اگر اولین باری است که می‌خواهید گیتار بخرید، این مطلب به شما برای یافتن پاسخ‌‌ پرسش‌های زیر کمک می‌کند: 
  • چند نوع گیتار وجود دارد. چه نوع گیتاری می‌خواهید؟ 
  • چقدر باید هزینه کنید؟ 
  • آیا خرید گیتار دست دوم به صرفه است؟ 
وقتی به نواختن گیتار فکر می‌کنید، چه رویایی در ذهن‌تان شکل می‌گیرد؟ شاید رویای نواختن گیتار سولوی موسیقی هوی متال وقتی روی زانو در صحنه نشسته‌اید و هزاران نفر شما را تماشا می‌کنند؟ و یا یک محیط صمیمانه‌تر مثل نواختن گیتار همراه با موسیقی جاز در یک کافه؟ و یا شاید رویای جمعیت زیادی که در یک فستیوال مردمی از هنر انگشتان شما لذت می‌برند؟
شاید این‌قدرها هم رویاپرداز نیستید و فقط می‌خواهید نواختن موسیقی و گیتار را یاد بگیرید. خوب است. فقط به خاطر داشته باشید که انجام کارهایی نظیر جان دنور مدت‌ها از مدت افتاده است.
تمامی رویاهای بالا به تکنیک‌های نواختن متفاوت و انواع مختلف گیتار نیاز دارند. سوال اصلی این است که آیا هدف شما از یادگیری گیتار  یادگیری نواختن نوعی گیتار خاص است که همیشه رویای آن را داشتید؟ آیا نوع گیتار  برای شما فرق می‌کند؟ نکات مثبت و منفی هر یک چیست؟

انواع گیتار

گیتار اکوستیک با سیم نایلونی

بسیاری از افراد با گیتار  اکوستیک سیم نایلونی، که به نام گیتار کلاسیک معروف است، شروع می‌کنند. این نوع گیتار  خیلی ارزان نخرید، این طرح دارای بورد خمیده عریضی است که برای انگشتان مبتدیان آموزش گیتار مناسب است و نواختن سیم‌های نایلونی باعث درد کمتری در سر انگشتان می‌شود. حتما شما هم موافقید که این نوع گیتار کمی خسته‌کننده است و باید رویای بزرگی مثل تبدیل شدن به یک گیتاریست کلاسیک مشهور مثل جان ویلیامز را در سر داشته باشید. بنابراین گیتار اکوستیک سیم نایلونی برای یادگیری خیلی عالی است اما درعین‌حال ممکن است بخواهید یک‌نوع گیتار سریع‌تر را امتحان کنید.
این مدل گیتار  کلاسیک یاماها C40 استف یک گیتار  سیم نایلونی با قیمت پایین که در مقایسه با مدل‌های ارزان‌قیمت‌تر یاماها متمایز است و برای مدارس و مبتدیان آموزش گیتار  طراحی شده است. بسیاری از برندها، دارای مدل‌های ارزان‌قیمتی هستند که برای مدارس و یادگیری طراحی شده‌اند. اما به سراغ آن مدل‌ها نروید. بهتر است که با پرداخت هزینه اندکی طرح محافظتی یا گارانتی آن را نیز دریافت کنید.

صدای تولید شده توسط سیم‌های فلزی گیتار اکوستیک خیلی بلند، رسا و واضح‌ است و این گیتار یک گیتار همه‌کاره و تطبیق‌پذیر محسوب می‌شود.

گیتار اکوستیک دارای سیم فلزی

این مدل با نام گیتار اکوستیک مشهور است. صدای تولید شده توسط سیم‌های فلزی گیتار خیلی بلندتر، رساتر و واضح‌تر است و این گیتار یک گیتار همه‌کاره و تطبیق‌پذیر است و در تمامی سبک‌های موسیقی مثل فولک یا همان موسیقی محلی، راک، و جاز نواخته می‌شود. البته ممکن است سیم‌های فلزی گیتار باعث خردگی و پینه بستن سرانگشتان شود. یک گیتار اکوستیک خوب، شوق نواختن را در شما زنده نگه می‌دارد و با آن می‌توانید هر سبک مدرنی را یاد بگیرید. پس شاید بهترین گزینه برای شروع همین گیتار باشد.

