نکاتی که در این مطلب آورده‌ایم در انتخاب گیتار بسیار مهم هستند به ویژه اگر قصد دارید آن را برای فرزند خود خریداری کنید. شما به‌عنوان پدر یا مادر نقش تعیین‌کننده‌ای در زندگی فرزند خود دارید. تاثیر هدایایی که به او می‌دهید یا تشویق‌هایی که می‌کنید یک عمر با او می‌ماند. خرید یک گیتار با اندازه‌ی مناسب می‌تواند نقطه‌ی شروع خوبی باشد. نکته‌ی بسیار مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که گیتار یا آلات موسیقی که می‌خواهید بخرید باید استاندارد بوده و به خوبی کوک شده باشد و صداها و نت را به طور دقیق تولید کند.

فاکتورهای بسیار زیادی در تعیین کیفیت ساز و گیتار موثرند. در مورد آن‌ها اطلاعات به دست بیاورید. بپرسید چه کار خاصی برای ساده‌تر کردن نواختن این گیتار صورت گرفته است. هیچ چیز مثل یک گیتار بی‌کیفیت نمی‌تواند جلوی پیشرفت، یادگیری تکنیک‌ها و لذت آموزش موسیقی را بگیرد.


گیتاری را انتخاب کنید که بیشتر به دلتان نشسته 

با این کار انگیزه‌ی بیشتری برای یادگیری خواهید داشت. بسیاری از افراد نادانسته یک گیتار آکوستیک ارزان قیمت می‌خرند در صورتی که شاید انتخاب درست برای آن‌ها می‌توانست گیتار الکتریک باشد و بیشتر به این دلیل پول زیادی خرج نمی‌کنند چون می‌ترسند خودشان یا فرزندشان پس از مدتی آن را رها کنند. با این کار در واقع برگ ضمانت شکست خود را خریداری می‌کنند. بدون شک با خرید یک گیتار آکوستیک ارزان قیمت در مدت کوتاهی کار آموزش موسیقی را رها می‌کنید چون اولا زدن این نوع گیتار از لحاظ فیزیکی بسیار سخت است و دوم این‌که شاید گیتار آکوستیک آن چیزی نباشد که از همان اول دوست داشتید داشته باشید. نواختن گیتار الکتریک، آکوستیک و کلاسیک به یک صورت نیست. به عبارت دیگر، اگر گیتار آکوستیک را یاد بگیرید لزوما به این معنا نیست که می‌توانید گیتار الکتریک هم بزنید. بار دیگر که به کنسرت می‌روید یا ویدئو‌های گروه موسیقی یا نوازندگان مورد علاقه‌ی خود را می‌بینید، دقت کنید و ببینید که چطور گیتار آکوستیک و گیتار الکتریک را به شکل‌های مختلف می‌نوازند. شاید آکوردها، نت‌ها و گام‌ها یکسان به نظر برسد اما سبک نواختن آن‌ها متفاوت است. گیتاری را انتخاب کنید که همیشه دوست داشته‌اید با آن آهنگ بزنید.


از خرید گیتارهایی که پایین‌ترین قیمت را دارند خودداری کنید

قدری دشوار است که بگوییم برای خرید یک گیتار خوب باید دقیقا چقدر پول خرج کنید، اما این ضرب المثل قدیمی راه همیشه به یاد داشته باشید «هر چقدر پول بدهی آش می‌خوری». در کل گیتار های ارزان قیمت صدای خوبی ندارند و قابل تنظیم نیستند. پس پول و وقت خود را صرف گیتار بنجول نکنید.


اندازه‌ی مناسب گیتار به ویژه برای بچه‌ها اهمیت زیادی دارد.

به اندازه‌ گیتار توجه داشته باشید

اندازه‌ی مناسب گیتار به ویژه برای بچه‌ها اهمیت زیادی دارد. اگر گیتار بیش از حد بزرگ باشد دست‌های فرزند شما نمی‌تواند به راحتی در جایی که باشد قرار بگیرد. اگر قرار باشد دست‌هایش را تا شانه‌ها بالا بیاورد اذیت می‌شود و مسلما  دست درد می‌گیرند. این کار از لحاظ فنی ایراد دارد چون عضلات او که در نتیجه‌ی بزرگی گیتار از قبل کشیده شده است، برای گرفتن فرت اول به مشکل بر می‌خورد. ولی بزرگسالان هیچ مشکلی با گیتار بزرگ ندارند.


