بعضی‌ افراد حتی وقتی خوشحال هستند هم در مقابل لبخند زدن مقاومت می‌کنند، یا با دست جلوی دهان‌شان را می‌گیرند. دندان‌های نامرتب این افراد باعث خجالت‌شان است. ارتودنتیست‌ در واقع دندانپزشکی است که در مرتب کردن دندان‌‌ها تخصص دارد و کسی است که می‌تواند به این افراد کمک کند. ارتودنتیست‌ می‌تواند دندان‌های نامرتب را مرتب کند و لبخندی زیبا به این افراد هدیه دهد. اگر شما هم از این‌که دیگران دندان‌های‌تان را ببینند خجالت می‌کشید و به ارتودنسی فکر می‌کنید، در ادامه‌ی این مطلب با نکاتی آشنا می‌شود که دانستن آن‌ها قبل از ارتودنسی کردن بی‌فایده نیست. 


ارتودنتیست چه کار می‌کند

دلیل مراجعه به ارتودنتیست‌ برای کودکان و بزرگ‌سالان یکسان است؛ مرتب کردن دندان‌های نامرتب. ارتودنتیست‌ با تغییر چیدمان دندان‌ها و صاف کردن آن‌ها، لبخند و توانایی گاز زدن را بهبود می‌بخشد. دندانپزشکان عمومی بیمارانی که با مشکل چیدمان نامنظم دندان‌ها مواجه هستند را به ارتودنتیست‌ یا دندانپزشک کودک معرفی می‌کنند. البته ممکن است یک دندانپزشک عمومی هم قادر به انجام ارتودنسی باشد. 


چرا به ارتودنتیست مراجعه کنیم

بیشتر بیماران برای صاف کردن دندان‌ها به ارتودنتیست‌ مراجعه می‌کنند، اما یکی از تاثیرات مهمی که ارتودنسی دارد اصلاح کردن شکل گاز زدن است. نامرتب بودن دندان‌ها و درست نبودن شکل گاز زدن، باعث می‌شود تمیز کردن دندان‌هایی که روی هم قرار گرفته‌اند مشکل شود و این می‌تواند به پوسیدگی دندان و بیماری‌‌های لثه منجر شود. بد بودن شکل گاز زدن هم‌چنین هنگام جویدن و صحبت کردن مشکلاتی ایجاد می‌کند.


برای کودکان ارتودنسی قبل از 7 سالگی انجام می شود ولی بزرگسالان بین 60 تا 70 سالگی هم ارتودنسی انجام می دهند.

چه زمانی به ارتودنتیست مراجعه کنیم

بهتر است کودکان قبل از 7 سالگی به ارتودنتیست‌ مراجعه کنند و حتی اگر مشکلی نداشته باشند باید این کار را انجام دهند. از آن‌جایی در سنین پایین فک هنوز در حال رشد است اگر مشکلی وجود داشته باشد، بهتر است در همین مرحله درمان شود. بیشتر بزرگ سالان بین سنین 26 تا 44 سالگی به ارتودنتیست‌ مراجعه می‌کنند اما در مورادی دیده شده که افراد 60 تا 70 ساله هم ارتودنسی کرده‌اند. طول درمان ارتودنسی برای هر بیمار متفاوت است و از یک تا سه سال طول می‌کشد. بهترین زمان برای مراجعه به ارتودنتیست‌ سنین کودکی است، اما اگر این کار را نکرده‌اید و با ظاهر دندان‌‌های‌تان مشکل دارید و شکل بد گاز زدن‌تان هنگام غذا خوردن برای‌تان مشکل ایجاد می‌کند، هیچ‌وقت برای مراجعه به ارتودنتیست‌ دیر نیست. 


انتخاب ارتودنتیست

بهترین روش برای انتخاب یک ارتودنتیست‌ مناسب استفاده از تجربه‌ی دوستان و آشنایان است. البته اگر کسی از نزدیکان شما ارتودنسی نکرده است، همیشه می‌توانید از اینترنت برای تحقیق در مورد ارتودنتیست‌ها و خواندن نظرات مردم استفاده کنید. 


منبع : Webmd