گیتار الکتریک

گوش کردن به نوای گیتار  الکتریک خیلی جذاب است، البته به‌شرطی‌که بتوانید آن را بنوازید. در غیر این‌صورت همسایه‌ها اصلا راضی نخواهند بود. و این یکی از عیوب این گیتار  است. برای این منظور نیاز به آمپلی‌فاید یا نرم‌افزاری است که دارای رابط صوتی و هدفون باشد. باید این را هم در نظر داشت که نواختن گیتار  الکتریک راحت‌تر از گیتارهای دارای تعداد سیم کم است. اما درعین حال با توجه به باریک بودن فرت این گیتار نواختن آن و گذاشتن دقیق انگشتان و جلوگیری از سکوت برخی سیم‌ها نیازمند مهارت زیادی است. اما اگر رویای تبدیل شدن به یک گیتاریست راک را در سر دارید، چرا از همین الان شروع نمی‌کنید؟ البته گزینه بهتری هم وجود دارد.
یکی از شناخته‌شده‌ترین شکل گیتار  الکتریک در تاریخچه گیتار  الکتریک، مدل The Fender Stratocaster Squier است. سازندگان گیتار  در سراسر دنیا از این مدل تقلید کرده‌اند. اما شرکت Fender نیز لاین تولید گیتارهای مبتدی خود را با عنوان گیتارهای سری Squier را راه‌اندزی کرده است. اگر می‌خواهید با گیتار  الکتریک آغاز کنید می‌توانید با این برند شروع کنید.
این مدل شبیه به مدل گیبسون Gibson است. اما نوعی اپیفون Epiphone است به‌نام Epiphone Les Paul Special II. این گیتار  نیز یکی دیگر از مدل‌های خاص گیتار  الکتریک است. اما همین‌قدر بدانید که کشمکش بین این دو سازنده گیتار  مثل رابطه بین اپل  و ویندوز است.

بهتر است برای شروع کار یک گیتار خوب بخرید تا کیفیت آن به مرور پایین نیاید و هزینه اضافی صرف خرید وسایل اضافی مانند پیکاپ نکنید.

پیک و پیکاپ گیتار

مشاهده کردید که هر یک از انواع گیتار  دارای نکات مثبت و منفی خاص خود هستند؛ و نگاهی دقیق‌تر و آشنایی با انواع گیتار  اکوستیک سیم فلزی شاید کمی گیج‌کننده باشد. برای مثال اگر  بالاخره قصد دارید شروع به نواختن گیتار  کنید می‌توانید یک گیتار  اکوستیک با بورد فرت باریک، دسته کم‌عرض و بدنه تراش ‌خورده تهیه کنید. مزیت این گیتار  این است که بدون این‌که سر و صدای آن باعث آزردگی اطرافیان شود، حس و حال گیتار  الکتریک را به شما می‌دهد و می‌توانید پیش از خرید یک گیتار  الکتریک واقعی همراه با آمپلی‌فایر، تمامی فنون آموزش گیتار  را با همین گیتار  اکوستیک یاد بگیرید. اما در عین حال عیب این نوع گیتار  آن است که برای نواختن سبک اگرسیو مناسب نیست. برای این‌کار باید گیتاری خریداری کنید که دارای دسته و ساختار بدنه محکم‌تری باشد.
اگر واقعا قصد نواختن یک گیتار سیم نایلونی را دارید، بهتر است یک نوع خوب را خریداری کنید که چند دهه برای شما کار کند. این گیتارها دارای تون و صدای زیبا و خاصی هستند و هرجایی طرفداران خود را دارد و همواره می‌توانید از شنیدن صدای یک گیتار  کلاسیک لذت ببرید.
اگر هنوز هم می‌خواهید در همان ابتدای کار یک گیتار  الکتریک خریداری کنید، باز هم بهتر است کمی بیشتر پول خرج کرده و یک گیتار  خوب بخرید که کیفیت آن به مرور زمان پایین نیاید. در واقع نیازی نیست پول زیادی را صرف خرید وسایل اضافه مثل پیکاپ، واشر گیتار  و سایر وسایل الکترونیکی کنید که فعلا احتیاجی به آن‌ها ندارید. فعلا همه آن‌چه که باید یاد بگیرید و انجام بدهید با انگشت و دست است و نه پدال‌های پایی.

