وزن کم کردن کار مشکلی است؛ فرق نمی کند به چه شیوه ای این کار را انجام می دهید. اما اگر به بیماری‌هایی مثل پرکاری تیروئید که از کاهش وزن جلوگیری می‌کنند مبتلا نباشید، کاهش وزن  هرچند سخت است اما غیر ممکن نیست. ما سعی کرده‌ایم تا به اشتباهاتی که با انجام دادن آن‌ها روند کاهش وزن سخت‌تر  و طولانی‌تر  می‌شود اشاره کنیم.


همیشه ورزش می‌کنید

پشت سر هم ورزش کردن ممکن است ایده‌ی خوبی باشد، اما گاهی اوقات به ضررتان هم تمام می‌شود. این به این دلیل است که زیاد ورزش کردن باعث می‌شود بدن نتواند خود را بازیابی کند و اشتها چند برابر می‌شود. ورزش زیاد باعث می‌شود بدن در حالت شوک قرار بگیرد و میزان هورمون‌های اضطراب افزایش یابد. به همین دلیل احساس خستگی‌ می‌کنید، ذهن‌تان درست کار نمی‌کند و اشتهای‌تان افزایش می‌یابد. 

برای بیشتر خانم‌هایی که سعی دارند کاهش وزن داشته باشند 45 دقیقه تا یک ساعت ورزش که در پنج روز از هفته انجام شود کافی است. اگر بیش از این ورزش کنید ممکن است نتوانید اشتهای خود را کنترل کنید. حتی اگر با این میزان ورزش کردن هم احساس خستگی و فرسودگی می‌کنید بهتر است باز هم میزان آن را کاهش دهید. 


از رژیم غذایی بهترین دوست‌تان استفاده می‌کنید

روش‌های مناسب برای کاهش وزن افراد متفاوت است و احتمالا رژیمی که به دوست‌تان کمک کرده در 3  روز دو کیلوگرم وزن کم کند رژیم غذایی مناسبی برای شما نخواهد بود. 

رژیم‌های جدید را فراموش کنید و به دنبال رژیم غذایی باشید که برای شما مناسب باشد. کسانی در کاهش وزن موفق می‌شوند که به رژیم غذایی‌شان علاقه دارند و می‌توانند از آن پیروی کنند. بهتر است رژیمی را انتخاب کنید که بتوانید نگهش دارید چون اگر نمی‌خواهید وزنی که کم کرده‌اید باز گردد باید تا مدتی رژیم غذایی خود را تغییر ندهید. 


وزنه زدن موجب تشکیل عضله، چربی‌سوزی و تقویت سوخت‌و‌ساز بدن و ورزشی مناسب برای آب کردن چربی شکم است.

فقط ورزش هوازی انجام می‌دهید

در حالی که ورزش هوازی به شما کمک می‌کند در باشگاه کالری بیشتری بسوزانید، وزنه زدن کاری می‌کند بدن‌تان همواره در حال سوزاندن کالری باشد. ورزش باید بدن را به یک ماشین چربی‌سوزی تبدیل کند و وزنه‌ زدن به شما کمک می کند تا به این هدف برسید. وزنه زدن به تشکیل عضله منجر می‌شود که بهترین روش برای تقویت سوخت‌و‌ساز بدن است. هم‌چنین تحقیقات نشان می‌دهد وزنه زدن برای آب کردن چربی‌های شکم از ورزش هوازی موثرتر است. 

لازم نیست به‌کلی برنامه‌ی ورزشی خود را عوض کنید. فقط با توجه به زمان ورزش و اهداف‌تان هفته‌ای چند روز در باشگاه وزنه بزنید. 


از کربوهیدرات و چربی دوری می‌کنید

بهتر است روی مصرف کربوهیدارت و چربی حساس نباشید چون برای کاهش وزن به هردوی آن‌ها نیاز دارید. فیبر کربوهیدارت‌های کامل و چربی مواد غذایی مثل لبنیات و تخم‌مرغ شدیدا سیرکننده هستند؛ پس باید بدانید با قطع کردن مصرف آن‌ها در قند و خون و میزان انسولین بدن اختلال ایجاد می‌کنید و اشتهای‌تان از کنترل خارج می‌شود. 

اگر به‌جای قطع کردن کامل مصرف بعضی مواد غذایی میزان مصرف آن‌ها را کاهش دهید سریع‌تر وزن کم خواهید کرد. پس به‌جای حذف کردن کربوهیدات، چربی و پروتئین از رژیم غذایی، همه‌ی آن‌ها را به میزان متعادل مصرف کنید. 


به اندازه‌ی کافی غذا نمی‌خورید

بیشتر خانم‌ها فکر می‌کنند هرچه کالری کمتری وارد بدن‌شان کنند بیشتر وزن کم می‌کنند؛ اما فقط با مصرف روزی 500 کالری کمتر می‌توان وزن کم کرد و کم کردن این میزان کالری تغییر زیادی در محتویات یخچال‌تان ایجاد نخواهد کرد. اما اگر میزان کالری دریافتی خود را بیش از این کاهش دهید، کاهش وزن مشکل‌تر می‌شود. اگر کمتر از حد نیاز غذا بخورید سوخت‌و‌ساز بدن آرام می‌شود و این به پرخوری منجر می‌شود. در چنین حالتی بیشتر کالری که وارد بدن می‌کنید به چربی تبدیل می‌شود. 

در حالی که میزان کالری مورد نیاز افراد متفاوت است، بیشتر خانم‌ها روزانه حداقل به 1200 تا 1500 کالری نیاز دارند تا بدون این‌که برای سوخت‌و‌ساز بدن‌شان مشکلی پیش بیاید وزن کم کنند. 


کم‌خوابی با بالا بردن میزان حساسیت بدن به انسولین، چربی بیشتری را در بدن ذخیره می‌کند و موجب چاقی می‌شود.

کم می‌خوابید

مهم نیست با شش ساعت خواب مشکلی برای‌تان پیش نمی‌آید یا برای ورزش کردن زود از خواب بیدار می‌شوید، وقتی خواب کافی نداشته باشید کاهش وزن خیلی مشکل‌تر می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که اگر چهار شب، شبی 4.5 ساعت بخوابیم میزان حساسیت بدن به انسولین کاهش می‌یابد و چربی بیشتری ذخیره می‌کند. 

خواب را در اولویت قرار دهید. اگر می‌خواهید میزان چربی بدن‌تان را در حدی سالم نگهدارید، داشتن خواب کافی از همه‌چیز مهم‌تر است. 


با شکم خالی ورزش می‌کنید

خیلی از خانم‌ها به امید سوزاندن کالری بیشتر با شکم خالی به باشگاه ورزشی می‌روند. اما اگر می‌خواهید کاهش وزن داشته باشید حتما باید قبل از ورزش کردن غذا میل کنید. اگر به‌خوبی انرژی مورد نیاز بدن را تامین نکنید، نمی‌تواند هنگام ورزش کردن عملکرد خوبی داشته باشد. 

بهتر است 2 تا 3  ساعت قبل از ورزش غذا بخورید و یا نیم تا یک ساعت قبل از انجام ورزش‌های عرق در‌آور میان وعده‌ای میل کنید. سعی کنید مواد غذایی میل کنید که حاوی پروتئین و کربوهیدرات باشند تا انرژی لازم برای ورزش کردن و تقویت سوخت‌وساز بدن فراهم شود. 


منبع : Prevention