انواع مختلف متخصصین دهان و دندان می‌توانند در حفظ سلامت دندان‌ها، لثه‌ها و دهان شما نقش داشته باشند. در این مطلب انواع مختلف آن‌ها را به اختصار توضیح داده‌ایم تا با آن‌ها و تخصص هر کدام آشنا شوید. 


دندانپزشک عمومی

دندانپزشک عمومی اصلی‌ترین پزشک در خصوص دهان و دندان است. در واقع این دندانپزشک عمومی است که مشکلات کلی دهان و دندان را تشخیص می‌دهد و درمان می‌کند. مشکلاتی از قبیل عفونت لثه و پوسیدگی دندان و انجام کارهایی مثل پر کردن، تاج گذاشتن، روکش کردن و بریج زدن در حوزه‌ی وظایف دندانپزشک عمومی قرار دارد. معمولا دندانپزشک عمومی دوره‌ی تحصیلی 6 ساله‌ای را گذرانده که دو سال آن آموزش‌ عمومی  و 4 سال آن آموزش تخصصی را در بر داشته است.


اندودنتیست

اندودنتیست‌ها در تشخیص دلایل و درمان مشکلات و بیماری‌های مربوط به عصب دندان تخصص دارند. این متخصص می‌تواند روش‌های ساده و پیچیده برای درمان مشکلات ریشه و عصب دندان را به کار گیرد. 


رادیولوژیست دهان و فک و صورت در گرفتن عکس از صورت و فک و تحلیل آن‌ها تخصص دارد.

رادیولوژیست دهان و فک و صورت

رادیولوژیست دهان و فک و صورت در گرفتن عکس از صورت و فک و تحلیل آن‌ها تخصص دارد. اطلاعات حاصل از تحلیل‌های رادیولوژیست در درمان مشکلات دهان و فک و صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد. 


آسیب‌شناسی دهان

آسیب‌شناسی دهان یک تخصص از دندانپزشکی است که با استفاده از دارو و روش‌های درمانی به درمان بیماری‌های پیچیده‌ی مربوط به دهان و دندان می‌پردازد. این بیمار‌ی‌ها شامل سرطان دهان، لیکن پلان دهانی، کاندیدیاز و ورم دهان می‌شوند. آسیب‌شناس دهان در ارزیابی وضعیت بیماران، قبل از جراحی قلب باز و شیمی‌درمانی نیز نقش دارد.


پاتولوژیست دهانی

پاتولوژیست دهانی دلایل بروز بیماری‌هایی را مطالعه می‌کند که ساختار دهان را به‌عنوان بخشی از ساختار صورت و گردن تغییر می‌دهند. پاتولوژیست‌های دهانی آزمایش‌های بافت‌برداری را بررسی و نتایج آن را برای دیگر متخصصین فراهم می‌کند. 


جراح دهان و فک و صورت کار ایمپلنت دندان و در آوردن کیست و تومر از فک را نیز انجام می‌دهند.

جراح دهان و فک و صورت

جراح دهان و فک و صورت در جراحی کردن این نواحی از بدن تخصص دارد و بیشتر صورت بیمارانی که از اثر سوانح آسیب دیده‌اند را بازسازی می‌کند. آن‌ها هم‌چنین کار ایمپلنت دندان و در آوردن کیست و تومر از فک را نیز انجام می‌دهند. برای موارد زیر باید به جراح دهان و فک و صورت مراجعه کنید:

  • کشیدن دندان
  • کشیدن دندان همراه با جراحی
  • کشیدن دندان‌های تحت فشار مثل دندان عقل
  • بافت‌برداری از بافت‌های نرم
  • خارج کردن تومرهای دهان
  • تغییر دادن جای فک و ترمیم ظاهر آن
  • ترمیم آسیب‌های استخوان فک و گونه

ارتودنتیست

ارتودنتیست در ترمیم طرح لبخند تخصص دارد. یکی از اصلی‌ترین دلایل طرح لبخند نامتناسب می‌تواند ناشی از زیادی دندان‌ها یا کوچک بودن فک باشد. ارتودنتیست می‌تواند با استفاده از سیم، بند یا نگهدارنده جای دندان‌ها را درست و طرح لبخند را ترمیم کند. 

دندانپزشک کودکان

دندانپزشک کودکان همان‌طور که از اسمش پیداست، در حل کردن مشکلات دهان و دندان کودکان کم و سن و سال تخصص دارد. دندانپزشکان کودک حداقل دو سال اضافه تعلیم می‌بینند تا روش‌های مدیریت و درمان مشکلات دهان و دندان کودکان را بیاموزند. 

دندانپزشک عمومی هم مثل متخصص لثه می‌تواند مشکلات مربوط به لثه مثل التهاب لثه را درمان کند.

متخصص لثه

متخصص لثه در تشخیص و درمان بیمار‌های‌ مربوط به لثه و ساختار استخوانی دهان تخصص دارد. البته دندانپزشک عمومی هم می‌تواند مشکلات مربوط به لثه مثل التهاب لثه را درمان کند. برای موارد زیر باید به متخصص لثه مراجعه کنید:
  • کاشت ریشه
  • بلند کردن تاج دندان
  • پیوند بافت‌های نرم و استخوانی
  • درمان التهاب لثه
  • تغییر شکل بافت‌های نرم یا برداشتن آن‌ها
  • تغییر شکل بافت‌های سخت
  • کاشت ایمپلنت

دندانساز

دندانساز در جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته یا ترمیم کردن دندان‌های آسیب دیده تخصص دارد. او از دندان‌های مصنوعی و روکش برای جایگزین کردن دندان‌ها استفاده می‌کند. دندانساز‌های تعلیم دیده می‌توانند برای ترمیم صورت افرادی که صورت دفرمه دارند، قسمت‌هایی از صورت و فک را بازسازی کنند. 


منبع : Webmd