هزینه

همیشه این نکته مطرح می‌شود که نباید پول زیادی را صرف خرید اولین گیتار  کرد زیرا ممکن است در میانه راه پشیمان شده و از یادگیری گیتار  دست بکشید. اما نواختن گیتارهای خیلی ارزان‌قیمت به  مراتب سخت‌تر است و ممکن است فکر کنید که نواختن گیتار  کلاسیک کار بسیار مشکلی است در حالی‌که نواختن یک گیتار خوب هم آسان‌تر است و هم انگیزه شما را برای ادامه بیشتر می‌کند. معمولا گیتارهای ارزان‌قیمت مبتدی دارای اکشن (فاصله بین سیم و فرت) بلندتری هستند که فشار دادن سیم‌ها را مشکل‌ می‌کند. ممکن است فرت این نوع گیتار دارای تنظیمات ضعیفی باشد یعنی سیم‌ها بلرزند و یا صدای لرزش تولید کنند. چوب به کار رفته در بدنه آن‌ها فقط در حد استاندارد کارخانه است. تمامی این‌ها معایب یک گیتار  ارزان هستند. اما در عین حال در این بازار شلوغ و تولید انبوه گیتار ، گاهی هم می‌توان یک گیتار  خوب با قیمت مناسب پیدا کرد.
اما بهترین راه این است که به سراغ برندهای ثابت شده مثل ماتون Maton، واشبرن Washburn، اپیفون Epiphone،  و فندر Fender بروید. تولدکنندگان معتبر زیادی در زمینه ساخت گیتار  وجود دارند. نوع گیتار تفاوتی ایجاد نمی‌کند، تمامی این شرکت‌ها مدل‌های ارزان‌قیمتی هم دارند که مطابق با مشخصاتی است که از یک برند در نظر دارید. البته در مدل‌های پایه می‌توانید گزینه‌های ارزان‌قیمت و خیلی بهتری پیدا کنید.

خرید یک گیتار دست دوم کاری پرریسک است مگر این که بدانید دقیقا چه چیزی را از چه کسی می‌خرید.

آیا می‌توان یک گیتار دست دوم خرید

این‌کار کمی ریسک دارد؛ زیرا افراد زیادی در حراجی‌ها سرشان کلا رفته. مگر این‌که واقعا بدانید که دارید چه کار می‌کنید. اما در هر حال خرید یک گیتار  کار کرده کمی ریسکی است. در حقیقت نباید بدون دیدن و امتحان کردن آن، گیتار  دست‌دوم بخرید. و دوباره توصیه می‌شود که برندهای معروف را انتخاب کنید. خیلی دقیق آن را بررسی کنید و ببینید که بدنه فرت گیتار کهنه و فرسوده نشده باشد وخود فرت هم دارای شیار یا خط نباشد. دسته گیتار  را چک کنید و دقت کنید که دارای خمیدگی نباشد. زیرا تعمیر حرفه‌ای ایرادات این‌چنینی خیلی هزینه‌بر است و بهتر است که در همان ابتدا یک گیتار  نو می‌خریدید. البته اشاره به این نکته هم اهمیت دارد که ادوات موسیقی با کیفیت و خوبی که از آن‌ها به‌خوبی نگهداری شده باشد، ارزش خود را از دست نمی‌دهند. معمولا قیمت یک گیتار  دست‌دوم خوب هم پایه خرید یک گیتار نو خواهد بود. البته ممکن است در حراجی‌ها بتوانید قیمت کمتری پیدا کنید.
در هر صورت چه گیتار جدید بخرید، چه دست‌دوم، سیم نایلونی  و یا گیتار  الکتریک، بهتر است که در خرید دقت کنید و از دیگران نیز مشورت بگیرید. بهترین کار این است که  یک مغازه ادوات موسیقی نزدیک پیدا کنید و یک گیتار  بردارید، سیم‌ها را بکشید و به صدای آن گوش کنید. معمولا فروشنده نیز می‌تواند به شما کمک کند. بنابراین گیتار دیگری بردارید و آن را امتحان کنید و بعد گیتاری دیگر. خرید سیم، پاک‌کننده سیم و کاپو را فراموش نکنید. به خاطر داشته باشید که با این خرید به رویای‌تان نزدیک‌تر می‌شوید.

نکاتی برای خرید گیتار

  • گیتار  اکوستیک سیم نایلونی کمتر به نوک انگشتان آسیب می زند اما ممکن است از صدای گیتار  کلاسیک خسته شوید.
  • گیتار  اکوستیک سیم فلزی در انواع مختلفی موجود است وبرخی مدل‌های آن حس و حال و صدایی شبیه به گیتار  الکتریک را دارند.
  • گیتار الکتریک نیاز به آمپلی‌فایر دارد. اگر می‌خواهید یادگیری گیتار  را با صدای بلند شروع کنید، بهتر است روابط خوبی با همسایه‌ها داشته باشید؛ درغیر این‌صورت می‌توانید از هدفون استفاده کنید.
  • با بودجه‌ی کم هم می‌توانید یک گیتار  خوب مبتدی بخرید اما با بودجه‌ی بیشتر گزینه‌های مطلوب بیشتری خواهید داشت.
  • اگر دقیقا بدانید که دارید چه کار می کنید، می‌توانید در حراجی‌ها گیتار  دست‌دوم خوبی پید کنید. اما با این حال از قیمت گیتار  خوب کم نمی‌شود بنابراین شاید بهترین گزینه خرید یک گیتار نو باشد.
  • هیچ چیزی را بدون امتحان کردن نخرید.

منبع : Uberchord