این روزها با تمایل افراد به جراحی زیبایی و جوانسازی و تبلیغات فراوان در زمینه‌ی حفظ زیبایی جوانی، تخصص پوست و مو رونق زیادی پیدا کرده است. اما اکثر افراد فقط از خوشی‌ها و نکات مثبت این تخصص خبر دارند و با چالش‌های یک متخصص پوست و مو آشنا نیستند. در این مطلب به مشکلات پنهانی که یک متخصص پوست و مو در زندگی حرفه‌ای خود با آن مواجه است خواهیم پرداخت. 

افراد زیادی تمایل دارند که متخصص پوست و مو باشند، بنابراین اگر می خواهید در این رشته باقی بمانید باید راهی پیدا کنید تا خود را بالاتر از دیگران نگه دارید. به دلایل بسیار زیادی، پوست تخصص واقعا خوبی است، ساعات کاری شما کاملا معمولی است بیماران شما، مگر در مواردی که مبتلا به سرطان باشند وضعیت وخیمی ندارند. هم‌چنین افرادی که به مطب شما می‌آیند معمولا خوشحال هستند چراکه قرار است شما آن‌ها را زیباتر کنید. البته این رشته آن‌چنان هم راحت نیست و زمانی که شما دانشجوی تخصص پوست و مو هستید در محیطی کاملا رقابتی درس خواهید خواند. بعد از دانشکده پزشکی اگر واقعا مطمئن هستید که می‌خواهید متخصص پوست و مو شوید و حرفه‌ای است که می خواهید در آینده در آن زمینه باشید، باید ثابت قدم بوده و تلاش زیادی کنید. 

ایجاد رابطه‌ای خوب با بیماران کلید لذت بردن از کارتان است. شما در آینده بیمارانی خواهید داشت که تمام عمر نزد شما خواهند آمد، یا بیمارانی که فقط یک بار در طول زندگی‌تان آن‌ها را خواهید دید. با بعضی بیماران آن‌قدر صمیمی خواهید شد که از زندگی‌شان هم باخبر می‌شوید، در حالی که با بعضی بیماران به سختی حتی صحبت خواهید کرد. مسلما ویزیت کردن بیماران همیشگی و صمیمی لذت‌بخش‌تر خواهد بود.

بوتاکس از جمله جراحی‌های زیبایی است که افراد برای انجام آن به متخصص پوست و مو مراجعه می‌کنند.

کاری که بیماران از شما می‌خواهند به آن شدتی نیست که می‌گویند. بیماران زیادی خواهید داشت که می‌خواهند لب‌های بزرگی داشته باشند اما در همین حال نگران هستند که به بزرگی لب‌های برخی بازیگران تلویزیونی نشود. شاید فکر کنید بسیاری از افراد می‌‌خواهند لب‌هایی مانند لب‌های کایلی جنر داشته باشند، اما بیشتر افرادی که به شما مراجعه می‌کنند اگر نامی از  او ببرند دقیقا می‌گویند که نمی‌خواهند لب‌هایی به بزرگی کایلی جنر داشته باشند. 

در طول فعالیت حرفه‌ای خود احساس خواهید کرد که همیشه باید پوستی بدون نقص داشته باشید. به‌عنوان یک متخصص پوست و مو واقعا همیشه احساس می‌کنید که باید در بهترین وضعیت ظاهری خود باشید زیرا اگر شما زیبا نباشید بیماران‌تان چگونه برای زیباتر شدن به شما اعتماد می‌کنند. باید از کرم‌های بیشمار نسخه‌دار و بدون نسخه استفاده کنید. اکثر کسانی که در کلینیک‌های زیبایی کار می‌کنند حداقل یک جراحی زیبایی داشته‌اند.

بیماران شما جوان‌تر از چیزی هستند شما تصور می کنید. آن‌چنان رایج نیست اما موردهایی وجود داشته که بیمار در بیست‌ سالگی برای بوتاکس مراجعه کرده‌ است. دغدغه‌ی اصلی بیماران سی ساله‌ی شما، پیشگیری از بروز چین و چروک است و نه خلاص شدن از دست چروک‌هایی که در حال حاضر دارند. از آن‌جایی که اخم کردن عادت افراد است، نمی‌توانند از بروزر چین و چروک جلوگیری کنند در نتیجه این افراد به بوتاکس روی می‌آورند که بسیار هم موثر است. البته تعدادی افراد 20 ساله هم هستند که برای این‌که اصلا دچار چین و چروک نشوند خیلی زودتر برای بوتاکس اقدام می‌کنند.

متخصص پوست و مو با مواردی بسیار خطرناک مانند افراد مبتلا به سرطان پوست مواجه می‌شود.

