بدیهی است که ورزش کردن برای بدن مفید است، اما با انجام اشتباهاتی هنگام ورزش کردن ممکن است کاری کنید بدن‌تان جوش یا کهیر بزند یا حتی مشکلات شدیدتری برای‌تان به‌وجود بیاید. این‌ها رایج‌ترین اشتباهاتی هستند که باعث می‌شوند پس از ورزش کردن پوست‌تان دچار مشکل شود. 


استفاده از وسایل کثیف باشگاه و عفونت پوستی

روزانه افراد زیادی از وسایل باشگاه ورزشی استفاده می‌کنند و میکروب‌ها و باکتری‌ها به‌راحتی در فضای باشگاه پخش می‌شوند. این میکروب‌ها و باکتری‌ها ممکن است عفونت‌های پوستی جدی ایجاد کنند. 

همیشه قبل از استفاده کردن از وسایل باشگاه آن‌ها را با دستمال تمیز کنید و هیچ‌وقت بعد از ورزش کردن تا دست‌ها را نشسته‌اید صورت‌تان را لمس نکنید. لمس کردن وسایل و سپس لمس کردن صورت می‌تواند باکتری‌ها را منتقل کند که به جوش زدن یا عفونت منجر شوند. 


ورزش کردن در هوای گرم به دلیل بسته شدن مجراهای تعرق، موجب عرق سوز شدن می‌شود.

عرق سوز شدن در اثر ورزش کردن در هوای گرم

گرما و رطوبت باعث می‌شوند مجراهای تعرق بسته شوند و ورم کنند و این به عرق سوز شدن منجر می‌شود. این عارضه که خود را به شکل جوش‌های صورتی رنگ کوچک نشان می‌دهد بیشتر در جاهایی از بدن که با لباس اصطکاک زیادی دارند نمایان می‌شود. 

اگر می‌خواهید در فضای باز پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری کنید، چند وقت یک‌بار توقف و در جایی که سایه باشد استراحت کنید. لباس‌هایی بپوشید که هوا را از خود عبور می‌دهند و مرتب آب بنوشید تا بدن خشک نشود. اگر جایی عرق سوز شد روی آن کمپرس سرد بگذارید تا ورم و سوزش آن کم شود. 


سیاه شدن پوست در اثر ورزش کردن زیر آفتاب

قرار گرفتن در معرض اشعه‌ی ماورای بنفش می‌تواند آسیب‌های زیادی به پوست وارد کند و به شکسته شدن کلاژن‌ها منجر شود. 

اگر در فضای باز ورزش می‌کنید حتما به تمام قسمت‌های بدن که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند کرم ضد آفتاب بزنید. 


جوش زدن  بدن به خاطر پوشیدن لباس‌های تنگ

لباس‌های تنگ، گرمای بدن، عرق و باکتری را داخل خود نگه می‌دارند و این باعث می‌شود پوست تحریک شود و جوش بزند. عرق بدن محیطی گرم و مربوط برای رشد باکتری‌ها ایجاد می‌کند. 

بهترین راه برای جلوگیری از جوش زدن بدن این است که بعد از ورزش دوش بگیرید. اگر در باشگاه ورزشی دوش ندارید یا دوست ندارید از حمام باشگاه استفاده کنید، لباس‌های خود را با لباس‌های تمیز عوض کنید و به‌محض این‌که به خانه رسیدید دوش بگیرید. می‌توانید با پوشیدن لباس‌های گشاد میزان عرقی که روی بدن می‌ماند را به حداقل برسانید. اگر سینه یا پشت‌تان جوش زد برای درمان آن از پماد‌ یا اسپری سالیسیلیک اسید استفاده کنید. 


پوشیدن لباس تنگ و نرم در هنگام ورزش کردن از ساییدن نقاط مختلف بدن و درنتیجه سوزش و سوختگی جلوگیری می‌کند.

ساییده شدن پوست

وقتی پوست مرتب روی لباس یا دیگر نقاط بدن ساییده می‌شود، بعضی قسمت‌های آن قرمز می‌شود که با سوزش و سوختگی نیز همراه است. 

هنگام ورزش کردن لباس‌های نرم بپوشید و سعی کنید برای قسمت‌هایی از بدن که مدام در حرکت هستند لباس‌های گشاد انتخاب نکنید. اگر دچار ساییدگی پوست شدید آن را با آب ولرم یا خنک بشویید و روی آن روغن آنتی‌بیوتیک بزنید و آن را بپوشانید تا خوب شود. 


قارچ پا ناشی از برهنه دوش گرفتن

قارچ پوست پا که به جوش زدن، خارش و سوزش بین انگشت‌های پا منجر می‌شود کف بسیاری از حمام‌های باشگاه‌های ورزشی پیدا می شود. هم‌چنین ویروس‌های بیماری‌های پوستی می‌توانند از کوچک‌ترین خراش‌های کف پا وارد بدن شوند. 

بهترین روش برای محافظت از پاها هنگام دوش گرفتن پوشیدن دمپایی است. می‌توانید برای اطمینان بیشتر هر چند وقت یک‌بار دمپایی‌‌های خود را با موادی مثل وایتکس ضد عفونی کنید. اگر دچار قارچ کف پا شدید، به داروخانه بروید و یک نوع کرم OTC مثل کورتیزون درخواست کنید؛ این کرم‌ها انواع عفونت‌های خفیف را درمان می‌کنند. 


منبع : Prevention