اگر می‌خواهید درست ورزش کنید، نوشیدن مایعات قبل از رفتن به باشگاه ورزشی ضروری است. به گفته‌ی متخصصین تغذیه وقتی بدن خشک است عضلات قدرت، دقت و تعادل لازم برای درست ورزش کردن را ندارند. اما این‌که قبل از ورزش کردن چه می‌نوشید اهمیت زیادی دارد. طبق تحقیقاتی که در دانشگاه کلمبیا انجام شده باید قبل از ورزش 0.5 لیتر  ، هنگام گرم کردن 300 سی‌سی  و هنگام ورزش کردن 300 سی‌سی دیگر  مایعات نوشید. این یعنی مقدار زیادی مایعات که می‌تواند تاثیر زیادی روی سوخت‌وساز و سلامت بدن شما داشته باشد، پس بهتر است مطمئن شوید نوشیدنی‌های درستی را انتخاب می‌کنید. این‌ها نوشیدنی‌هایی هستند که هیچ وقت قبل از ورزش نباید از آن‌ها استفاده کنید.


نوشیدنی‌های انرژی‌زا با پایه‌ی شیر

اگر فکر می‌کنید مصرف نوشیدنی‌هایی که حاوی مواد لبنی هستند باعث می‌شود بهتر ورزش کنید یا بیشتر بدوید، اشتباه می‌کنید. بهتر است نوشیدنی‌هایی که مواد لبنی دارند را به‌جای قبل و هنگام ورزش کردن پس از ورزش میل کنید. از آن‌جایی که شیر پروتئین، چربی و کربوهیدرات دارد زمان زیادی طول می‌کشد تا هضم شود. به‌جای این نوع نوشیدنی‌ها پروتئین آن را با آب مخلوط کنید و بنوشید؛ به این شکل فواید پروتئین به بدن شما می‌رسد و مشکلات مربوط به هضم کردن چربی و کربوهیدرات شیر هم پیش نمی‌آید. 


آب نارگیل به دلیل تامین الکترولیت از دست رفته از طریق ورزش، نوشیدنی مناسبی برای قبل از ورزش است.

نوشیدنی‌‌های میوه‌ای شیرین

این نوشیدنی‌ها شاید خوشمزه باشند اما بدترین چیزی هستند که می‌توانید  قبل از ورزش بنوشید. بیشتر این نوشیدنی‌ها سرشار از مواد شیرین‌کننده‌ی مصنوعی هستند که برای کبد مضرند و به سندروم متابولیک و چاقی منجر می‌شوند. می‌توانید بطری آب را پر از مرکبات، انواع توت، نعنا و ریحان کنید و بنوشید. آب نارگیل هم از آن‌جایی که الکترولیت‌هایی که با ورزش کردن از دست می‌دهید را جایگزین می‌کند، می‌تواند نوشیدنی مناسبی برای قبل از ورزش باشد. 


نوشیدنی‌های گازدار

نوشیدنی‌های گازدار به نفخ معده، درد شکم و جمع شدن گاز در معده منجر می‌شوند. این نوشیدنی‌ها هم‌چنین مقدار زیادی سدیم دارند که آب را از سلول‌های بدن بیرون می‌کشد و بدن را خشک می‌کند. اگر طرفدار نوشابه‌های رژیمی هستید بهتر است بدانید که بیشتر آن‌ها نوعی شیرین‌کننده‌ی مصنوعی دارند که به مشکلاتی مثل میگرن، سرگیجه، ضعیف شدن حافظه و تغییر خلق و خو منجر می‌شود. به‌جای نوشابه چای سبز با یخ بنوشید؛ این نوشیدنی آنتی‌اکسیدان زیادی دارد و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. 


نوشیدنی‌های ورزشی

بیشتر نوشیدنی‌های ورزشی موجود در بازار سرشار از شکر هستند و تقریبا هیچ ماده‌ی مغذی ندارند. ممکن است بعضی برندها به نوشیدنی‌های خود مقداری ویتامین و الکترولیت اضافه کنند اما میزان بالای قند این نوشیدنی‌ها پس از چند ساعت باعث می‌شود شدیدا احساس خستگی کنید. این نوشیدنی‌ها تاثیر مخربی روی سیستم هورمونی بدن دارند و مشکلات زیادی ایجاد می‌کنند. بهتر است به‌جای آن‌ها آب گوجه‌فرنگی بدون مواد افزودنی بنوشید که پتاسیم دارد و فشارخون را تنظیم می‌کند. 


منبع : Prevention