آیا شما هم احساس می کنید پوست تان حساس است؟ متخصصین پوست و مو می گویند امروزه تعداد بیشتری از ما نسبت به گذشته به این سؤال پاسخ مثبت می دهند. با این حال داشتن پوستی حساس آن قدرها رایج نیست. در واقع استفاده ی بیش از حد محصولات آرایشی باعث شده است پوستی تحریک شده و نه حساس داشته باشیم. به گفته ی یک متخصص پوست، تفاوت زیادی میان این دو وجود دارد.

به گفته ی این متخصص پوست «پوست حساس یک مشکل ژنتیکی است و بیشتر منشا داخلی دارد» که بیشتر در مردم شمال اروپا یا افرادی که موهای بسیار نازک دارند مشاهده می شود. این نوع پوست به آرایش بیشتر واکنش نشان می دهد، رنگدانه های کمتری دارد و رگ های خونی در آن به سطح پوست نزدیک تر اند. به همین دلیل زود تر قرمز می شود. لایه ی بیرونی و محافظ پوست حساس اثربخشی کمتری دارد. به همین دلیل عوامل حساسیت زا و میکروب ها آسان تر و عمیق تر به آن نفوذ می کنند و پوست با سوزش عکس العمل نشان می دهد. خارش، پوسته اندازی، تاول زدن، سرخ شدن و ترکیدن پوست های حساس معمولا در شرایطی اتفاق می افتد که عوامل مذکور روی پوست معمولی اثری ندارند.
مواظبت از پوست حساس یعنی احتیاط. این متخصص پوست و مو می گوید از محصولات آرایشی دارای الکل، بتاهیدروکسی، اسید، و رتینوید استفاده نکنید. لانولین که در بسیاری از مرطوب کننده ها برای نرم کردن پوست وجود دارد به حساسیت منجر می شود؛ اثری که دیگر نگهدارنده های موجود در محصولات آرایشی نیز دارند.

اگر پوست حساسی دارید بهتر است از محصولات آرایشی بدون بو استفاده کنید.

به عقیده ی این متخصص پوست و مو «اگر پوستی حساس دارید بهتر است همیشه از محصولات بدون بو استفاده کنید». همچنین، از فرمالدئید که در لاک ناخن و عطرها یافت می شود دوری کنید زیرا ممکن است به حساسیت منجر شود. می توانید برای تشخیص حساسیت احتمالی به مواد استفاده شده در یک محصول، آن را روی ساعدتان امتحان کنید و بگذارید بیست و چهار ساعت باقی بماند. اگر از قرمزی، خارش، یا تاول در این مدت زمان خبری نبود، احتمال حساسیت منتفی است.
برای کسانی که پوستی حساس دارند پیدا کردن مواد شوینده ای که تحریک کننده نباشند بسیار مشکل است. این متخصص پوست و مو  می گوید «محصولات ملایم و سازگار با پوستی وجود دارند که مواد مرطوب کننده ی طبیعی پوست را از بین نمی برند و لایه ی سطحی پوست که نازک شده است را ترمیم می کنند».

به علاوه، تاثیرات محیطی نیز بر بروز تحریک پوستی اثرگذار است. به گفته ی یک متخصص پوست و مو «این پدیده ای رو به رشد است» و به چند دلیل از جمله پوست انداختن بیش از حد، استفاده از روش های درمانی پوستی مثل لایه بردار های شیمیایی و دستگاه های لیزر، استرس، مواد شیمیایی مختلف، سیگار، الکل و آلودگی به وجود می آید.
خوشبختانه، تسکین پوست تحریک شده بسیار آسان تر از داشتن پوست حساس است. اگر متوجه شدید بعضی محصولات، مواد یا فرایند ها دلیل برافروختگی پوست شما هستند، باید به لایه ی سطحی پوستتان زمان دهید تا خود را ترمیم کند. پس از مواد شست و شوی ملایم و محصولات ضد حساسیت استفاده کنید و آب نیز زیاد بنوشید.
منبع : Womenshealthmag