تزریق هورمون‌های مختلف، گذارندن فرایند‌های روش‌های درمانی مثل ART، IVF، ICSI و IUI و ناراحتی ناشی از ناتوانی در باردار شدن، خانم‌هایی که مشکلات نازایی دارند را به موجوداتی حساس تبدیل می‌کند. به همین دلیل به فکر افتادیم تا مطلبی در مورد رفتار مناسب با خانم‌های نازا تهیه کنیم تا شاید بتوانند آن را به دوستان و نزدیکان خود معرفی کنند و نحوه‌ی رفتار مناسب را به آن‌ها آموزش دهند. خانم‌های نازا اضطراب زیادی را متحمل می‌شوند و مردم باید یاد بگیرند چگونه با آن‌ها رفتار کنند. 

مواردی که در ادامه می‌خوانید را هیچ‌وقت به یک خانم نازا نگویید:

  • «احتمالا هیچ‌وقت بچه نمی‌خواستی، اگر می‌خواستی حتما تا الان باردار شده بودی.»
  • «احتمالا یک مشکل روانی داری که از باردار شدنت جلوگیری می‌کنه» پس این به این معنی است که خانم‌هایی که باردار می‌شوند هیچ مشکل روانی ندارند. 
  • «اگر دیدت به دنیا را تغییر بدی، حتما باردار می‌شی. مستند «راز» را دیدی؟» کسانی که این حرف را می‌زنند بهتر است به این فکر کنند اگر خانم مورد نظر به باردار شدن اعتقاد نداشت، این همه وقت و هزینه صرف آن نمی‌کرد و خود را آزار نمی‌داد.
  • «بهتر است تلاش برای باردار شدن را کنار بگذاری و یک بچه به فرزندی قبول کنید. شاید در این صورت باردار شدی.» این فقط یک افسانه است. آمار سازمان جهانی نازایی نشان می‌دهد شانس باردار شدن پس از به فرزندی قبول کردن یک بچه با قبل از آن تفاوتی ندارد. اگر می‌خواهید بچه‌ای را به فرزندی قبول کنید اشکالی ندارد، اما این کار را برای باردار شدن انجام ندهید. 
  • «خداوند برنامه‌ی دیگری برای تو دارد. خدا نمی‌خواهد باردار بشی. او می‌خواهد در خدمتش باشی و اگر باردار شوی، از خواسته‌ی او سرپیچی کرده‌ای.» افرادی که خداوند به خانه‌ی‌شان می‌آید و در مورد اهداف زندگی خانم‌هایی که مشکل نازایی دارند برای‌شان صحبت می‌کند، بهتر است خود را به یک روانپزشک نشان دهند. 
  • «شاید خداوند می‌داند نمی‌توانستی مادر خوبی باشی.» اگر این جمله را قبول کنیم باید بپذریم تمام کسانی که بچه دارند والدین خوبی هستند. خداوند به همه جور آدم بچه می‌دهد، حتی آدم‌هایی که لیاقت بچه‌دار شدن  ندارند. 
  • «می‌خوام بچه‌ام را سقط کنم.» نه، هیچ‌وقت این حرف را جلوی خانمی که مشکل نازایی دارد نزنید. مطمئن باشید علاقه‌ای به شنیدنش ندارد.

نباید به خانم‌هایی که مشکل نازایی دارند بگویید که مادر بچه‌های دوستان یا آشنایان خود باشید.

  • «خانواده‌ی من بسیار کوچک است، فقط چهار فرزند دارم.» خواهش می‌کنم ساکت باشید. 
  • «می‌توانی مادر بچه‌های دوستانت باشی.» اکثر مردم از این حرف منظور بدی ندارند، اما کسانی که این حرف را می‌زنند بهتر است بدانند نگهداری از بچه‌های دیگر هیچ ربطی به مادر بودن ندارد. 
  • «با این مشکل کنار بیا.» کنار آمدن با نازایی به همین سادگی‌ها هم نیست. نازایی مثل زخمی است که تا آخر عمر با خانم‌ها باقی می‌ماند؛ یک سندروم فیزیکی روانی دائمی. ناتوانی فیزیکی در بچه‌دار شدن پیامد‌های عاطفی و اجتماعی دارد که خانم‌ها هر روز با آن‌ها درگیر هستند. 
  • «خیلی خوش‌شانی که بچه‌دار نمی‌شوی.» درست است که آمار نشان می‌دهد زوجینی که بچه ندارند زندگی رضایت‌بخش‌تری دارند و خوش‌بخت‌تر هستند، اما معمولا خانم‌هایی که نازایی دارند خانه‌ای پر از بچه می‌خواهند.
  • «هیچ‌وقت ناامید نشو، به تلاش کردن ادامه بده. شاید با لقاح آزمایشگاهی بعدی باردار شدی.» این بدترین حرفی است که می‌توانید به خانمی با مشکل نازایی بگویید. کسانی که به بیماری‌های مرگبار مثل سرطان مبتلا هستند، ترجیح می‌دهند در مراحل پیشرفته‌ی بیماری درمان را رها کنند و با غرور بمیرند. اما چنین درکی در مورد مشکلات نازایی وجود ندارد. خانم‌هایی که مشکل نازایی دارند هم در مرحله‌ای از تلاش کردن خسته می‌شوند و به زندگی عادی خود ادامه می‌دهند. بهتر است اطرافیان آن‌ها هم این موضوع را درک کنند. 
تحقیقات نشان می‌دهد میزان اضطراب ناشی از درمان نازایی با میزان اضطراب ناشی از سرطان و دیگر بیماری‌های مرگبار برابر است. روش‌های درمان نازایی فشار زیادی را روی بدن، روان و روابط بیمار وارد می‌کنند و هزینه‌های زیادی به همراه دارند. یک پیشنهاد برای کسانی که تا به حال از این حرف‌ها به خانم‌های نازا می‌زدند، از آن‌ها معذرت خواهی کنید. 


منبع : Huffingtonpost