وقتی به دنبال فردی هستید که بیش از یک سال با او سروکار خواهید داشت، انتخاب صحیح کار مشکلی خواهد بود. بنابراین، انتخاب یک ارتودنتیست خوب، مانند سایر حوزه‌ها نیاز به مهارت و تجربه دارد. با این حال، تعدادی نکته وجود دارند که با بکارگیری آن‌ها، از گزینه‌هایی که پیش روی‌تان است مطلع شده و انتخاب آگاهانه‌تری خواهید داشت. هم‌چنین، از آن‌جا که بعد از ارتودنسی برای مدت زیادی، یک بار در ماه به پزشکی که این عمل را برای‌تان انجام داده مراجعه می‌نمایید، بهتر است از درست بودن انتخاب‌تان اطمینان داشته باشید. 

از توصیه‌های دیگران بهره ببرید

احتمالا در بین دوستان یا خویشاوندان‌تان، افرادی وجود دارند که بچه‌های‌شان را برای ارتودنسی نزد دندانپزشک برده‌اند (یا شاید هم خودشان ارتودنسی انجام داده‌اند). از آن‌ها راجع به بهترین ارتودنتیست در اطراف محل سکونت‌شان سؤال بپرسید. مسلما توصیه‌های خوبی خواهید شنید. به‌کارگیری این راهکار مهم است. به این ترتیب، با شنیدن نظرات مثبت یا منفی  آن‌ها درباره‌ی دندانپزشکی که یک، دو یا شاید چند سال به او مراجعه داشته‌اند، اطلاعات مفیدی به دست می‌آورید. شما در واقع از این طریق می‌توانید مهارت پزشکان ارتودنتیست جامعه‌ی خود را به چالش بکشید. 

از طریق جلسه مشاوره‌ رایگان پزشک خود را ارزیابی کنید

اکثرا ارتودنتیست به بیماران رایگان (یا با هزینه‌ی خیلی کم) مشاوره می‌دهد. به این ترتیب، آن‌ها با معاینه‌ی بیمار می‌توانند به او خدمات و عمل‌‌های دندانپزشکی ممکن را پیشنهاد دهند. این روش، راهکار بسیار خوبی برای شماست و می‌توانید آن را به‌عنوان یک «مصاحبه شغلی» در نظر بگیرید. به نحوه‌ی رفتار پزشک ارتودنتیست و هم‌چنین کارکنانش با شما و فرزندتان توجه داشته باشید. امکانات موجود در مطب پزشک ارتودنتیست را در نظر بگیرید. نسبت به پزشکانی که به شما عمل‌هایی را پیشنهاد می‌کنند که می‌دانید ضروری نیستند، حساس بوده و تردید داشته باشید. این جلسه‌ی مشاوره را با سایر جلسات مشاوره در مطب‌های دیگر مقایسه کنید تا بتوانید تصمیم درست‌تری بگیرید. 

از ارتودنتیست خود بخواهید که هزینه‌ی ارتودنسی را صادقانه و بدون تعارف به شما بگوید.

به قیمت فکر کنید

حتی اگر بیمه‌ی دندانپزشکی داشته باشید، معمولا کسری از هزینه‌ی ارتودنسی تحت پوشش آن قرار می‌گیرد. از ارتودنتیست خود بخواهید که هزینه‌ی ارتودنسی را صادقانه و بدون تعارف به شما بگوید و در طی جلسات مشاوره‌ای گوناگون، قیمت‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید. گاهی اوقات ممکن است متوجه شوید که ارتودنتیست ماهرتر، هزینه‌ی بیشتری نیز دریافت می‌کند. اما در نظر داشته باشید که  قیمت بالاتر همیشه به معنای کیفیت بهتر نیست. بعضی پزشکان ارتودنتیست ممکن است به شما پیشنهاد دهند که هزینه را به صورت اقساط پرداخت کنید که در مقایسه با دریافت وام از بانک، کار راحت‌تری است. وضعیت مالی خود را در نظر داشته باشید و متناسب با آن، تصمیمی منطقی بگیرید. 

مکان مطب ارتودنتیست را در نظر بگیرید

از آن‌جا که معمولا یک بار در ماه باید به ارتودنتیست خود مراجعه کنید، لازم است مکان مطب را به‌عنوان یک عامل مهم در ارزیابی‌‌های‌تان در نظر بگیرید. هر چند خارج از محل زندگی شما و در مکانی دورتر ممکن است ارتودنتیست بهتری وجود داشته باشد، اما بهتر است بررسی کنید که مراجعه به آن‌ها نسبت به زمان و هزینه‌ای که صرف رفت‌ و آمد می‌کنید، مقرون‌به‌صرفه است یا نه.  بعضی از پزشکان ارتودنتیست، به مراجعان محلی تخفیف می‌دهند. شما می‌توانید هنگام مراجعه به مطب ارتودنتیست واقع در نزدیکی محل سکونت‌تان، این مسئله را با ارتودنتیست یا کارکنان آن‌جا در میان بگذارید. 

نسبت به احساسات خود صادق باشید

هنگام مشاوره با فلان ارتودنتیست، چه احساسی داشتید؟ آیا نحوه‌ی برخورد ارتودنتیست با شما طوری بود که باعث می‌شد احساس راحتی داشته باشید، یا به‌گونه‌ای رفتار می‌کرد که حس می‌کردید عجله دارد؟‌ کارکنان او مؤدب بودند یا پاسخگوی شما نبودند؟ محیط مطب پاکیزه و ترغیب کننده بود یا این‌گونه به نظر می‌رسید که در تمیز و مرتب نگه داشتن آن سهل انگاری شده است؟ اگر منفی بودن حس خود را با دلیل نمی‌توانید بیان نمایید، به هرگونه تردیدی که هنگام ملاقات با ارتودنتیست احساس کرده‌اید گوش فرا دهید. اگر نسبت به پزشکی که انتخاب کرده‌اید 100 درصد مطمئن نیستید، او ارتودنتیست مناسبی برای‌تان نخواهد بود. 
فرقی نمی‌کند ارتودنتیستی که به او مراجعه می‌کنید، در یک شهر بزرگ یا شهرستان کوچک باشد. همیشه در هر منطقه‌‌ای پزشک ماهر و باتجربه وجود دارد. با انجام تحقیق و مطرح کردن سوال‌های مهم، خواهید توانست که ارتودنتیست مناسب را برای خود و اعضای خانواده‌ پیدا کنید.

منبع : 1dental