ورزش‌های هوازی موسوم به ایروبیک فعالیت‌هایی بسیار مفید برای سلامت قلب و عروق هستند. بنابر نتایج بدست آمده از تحقیقات انجام شده توسط موسسه سلامت قلب و عروق آمریکا بر روی ورزش‌کاران، افرادی که برای پنج روز در هفته و هر روز به مدت 30  دقیقه ورزش‌های هوازی یا ایروبیک سطح متوسط انجام می‌دهند و یا هم‌چنین افرادی که به مدت 20 دقیقه در سه روز هفته به انجام ورزش‌های هوازی شدید مبادرت می‌ورزند به میزان بسیار زیادی از خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی آن‌ها کاسته خواهد شد. بهترین سطح فعالیت در ورزش‌های هوازی سطحی است که در آن ورزش‌کار به حدود 60 تا 80 درصد از حداکثر تپش قلب خود برسد. در این سطح بالاترین بازدهی را از ورزش ایروبیک خود خواهید گرفت.
بیماری‌های قلبی و عروقی از مهم‌ترین عامل مرگ و میر انسان‌ها می‌باشند. از دلایل مهم ایجاد این بیماری عدم تحرک فیزیکی کافی، کلسترول بالا، فشار خون بالا، استعمال دخانیات و سابقه بیماری‌های قلبی و عروقی می‌باشند. اما یک روش مناسب برای رفع این مشکلات وجود دارد و آن هم فعالیت فیزیکی است. فعالیت فیزیکی یکی از موثر‌ترین راه‌ها برای تقویت و از بین بردن بیماری‌های قلبی می‌باشد. ورزش ایروبیک یا هوازی به تقویت مستقیم شش‌ها و قلب خواهد انجامید. اما در برخی از تحقیقات انجام شده اثبات شده است که برخی از مردم علی‌رغم اطلاع از تاثیر فعالیت‌های فیزیکی باز هم به ورزش‌های ایروبیک و مبادرت نمی‌ورزند.

ورزش ایروبیک اعتماد به نفس، ثبات احساسات، حافظه و کارایی مغز را تقویت می‌کند.

فواید ورزش ایروبیک

 اگر شما به دنبال یک روش مناسب برای اصلاح روش زندگی خود هستید بهتر است به فواید ورزش ایروبیک که در این بخش ذکر شده توجه کنید.
فواید ذهنی: ثابت شده است که ورزش ایروبیک اعتماد به نفس، ثبات احساسات، حافظه و کارایی مغز را تقویت می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که حدود 19 میلیون تن از مردم آمریکا هر ساله دچار افسردگی می‌شوند و هم‌چنین در کنار آن نیز به اثبات رسیده است که ورزش ایروبیک در کاهش افسردگی تاثیر بسزایی می‌تواند داشته باشد.
 فواید بهداشتی و سلامتی: در کنار تقویت شش‌ها و قلب، ورزش‌های هوازی و ایروبیک می‌توانند به کاهش کلسترول و خطر ابتلا به دیابت نوع دوم و هم‌چنین افزایش کارایی سیستم ایمنی بدن و هم‌چنین نیز به کاهش فشار خون شما کمک شایانی کند. 
فواید فیزیکی: یکی دیگر از خصوصیات ورزش ایروبیک یا هوازی افزایش سوخت و ساز بدن است. با انجام فعالیت‌های ایروبیک می‌توانید علاوه بر کاهش وزن به تقویت عضلات خود پرداخته و شرایط فیزیکی ایده‌آلی را به‌دست آورید.
فواید بدنسازی: علاوه بر ایجاد ظاهری بهتر و سلامتی بیشتر ورزش ایروبیک می‌تواند به تقویت قوای جسمانی شما منجر شود. تقویت قوای جسمانی شما در نتیجه انجام فعالیت‌های ایروبیک می‌تواند موجب افزایش توانایی تحمل تنش‌ها در بدن شما و بالاتر بردن کیفیت خواب و هم‌چنین ارتقاء رضایت شما از خودتان شود.