گیتارهایی که زیادی تخفیف دارند را نخرید

اگر در فروشگاهی دیدید روی یک گیتار قیمت واقعی مثلا یک میلیون تومان زده شده ولی تخفیف خورده و به دویست هزار تومان رسیده، این باید برای شما یک چراغ هشدار باشد. در این‌جا تفاوت بین قیمت واقعی و قیمت فروش گیتار خیلی زیاد است. این گیتار با مواد بی‌کفیت ساخته شده و قیمت واقعی آن همان دویست هزار تومان است. اگر قیمت واقعی گیتار سیصد هزار تومان باشد و قیمت فروش آن به دویست هزار تومان برسد، باز قابل باورتر است.


در دام برند‌ها نیفتید

بیشتر شرکت‌های عمده با شرکت‌های کوچک‌تر بر سر فروش گیتار مخصوص سطوح مبتدی و متوسط رقابت می‌کنند. شرکت‌های کوچک‌تر کمتر به تبلیغات رسانه‌ای وابسته هستند. اما برند‌های عمده بیشتر روی آلات موسیقی گران قیمت‌تر و حرفه‌ای تمرکز دارند و تبلیغات رسانه‌ای زیادی می‌کنند. البته پر واضح است که هزینه‌ی تبلیغات رسانه‌ای را با بالاتر بردن قیمت کلی سازهای تولیدی خود جبران می‌کنند. امکان دارد پول بیشتری بابت یک گیتار برند در مقایسه با یک گیتار گمنام با همان کیفیت بپردازید. گیتار برند هیچ تضمینی به شما نمی‌دهد که حتما از گیتار دیگر برندها بهتر و باکیفیت‌تر است. نکته‌ی دیگر این‌که بسیاری از سازندگان گیتار برند مشهور برای کنسرت‌های خوانندگان مختلف گیتار رایگان در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند و از این راه تبلیغات محصول خود را هم می‌کنند. طرفداران این خوانندگان که گیتار می‌زنند یا می‌خواهند به آموزش گیتار بپردازند، اغلب آن برند را با نوازنده‌ی مورد علاقه‌ی خود تداعی می‌کنند و نمی‌دانند گیتاری که این همه برای آن پول داده‌اند هیچ ربطی به مهارت نوازندگان مورد علاقه‌ی آن‌ها ندارد.


اگر ظاهر گیتار هم زیبا باشد، می‌تواند انگیزه‌ی بیشتری برای آموزش گیتار در شما ایجاد کند.

گیتاری را انتخاب کنید که از رنگ و پرداخت آن لذت ببرید

گفتیم که گیتار باید خوش دست بوده و صدای خوب داشته باشد. اما اگر ظاهر گیتار هم زیبا باشد، می‌تواند انگیزه‌ی بیشتری برای آموزش گیتار در شما ایجاد کند.


هنگام انتخاب گیتار یک تیونر الکترونیکی هم بخرید

اهمیت تیونر کمتر از پیک و سیم‌های گیتار نیست. کوک کردن گیتار به چند دلیل اهمیت دارد. اول این که گیتار طوری ساخته و تنظیم می‌شود که فقط تحمل کوک استاندارد دارند که بهترین صدای ممکن را تولید می‌کند. دوم این‌که، گیتار از همان ابتدا برای کوک استاندارد تنظیم می‌شود و دلیل سوم این‌که کوک استاندارد گیتار، استاندارد موسیقایی برای همه‌ی سازها است. اگر گیتار را بالاتر از حد استاندارد کوک کنید، روی سیم‌ها کشش ایجاد شده به ساز آسیب می‌رساند و حداقل آن این است که سیم‌ها پاره می‌شوند. در مقابل، اگر سیم‌‌ها را بیش از کوک استاندارد شل کنید، باعث می‌شود که دسته‌ی گیتار عقب رفته و و سیم‌ها در برخورد با فرت‌ها صدای ناخواسته تولید کنند. با کوک کردن گیتار می‌توانید مسائل این چنینی را حل کنید.


