داشتن کلکسیونی از زیورآلات  زیبا و باکیفیت مایه غرور و شادی هر شخصی است. زیورآلات علاوه‌ بر زیبایی دلپسند تعابیر مختلف عاطفی هم با خود دارند. به‌عنوان مثال، حلقه نامزدی، دستبند مادربزرگ، گردن‌بندی که همسر شما روز کریسمس به شما هدیه داده همه و همه به دلایل مختلف برای شما ارزشمند هستند.
اگر دوست دارید زیورآلات گرانبهای خود را برای سال‌های طولانی در شرایط خوب و امن نگهداری کنید باید آن‌ها را به‌خوبی محافظت کنید. اگر از آن‌‌ها به‌طرز صحیح مراقبت نکنید به‌مرور زمان دستخوش آسیب شده و یا گم می شوند. بهتر است برای این‌که دست هیچ دزدی به زیورآلات شما نرسد از امنیت آن‌ها مطمئن شوید.
اطلاعاتی که در این قسمت برای شما دسته‌بندی کرده‌ایم کمک می‌کند تا زیورآلات خود را سال‌ها صحیح‌ و سالم و مطمئن محافظت کرده و شادی را برای خود و خانواده به‌ ارمغان بیاورید.

زیورآلات را کجا نگهداری کنیم

زیورآلات را باید در مکان‌های خشک و تمیز مانند جعبه زیورآلات و یا صندوقی که داخل آن با پارچه پوشیده شده‌ باشد، نگهداری کرد. البته می‌توان از جعبه‌های معمولی هم استفاده کرد به‌شرط این‌که هر تکه از آن‌ها را جداگانه به‌ دستمال کاغذی نرم پیچیده و داخل جعبه قرار دهید.
معمولا هنگام خرید زیورآلات، فروشنده‌ها کیسه مخصوص و یا صندوق محافظت از آن‌ها را به خریدار می‌دهند. برخی از کیسه‌ها از پارچه‌های فوق‌العاده نرم تهیه شده‌اند و برخی از جنسی هستند که مانع تغییر رنگ و کدری زیورآلات شده و کمک می‌کنند تا برای مدت‌‌ زمانی طولانی آن‌ها را مانند روز اول تازه و نو نگهداری کنید. این کیسه‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که بهترین مورد برای نگهداری زیورآلات محسوب می‌شوند.

بی‌نظمی در نگهداری زیورآلات باعث درهم پیچیدگی و خط‌‌ ‌و خراش می‌شود و یا حتی پیدا‌کردن قطعه‌ای که به‌دنبال آن هستید را خیلی سخت است.

چگونه زیورآلات را مرتب و منظم نگهداری کنیم

نگهداشتن زیورآلات داخل جعبه به‌طور مرتب و منظم، ایده خوبی است. بی‌نظمی در نگهداری زیورآلات ممکن است باعث درهم پیچیدگی و خط‌‌ ‌و خراش شود و یا حتی پیدا‌کردن قطعه‌ای که به‌دنبال آن هستید خیلی سخت باشد.
برای این‌که زیورآلات داخل جعبه به‌طور مرتب و منظم نگهداری شوند بهتر است جعبه‌هایی را تهیه کنید که دارای قسمت‌های مختلف بوده و می‌توان هر قطعه را در یک قسمت از جعبه به‌صورت مجزا قرار داد.

زیورآلات طلایی را چگونه نگهداری کنیم

طلا فلز نسبتا نرم و قابل انعطافی است  و اگر کنار سنگ‌های قیمتی باشد خیلی راحت ‌‌‌‌‌‌‌‌آسیب می‌بینند. برای‌این‌که این اتفاق نیفتد بهتر است طلا را داخل کیسه‌های نرم و یا جعبه‌های اورجینالی که هنگام خرید دریافت کردید نگهداری کنید.

زیورآلات نقره‌ای را چگونه نگهداری کنیم

نقره‌جات باید در جای خشک نگهداری شوند. اگر زیورآلاتی از جنس نقره دارید بهتر است آن‌ها را داخل پارچه‌هایی که مانع کدر شدن نقره می‌شوند قرار داده و به‌دور از معرض هوا نگهداری کنید. البته می‌توانید از جعبه‌های مخصوص نگهداری نقره‌جات استفاده کنید که این جعبه‌ها نیز مانع تغییر رنگ نقره شده و آن‌ها را سالم نگهداری می‌کنند. مورد دیگری که باید توجه کرد این است که نباید زیورآلات نقره را کنار محصولات لاستیکی نگهداری کرد؛ چراکه گوگرد موجود در لاستیک موجب کدر شدن نقره‌ می‌شود.

الماس سخت‌ترین ماده روی زمین است و اگر به‌طور صحیح در کنار زیورآلات دیگر نگهداری نشود موجب خراش سنگ‌های قیمتی خواهد شد.

