مطمئن شوید که آخرین مدل است و از مغازه‌دار بپرسید که این کفش ورزشی برای چه مدت در مغازه قرار گرفته است.
برای افزایش طول عمر کفش ورزشی خود می‌توانید به توصیه‌های زیر که توسط متخصصان دانشگاه دولتی میشیگان مطرح شده‌اند، عمل کنید:
  • از کفش ورزشی  فقط برای ورزش کردن استفاده کنید. هرچه بیشتر از این کفش‌ها استفاده کنید، بیشتر و زودتر کهنه می‌شوند. علاوه‌ بر این کفش‌هایی که روزانه پوشیده می‌شوند خیلی بیشتر در معرض رطوبت و باکتری قرار می‌گیرند و همین امر باعث فرسوده شدن سریع آن‌ها می‌شود.
  • حتما کفش ورزشی را خشک کنید. کفش ورزشی مخصوص پیاده‌روی یا دویدن خود را در جایی قرار دهید که در معرض هوا باشد. از قرار دادن آن‌ها در کیف باشگاه، اتومبیل گرم یا درمعرض نور مستقیم خورشید بپرهیزید.
  • اگر تصمیم به شستن کفش ورزشی خود دارید، از آب سرد و یک شوینده ملایم استفاده کرنید و آن را در معرض هوا قرار دهید تا کاملا خشک شود. این‌کار از افت چسبی که اجزای کفش را به هم چسبانده است، جلوگیری می‌کند.
  • کفش ورزشی خود را به‌صورت چرخشی استفاده کنید. یک روز کفش ورزشی کهنه و روز دیگر کفش‌های نوی خود را بپوشید. (آن‌ها را به صورت تناوبی بپوشید). این روش برای زمانی‌که کفش ورزشی تقریبا کهنه شده و باید تعویض شود بسیار مناسب است.

منبع : Anr