امروزه نظافت دهان و دندان بسیار بهبود یافته است. با این حال، بسیاری از مردم به خاطر پوسیدگی و بیماری های لثه دندان‌های خود را از دست می دهند. سال‌ها تنها درمانی که برای این بیماران وجود داشت پر کردن دندان یا دندان مصنوعی بود، اما امروز ایمپلنت دندان به راهکار رایجی تبدیل شده است.

ایمپلنت دندان چیست؟
ایمپلنت دندان یعنی جایگزین کردن دندان از ریشه. با ایمپلنت، پایه‌ای محکم برای دندانی جایگزین و دائمی فراهم می شود که با دندان‌های طبیعی شما هماهنگی دارد.

فواید ایمپلنت کدام اند؟
ایمپلنت فواید زیادی دارد که برخی از آنها موارد زیر را شامل می شود:

  • ظاهر بهتر: دندان‌های ایمپلنت شده شبیه دندان‌های خودتان هستند و همان حس را به شما القا می کنند.
  • بهتر حرف‌ زدن: موقع صحبت کردن با دندان‌های مصنوعی ممکن است نتوانید کلمات را درست ادا کنید. اما با دندان های ایمپلنت شده می توانید بدون نگرانی صحبت کنید.
  • راحتی بیشتر: از آن‌جایی که این دندان‌ها به قسمتی از شما بدل می شوند دیگر مشکلات بیرون آوردن دندان مصنوعی را ندارید.
  • خورد و خوراک راحت تر: جویدن غذا با دندان مصنوعی مشکل است. دندان‌های ایمپلنت شده مثل دندان‌های خودتان عمل می کنند و به شما اجازه می دهند غذاهای مورد علاقه ی خود را با اعتماد به ‌نفس و بدون دردسر میل کنید.
  • اعتماد به نفس بیشتر: با دندان‌های ایمپلنت شده می توانید بدون نگرانی لبخند بزنید و نسبت به خودتان احساس بهتری داشته باشید.
  • سلامت دهانی بهتر: برای ایمپلنت کردن دندان نیازی به تغییر ظاهر دندان های دیگر نیست، زیرا از هیچ دندان دیگری به عنوان ستون استفاده نمی شود. از آن‌جایی که دندان‌های دیگر تغییر نمی کنند بیشتر دندان‌های خودتان سرجای خود باقی می مانند و در نتیجه سلامت دهانی شما در طول زمان بهبود می یابد. همچنین با ایمپلنت‌های تکی، دسترسی به بین دندان‌ها آسان‌تر می شود و نظافت دهانی شما بهبود می یابد.
  • مقاومت بیشتر: دندان‌های ایمپلنت شده سال‌ها قابل استفاده هستند. اگر از این دندان‌ها خوب نگهداری کنید تمام عمر برای‌تان باقی خواهند ماند.
میزان موفقیت عمل ایمپلنت دندان با جای ایمپلنت روی فک رابطه مستقیم دارد.

عمل ایمپلنت دندان تا چه حد موفقیت‌آمیز است؟
میزان موفقیت ایمپلنت دندان بسته به جای ایمپلنت روی فک متغییر است اما در کل 98 درصد از عمل‌های ایمپلنت موفقیت آمیز هستند.

چه کسانی می توانند از ایمپلنت دندان استفاده کنند؟
در بیشتر موارد، هر کسی که از سلامت کافی برای جراحی دندان یا کشیدن دندان برخوردار است می تواند کاندید مناسبی برای ایمپلنت دندان باشد. بیماران باید از لثه‌هایی سالم و استخوان کافی برای نگاه داشتن دندان‌های ایمپلنت شده برخوردار باشند و نظافت دهان را نیز به خوبی رعایت کنند. سیگاری‌ها، بیمارانی که از بیماری‌های مزمن کنترل نشده مثل دیابت و بیماری قلبی رنج می برند، یا بیمارانی که در ناحیه ی سر و گردن رادیوتراپی شده‌اند باید برای ایمپلنت دندان مورد ارزیابی قرار گیرند.

از عمل ایمپلنت دندان چه انتظاراتی باید داشته باشیم؟
اولین قدم در فرایند ایمپلنت دندان، تدوین یک برنامه ی درمانی مخصوص برای بیمار است. یک تیم متشکل از چند متخصص جراحی دندان در این برنامه به نیاز های شما می پردازد. این تیم یک برنامه ی درمانی هماهنگ با بهترین شیوه ی ایمپلنت برای شما طراحی می کند.

مرحله ی دوم کاشت ریشه ی دندان خواهد بود که پایه ‌ای کوچک از جنس تیتانیوم است و در حفره ی استخوان دندان از دست رفته قرار می گیرد. استخوان فک با ترمیم خود اطراف این پایه ی فلزی را می گیرد و آن را در جای خود محکم می کند. فرایند ترمیم از 6 تا 12 هفته طول می کشد.

پس از اینکه پایه در استخوان فک محکم شد، یک اتصال کوچک به پایه وصل می شود تا بتواند دندان جدید را نگاه دارد. برای درست کردن دندان یا دندان‌ های جدید، دندانپزشک از دندان ها و الگوی فک فرد که تمام دندان‌ها را در بر می گیرد مدل سازی می کند و دندان‌های جدیدش را بر اساس این مدل می سازد. سپس دندان جایگزین به نقطه ی اتصال خود وصل می شود.

عمل ایمپلنت دندان به دلیل بی حسی موضعی در طول عمل، درد کمی دارد.

ایمپلنت دندان چقدر درد دارد؟
بیشتر کسانی که دندان خود را ایمپلنت کرده اند می گویند این فرایند درد بسیار کمی دارد. می توان در طول عمل از بی‌حسی موضعی استفاده کرد. بیشتر بیماران می گویند ایمپلنت کمتر از کشیدن دندان درد دارد. پس از ایمپلنت نیز می توان درد خفیف ناشی از عمل را با داروهای رایجی مثل تیلنول و مترین برطرف کرد.

چطور از دندان‌های ایمپلنت شده نگهداری کنیم؟
دندان‌های ایمپلنت شده مثل دندان‌های طبیعی به نگهداری و نظافت نیاز دارند. مسواک بزنید، نخ دندان استفاده کنید، دندان‌ها را با یک دها‌ن شویه ی آنتی باکتریال بشویید و برای بازبینی مرتب به یک دندانپزشک مراجعه کنید.
منبع : Webmd