دندان نداشتن ممکن است هنگام غذا خوردن، صحبت کردن یا لبخند زدن شما را دچار مشکل کند و سلامت دهانی‌تان را هم به خطر بیاندازد. اما خوشبختانه با عمل ایمپلنت دندان می‌توانید دندانی‌‌هایی داشته باشید که هیچ تفاوتی با دندان‌های طبیعی‌تان ندارند. اگر قصد دارید عمل ایمپلنت دندان انجام دهید یا همین حالا به فکرش افتاده‌اید، به خواندن ادامه دهید تا با نکاتی که باید در مورد این عمل جراحی بدانید آشنا شوید. 


ایمپلنت دندان چیست

در طول این فرایند یک ریشه‌ی مصنوعی در دهان شما قرار می‌گیرد که از جنس تیتانیوم یا سرامیک استخوان مانند است که با فک سازگاری دارند. ایمپلنت با استخوان شما ادغام می‌شود تا نقش ستون روکش، دندان مصنوعی یا بریج دندان را ایفا کند. ایمپلنت دندان دو نوع دارد: در نوع اندوستیل آن که رایج‌تر است، ایمپلنت داخل استخوان قرار می‌گیرد و در نوع دیگر آن، ایمپلنت روی استخوان نصب می‌شود. 


فواید ایمپلنت

  • ایمپلنت در نمی‌رود و جایش تغییر نمی‌کند و به همین دلیل، کارایی دندان طبیعی را دارد. 
  • می‌توان ایمپلنت را مثل دندان طبیعی تمیز کرد و نیازی نیست برای نظافت شب‌ها از دهان‌تان خارجش کنید. 
  • ایمپلنت روی دندان‌های کناری تکیه نمی‌کند و در نتیجه، به ساختار دندان‌ها آسیبی وارد نمی‌شود. 
  • ایمپلنت از تکان خوردن دندان‌های کناری جلوگیری  و ظاهر استخوان فک را حفظ می‌کند.
  • ایمپلنت بهترین راه حل برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته است و این امکان را برای شما فراهم می‌کند، تا بدون مشکل صحبت کنید و بجوید. 


در جراحی ایمپلنت یک ریشه مصنوعی در دهان از جنس تیتانیوم یا سرامیک استخوان مانند در دهان قرار می‌گیرد.

ایمپلنت برای چه کسانی مناسب است

اگر لثه‌‌ی‌تان سالم است، به اندازه کافی استخوان فک دارید و سلامت عمومی‌تان خوب است، شما کاندیدای ایده‌آل ایمپلنت دندان هستید. هم‌چنین اگر ارتفاع استخوان فک برای پشتیبانی از ایمپلنت کافی نیست، می‌توان آن را تقویت کرد. توجه داشته باشید بیماری‌های مزمن مثل دیابت و سرطان خون در طول درمان ایمپلنت اختلال ایجاد می‌کنند و سیگار کشیدن، به خراب شدن ایمپلنت منجر می‌شود. 


گذاشتن ایمپلنت

قرار دادن ایمپلنت در استخوان فک عملی است که در مطب و با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. پس از انجام این عمل ممکن است درد یا ورم داشته باشید، اما با استفاده از داروهای مناسب مشکلی پیش نخواهد آمد. در دوران نقاهت بهتر است بیشتر غذاهای نرم، سرد و سوپ ولرم را در رژیم غذایی خود استفاده کنید. ایمپلنتولوژیست از دو تا شش ماه برای گذاشتن دندان مصنوعی یا روکش روی ایمپلنت صبر می‌کند. در این مدت استخوان و ایمپلنت با هم رشد می‌کند. البته تا زمانی که دندان مصنوعی روی ایمپلنت قرار گیرد، دندانپزشک یک روکش، بریج یا دندان مصنوعی موقتی به شما می‌دهد که هنگام جویدن و صحبت کردن دچار مشکل نشوید. 

گذاشتن دندان جدید

در طول دوران نقاهت لثه روی ایمپلنت را می‌پوشاند و ایمپلنتولوژیست مجبور می‌شود بافت لثه را از روی ایمپلنت کنار بزند تا بتواند دندان جدید را روی آن قرار دهد. سپس بست‌ها به ایمپلنت متصل می‌شوند تا جای دندان جدید محکم شود. 

نگهداری از ایمپلنت

اگر می‌خواهید ایمپلنت تا آخر عمر برای‌تان باقی بماند، باید مرتب به دندانپزشک مراجعه و نظافت دهان و دندان را رعایت کنید. روزی دوبار مسواک بزنید و هر روز نخ دندان بکشید. برای کاهش میزان باکتری‌های دهان، می‌توانید از دهان‌شویی که دندانپزشک به شما پیشنهاد می‌کند استفاده کنید. 

عمل ایمپلنت دندان قدم مهمی است که برای برداشتن آن باید با دندانپزشک و ایمپلنتولوژیست مشورت کنید. 


منبع : Colgate