وقتی خارج از محیط کار هستید افراد از شما می‌خواهند که پوست‌شان را معاینه کنید. در مورد خانواده و دوستان انجام این کار چندان اذیت کننده نیست اما وقتی بیماران در مکان‌های عمومی شما را می‌بینند و می‌خواهند که پوست‌شان را معاینه کنید چندان جالب نیست.

متخصص پوست و مو با مواردی بسیار خطرناک‌تر از جوش صورت مواجه خواهد شد. گرچه ممکن است بیماران زیادی داشته باشید که برای جوش و آکنه به شما مراجعه می‌کنند، اما بیمارانی مبتلا به سرطان پوست نیز خواهید داشت. اکثر افراد گمان می‌کنند متخصص پوست و مو کار راحتی دارد زیرا بیماران مثلا مشکل قلبی، ریوی،  کلیوی و مغزی ندارند. اما یک متخصص پوست و مو بودن واقعا دشوار است. افرادی با سرطان پوست بدخیم به شما مراجعه می‌کنند که احتمال زنده ماندن‌شان بسیار اندک است. اگر بیمار شما به مدت چند سال با مشکل تاور مواجه است یا بثورات جلدی تکرار شونده دارد، برای یافتن دلیل این موارد زمان بگذرید و به آن‌ها کمک کنید تا زندگی‌شان را تحت کنترل بگیرند. 

اغلب اوقات ناچارید رساننده‌ی خبرهای وحشتناک به افراد باشید. تصور کنید بیماری جوان نزد شما می‌آید و پس از معاینه متوجه می‌شوید که سرطان دارد هرچند اکثر بیماران مبتلا به سرطان پوست پیر هستند اما بیمارانی هم داریم که در دهه‌ی 20 یا سی زندگی خود به انواع مختلف سرطان خون از جمله ملانوم و سرطان سلول بازال. این دو مورد رایج‌ترین سرطان‌هایی هستند که در جوانان مشاهده می‌شوند. بهتر است چنین مواردی را تلفنی اطلاع ندهید و برای این بیماران وقت زیادی بگذارید.

متخصص پوست و مو می‌تواند به بیماران مبتلا به پسوریازیس یا صدفک کمک کند زندگی عادی داشته باشند.

مهم نیست چه مدت متخصص پوست و مو بوده‌اید، هنوز موارد بی‌شماری هستند که شما را شوکه خواهند کرد. تخصص پوست و مو شاخه‌ی بسیار وسیعی است. برای نمونه مشکل «نوزاد کولودیون» را در نظر بگیرید. اصطلاح نوزاد کولودیون از لحاظ بالینی به نوزادانی اشاره می‌کند که  در هنگام تولد غشای کولودیون سطح بدن‌شان را احاطه کرده است و انگار با لایه‌ای پلاستیکی بسته‌بندی شده‌اند.

اگر می‌دانید که نمی‌توانید به بیمار خود کمک کنید، صادقانه به او بگویید. نه این‌که به آن‌ها امید واهی بدهید و بگویید خوب می‌شوند در حالی که می‌دانید امکان خوب شدن برای آن‌ها وجود ندارد. در این گونه موارد بهترین کار این است که به آن‌ها اطمینان خاطر بدهید که در طی بیماری همواره در کنار آن‌ها خواهید بود و به آن‌ها کمک خواهید کرد. برای مثال بیماری پسوریازیس یا صدفک (بیماری پوستی مزمن خودایمنی است. این بیماری هنگامی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن سیگنال‌های اشتباهی می‌فرستد. این سیگنال‌ها باعث افزایش سرعت چرخه‌ی رشد سلول‌های پوست می‌شود) بیماری بسیار رایجی است و از نظر روانی باعث مشکل عصبی می‌شود که  «دل شکستگی پسوریازیس» نام‌گذاری شده است. زیرا در اکثر افراد درمان نمی‌شود. در چنین مواردی بهترین کار این است که به بیمار خود قوت قلب بدهید و به او اطمینان بدهید که در کنارش هستید و هر کاری از دست‌تان برمی‌آید، بهترین شکل ممکن برای او انجام خواهید داد.

فقط به این دلیل که وضعیت پوستی معمولا خطری برای جان انسان محسوب نمی‌شود، به این معنا نیست که حرفه‌ی شما نمی‌تواند زندگی دیگران را تغییر دهد. مشکلات پوستی می‌توانند زندگی افراد با شدیدا تحت تاثیر قرار دهند و آن را مختل کنند. بعضی افراد به خاطر مشکلات پوستی که دارند در عموم ظاهر نمی‌شوند، ازدواج نمی‌کنند و در واقع زندگی عادی ندارند. یک متخصص پوست و مو می‌تواند به این افراد کمک کند زندگی عادی داشته باشند و اعتماد به نفس از دست رفته‌ی خود را بازیابی کنند. 

منبع : Cosmopolitan