زیورآلات جنس الماس را چگونه نگهداری کنیم

الماس سخت‌ترین ماده روی زمین است و اگر به‌طور صحیح در کنار زیورآلات دیگر نگهداری نشود موجب خراش سنگ‌های قیمتی دیگر از قبیل یاقوت، زمرد و یاقوت کبود شده و به‌ آن‌ها آسیب خواهد رساند. الماس همچنین موجب خراش درسطح نقره، طلا و پلاتین نیز می‌شود. بنابراین برای این‌که چنین اتفاقی رخ ندهد بهتر است الماس را داخل کیسه‌ای نرم نگهداری کنید.

چگونه زیورآلاتی که هر روز استفاده می‌کنیم را محافظت کنیم

بهتر است زیورآلاتی که به‌طور مرتب استفاده می‌کنید جدا کرده و داخل جعبه کوچک نگهداری کنید. این کار کمک می‌کند تا خیلی زود زیورآلاتی را که می‌خواهید پیدا کرده و همه آن‌ها در دسترس شما باشند.
یکی دیگر از روش‌های خوب نگهداری زیورآلات این است که آن‌ها را داخل آویزهایی که قسمت‌های مجزا دارند قرار دهید. با این کار زیورآلات به‌صورت کاملا مجزا و قابل رویت نگهداری می‌شوند.

امنیت زیورآلات

اگر زیورآلات شما واقعا باارزش و گران‌بها هستند بنابراین باید به امنیت آن‌ها دقت کنید. ازدست دادن  یک جفت گوشواره با ارزش و گردنبند موروثی نه‌ تنها از لحاظ عاطفی بلکه از لحاظ مالی نیز ضربه بزرگی به شما وارد خواهد کرد. اگر طلا و جواهرات شما دزدیده شوند قطعا شما پریشان خواهید شد. بنابراین سوال این است که چگونه از امنیت زیورآلات در داخل خانه مطمئن باشیم.
بیمه‌گران معتقدند که رایج‌ترین اقلامی که از خانه‌ها به‌سرقت می‌روند،  زیورآلات شخصی هستند. اگرپیگیر حفظ زیورآلات خود هستید راه‌های زیادی وجود دارد که  با کمک آن‌ها می‌توانید امنیت زیورآلات را در خانه بیشتر کنید. ما به‌شدت توصیه می‌کنیم که زیورآلات شخصی و با ارزش خود را داخل گاوصندوق‌های بانک‌های محلی نگهداری کنید.

کنترل موجودی زیورآلات یکی از بهترین راهکارها برای مراقبت همیشگی از زیورآلات است.

موجودی زیورآلات خود را کنترل کنید

سعی کنید به‌طور منظم از زیورآلات خود موجودی بگیرید چرا که اگر بخواهید تقاضانامه بیمه و یا گزارش پلیس را تکمیل کنید این‌کار کمک بسیاری به شما خواهد کرد. می‌توانید از هر قطعه از زیورآلات‌تان عکس بگیرید، اطلاعات کامل را روی کاغذ شرح دهید و ارزش مادی آن را عنوان کنید. در نظر داشته باشید که باید این اطلاعات را در جایی جدا از زیورآلات نگهداری کنید تا همراه با آن‌ها به سرقت نروند.
البته بهتر است این اطلاعات را به صورت الکترونیکی نیز در بک‌آپ آن‌لاین ذخیره کنید تا اگر نسخه چاپی به‌ سرقت رفت بتوانید به‌راحتی به فایل‌ها دسترسی پیدا کنید. با تمام این‌ وجود بهترین شکل محافظت این است که با مراجعه به کارگزاری‌های بیمه، اشیاء قیمتی خود را بیمه کنید.

چگونه زیورآلات خود را در خانه سالم و مطمئن نگهداری کنیم

اگر قصد دارید زیورآلات گرانبهای خود را در خانه نگهداری کنید بهتر است آن‌ها را داخل گاوصندوق قرار داده و آن را قفل کنید. خصوصا در ایام تعطیلات که مهمان دارید؛ هرگز زیورآلات خود را روی میز و یا روی دراور رها نکنید.
اگر به‌غیر از زیورآلات اموال باارزش دیگری هم دارید بهتر است به خانه دزدگیر نصب کنید و به‌طور مرتب سیستم آن را چک کرده و قبل از ترک خانه آن را تنظیم کنید. برای اطمینان بیشتر از امنیت خانه از همسایه‌های مورد اعتماد درخواست کنید تا مراقب خانه شما بوده وهر حرکت مشکوکی مانند تحت نظر گرفتن خانه توسط سارق را زیرنظر داشته باشند.
نکات بیان شده موارد مهمی هستند که برای نگهداری صحیح زیورآلات باید بدانید.

منبع : Kcdesignsnyc