لوازم یدکی تقلبی، از لحاظ برچسب، بسته‌بندی و دیگر جزئیات مشابه لوازم یدکی اصلی هستند و تشخیص دادن آن‌ها از یکدیگر می‌تواند گیج‌کننده باشد.  طبق اعلامیه‌ی سازمان بین‌المللی مدیریت آزادراه‌ها، امروزه ده‌ها هزار خودرو در آمریکا از لوازم یدکی تقلبی استفاده می‌کنند. طبق آمار سالانه 45 میلیارد دلار در بازار لوازم یدکی تقلبی جا به جا می‌شود و فقط درصدی از این لوازم یدکی در آمریکا خرید و فروش می‌شوند. 

تشخیص لوازم یدکی تقلبی و اصل کار ساده‌ای نیست و خیلی از لوازم یدکی تقلبی که در بازار موجود هستند، ظاهر و کیفیتی قانع‌کننده دارند. این لوازم یدکی تقلبی نشان تجاری و بسته‌بندی حرفه‌ای دارند و فقط مکانیک می‌تواند آن‌ها را از اصل تشخیص دهد. البته راه‌هایی برای تشخیص لوازم یدکی تقلبی و اصل وجود دارد. 


قیمت

اگر قیمت قطعه‌ای که قصد خریدش را دارید به صورت قابل توجهی ارزان است، احتمال این‌که تقلبی باشد وجود دارد. در مواردی فروشنده‌ها لوازم یدکی تقلبی را حتی یک دهم قیمت نسخه‌ی اصل آن هم فروخته‌اند. بهتر است با مکانیک‌های تعمیرگاهی که می‌روید بیشتر آشنا شوید و بفهمید، لوازم یدکی را از کجا خریداری می‌کنند. حتی می‌توانید لوازم یدکی مورد نیاز خودرو را خودتان خریداری و به مکانیک بدهید.


یکی از روش‌های پیشگیری از خرید لوازم یدکی تقلبی جست‌و‌جو در اینترنت و خرید از فروشگاه‌های معتبر است.

از فروشگاه‌های مورد اعتماد خرید کنید

بهترین روش پیشگیری از خرید لوازم یدکی تقلبی، خرید کردن از فروشگاه‌های مورد اعتماد است. اگر فروشگاه مورد اعتمادی نمی‌شناسید، از دوستان و آشنایان بپرسید یا در اینترنت جست و جو کنید. وقتی یک فروشگاه منصف پیدا کردید و از اصل بودن محصولات آن مطمئن شدید، به آن وفادار بمانید و احتمال خریدن لوازم یدکی تقلبی را کاهش دهید. 


مقایسه کنید

بهترین روش برای تشخیص لوازم یدکی تقلبی از اصل، مقایسه کردن قطعه‌ی جدید با قطعه‌ی قدیمی است. قطعه‌ای که می‌خرید باید به قطعه‌ای که کارخانه روی خودرو گذاشته است مشابه و از یک نوع مواد اولیه ساخته شده باشد. 


اطلاع‌رسانی کنید

از آن‌جایی که ممکن است فروشگاه لوازم یدکی هم از تقلبی بودن محصولاتش اطلاع نداشته باشد، اگر متوجه شدید لوازم یدکی که خریداری کرده‌اید تقلبی است، حتما به فروشگاه مراجعه کنید و مسئله را به صاحب آن اطلاع دهید. به این شکل فروشگاه هم از تقلبی بودن محصولاتش آگاه می‌شود و دیگر از پخش‌کننده‌ی قبلی خرید نمی‌کند.

صاحبان خودرو باید بدانند که اهمیت استفاده از لوازم یدکی اصلی بیشتر از هر چیز در حفظ امنیت خودرو است. تقریبا تمام قطعه‌های خودرو می‌توانند خطرساز باشند و باید در انتخاب و نصب آن‌ها دقت کافی را داشته باشیم.


منبع : Foxnews