چند پیشنهاد اولیه

 قبل از شروع هرگونه فعالیت ورزشی ابتدا سطح ایمن و موثر آن ورزش را برای سلامتی خود تعیین نموده و به ورزشی روی بیاورید که از آن لذت می‌برید. برای حفظ انگیزه بهتر است با دوست یا اعضای خانواده و همسر خود تمرین کنید. اجرای ورزش‌های هوازی یا ایروبیک را در روش زندگی خود به‌عنوان یک فعالیت منظم گنجانده و هم‌چنین همواره از آن به‌عنوان یک بخش دوست داشتنی از زندگی خود یاد کنید تا یک زندگی سرشار از سلامتی داشته باشید.

پیاده‌روی، دوچرخه سواری، هاکی، رقص یا ایروبیک از جمله فعالیت‌های ورزشی هوازی می‌باشند.

 آغاز فعالیت‌های ورزشی ایروبیک

 اکنون که شما از فواید و خواص مفید ورزش ایروبیک آگاهی دارید یک پرسش به وجود می‌آید و آن هم این است که چگونه باید یک ورزش هوازی را انتخاب و اجرا کنید؟ قبل از آغاز هر گونه برنامه تمرینی ابتدا باید با یک پزشک مشورت کرده تا از بی خطر بودن آن برای سلامتی خود اطمینان حاصل کنید. سپس به فعالیت‌هایی که به آن علاقه‌مند هستید روی بیاورید. این فعالیت‌ها می‌توانند پیاده‌روی، دوچرخه سواری، هاکی، رقص یا ایروبیک باشد. تمامی این فعالیت‌ها، فعالیت‌هایی از نوع هوازی هستند اما قبل از شروع برنامه‌های تمرینی باید به چند نکته توجه کنید. اگر قرار است طبق نظر پزشک شما فعالیت‌های ایروبیک سطح متوسط را برای پنج جلسه در هفته و هر جلسه به مدت 30 دقیقه انجام دهید باید این برنامه را به‌طور مستمر و در یک بازه زمانی مشخص شده انجام دهید و هرگز میزان فعالیت‌های ورزشی خود را شدیدتر نکنید. چرا که اجرای تمرینات ایروبیک بیش از حد تعیین شده توسط پزشک می‌تواند برای شما بسیار خطرناک باشد. اما اگر چنان‌چه شما به اندازه کافی از سلامت جسمانی برخوردار هستید که می‌توانید تمرینات هوازی سطح سنگین را انجام دهید باید دقت داشته باشید که هیچ‌گاه تپش قلب شما از حداکثر تعیین شده بالاتر نرود. حداکثر تبش قلب شما حدود هفتاد درصد اختلاف عدد 220 با سن شما است. همواره تلاش کنید قبل، حین و بعد از تمرینات از نوشیدنی و آب کافی استفاده کنید. دقت داشته باشید همواره قبل از شروع تمرینات ایروبیک بدن‌تان را به خوبی گرم و پس از اتمام تمرینات ایروبیک بدن‌تان را به خوبی سرد کنید. حداقل یک تا دو ساعت بعد از مصرف غذا از تمرین دوری کنید. در هنگام ابتلا به بیماری هرگز ورزش نکنید. تحقیقات نشان داده است که انجام ورزش‌های هوازی و ایروبیک حتی به مقدار کم در طول روز می‌تواند به کاهش بیماری و افزایش سلامتی انسان‌ها کمک شایانی کند. به همین خاطر حتی اگر شما فردی پر‌مشغله هستید تمام تلاش خود را انجام داده که حد اقل ده دقیقه در روز به فعالیت‌های ورزشی ایروبیک سطح متوسط بپردازید. برای آغاز فعالیت‌های ایروبیک بهتر است از سطح و زمان پایین استفاده نمایید و سپس برای خود هدفی را تعیین کرده و به آرامی و با افزایش سطح ورزش هوازی به سطح هدف تعیین شده نائل شوید. دقت داشته باشید به‌ همراه اجرای برنامه تمرینی از این برنامه غذایی مناسب نیز برخوردار باشید.

منبع : Everydayhealth