تیونر گیتار به تربیت گوش کمک می‌کند

شاید مهم‌ترین مزیت تیونر این باشد که باعث می‌شود گوش موسیقی خیلی سریع‌تر تقویت شود. تیونر گیتار باعث صرفه جویی در وقت شده و شما را از سرخوردگی و ناامیدی نجات می‌دهد تا بتوانید با خیال راحت‌تر روی موسیقی تمرکز کنید. یادگیری کوک کردن گیتار با گوش به صورت آزمون و خطا است و این بیشتر به این دلیل است که گوش آن‌قدر تربیت نشده که بتواند تغییرات جزئی کوک را در هنگام کوک کردن تشخیص دهد. امکان دارد هنگامی که گیتار از کوک خارج شده متوجه آن نشوید و چون فکر می‌کنید ایرادی ندارد در صدد کوک کردن آن بر نیایید. اشکال این کار این است که گوش به ساز ناکوک عادت می‌کند و مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا تربیت شود. وقتی هر روز از تیونر استفاده می‌کنید گوش به کوک صحیح و دقیق عادت می‌کند و هنگامی که ساز ناکوک شد، زودتر متوجه می‌شوید. در نتیجه گوش در مدت زمان کمتری تربیت می‌شود.


اگر دسته‌های کوک کیفیت پایینی داشته باشند شاید بتوان گیتار را دقیق کوک کرد اما زمان بیشتری می‌برد.

نحوه‌ی انتخاب گیتار 

  • دسته‌های کوک باید نرم کار کنند و سیم‌ها به شکل درست دور آن‌ها پیچیده شده باشند. اگر دسته‌های کوک کیفیت پایینی داشته باشند شاید بتوان گیتار را دقیق کوک کرد اما زمان بیشتری می‌برد و کار را برای مبتدیان سخت خواهد کرد.
  • دسته و پاشنه‌ی گیتار باید کاملا ثابت بوده و در جایی که دسته به بدنه متصل شده هیچ گونه ترک خوردگی روی پرداخت آن وجود نداشته باشد. گیتار الکتریک‌هایی که روی دسته‌ی خود پیچ دارند هم باید کاملا ثابت بوده و در محل اتصال دسته و بدنه ترک خوردگی روی پرداخت آن وجود نداشته باشد.
  • در گیتار آکوستیک پل خرک باید به خوبی چسبیده باشد و هیچ شکافی دور آن وجود نداشته باشد. 
  • خرک گیتار الکتریک نیز باید در جای خود کاملا ثابت باشد. پیچ‌های تنظیم گیتار نباید حرکت کنند اما نباید زیاد سفت شده باشند. در گیتار ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت پیچ‌های تنظیم آن‌چنان محکم و ثابت نیستند.
  • در گیتار آکوستیک دسته باید با قسمت نوک گیتار در یک سطح باشد. اگر دسته‌ی گیتار خیلی به طرف جلو یا خیلی به طرف عقب متمایل باشد، در تنظیم آن مشکل به وجود می‌آید. 
  • تراس راد با چرخش 1/4 تا 3/4 تغییرات جزئی را در دسته‌ی گیتار به وجود می‌آورد. تراس راد برای تنظیم دسته اهمیت بسیار زیادی دارد. گیتارهایی که سیم کلاسیک یا نایلونی دارند بخش تراس راد را دارا نیستند چون فشار سیم‌ها در این نوع گیتار از گیتارهایی که سیم فولادی دارند کمتر است.
  • فاصله‌ی سیم از دسته باید در فرت اول کمتر باشد چون باعث می‌شود که نواختن شش سیم دیگر راحت‌تر باشد. این قاعده برای همه نوع گیتار ضروری است به ویژه برای گیتار بچه‌ها. برای آزمایش آن با استفاده از انگشت چهارم در هر بار یکی از سیم‌ها را در فرت اول به آرامی به طرف پایین فشار دهید. سیم نباید بیش از حد خم شود. باید نوت آن را بتوان بدون زحمت نواخت و صدای آن باید واضح باشد. اگر انجام این کار سخت باشد پس گیتار به درستی تنظیم نشده است و نواختن آن برای یک کودک غیر ممکن خواهد بود.
  • خرک سیم‌ها را بالای دسته نگه می‌دارد و فاصله‌ی آن‌ها را تا حدی نگه می‌دارد که سیم‌ها در طول دسته صدای اضافی نداشته باشند و در عین حال نواختن آن‌ها هم راحت باشد. فاصله‌ی سیم‌ها از دسته همه جا نسبت به فاصله‌ی آن‌ها در فرت اول باید بالاتر باشد. اگر فاصله‌ی سیم‌ها از دسته بیش از حد زیاد باشد، نه‌تنها کار نواختن آن‌ها را دشوار می‌کند بلکه باعث می‌شود از کوک خارج شوند.


منبع : Firstguitar