گفته می‌شود 21 روز طول می‌کشد تا انجام کاری تبدیل به عادت شود و همه‌ی ما عاداتی داریم که به‌تدریج محیط‌زیست را نابود می‌کنند. این یک لیست 10 موردی از فعالیت‌هایی است که با انجام ندادن آن‌ها می‌توانیم به حفظ محیط‌زیست کمک کنیم. ما هم‌چنین پیشنهاد‌هایی برای شما داریم که با عادت کردن به آن‌ها می‌توانید سبک زندگی سازگار با محیط‌زیست داشته باشید.


روشن گذاشتن چراغ‌ها

شاید بارها این را شنیده باشید اما خاموش کردن چراغ وقتی در اتاق نیستیم، حتی اگر فقط برای چند دقیقه می‌خواهید اتاق را ترک کنید، می‌تواند تاثیر زیادی روی حفظ محیط‌زیست داشته باشد. برق یک انرژی تمام‌شدنی است که جایگزین هم نمی‌شود. اگر فراموش می‌کنید چراغ‌ها را خاموش کنید یا دیگر اعضای خانواده به این نکته توجهی ندارند، می‌توانید کنار کلید‌های لامپ‌ها برچسب بزنید و به همه یاد‌آوری کنید با خاموش کردن چراغ‌ها می‌توانند تا حد زیادی در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند.


آب جوش آوردن

بیشتر مردم میزان آب جوشی که نیاز دارند را حدس می‌زنند و اکثر اوقات بیش از حد نیاز آب جوش درست می‌کنند. انرژی مورد نیاز برای جوش آوردن یک کتری آب با انرژی مورد نیاز برای روشن کردن یک خانه برابر است و برای صاحب‌خانه‌ هم هزینه‌های زیادی به همراه دارد. کتری‌هایی وجود دارند که از انرژی بهینه استفاده می‌کنند و برای جوش آوردن آب کمتر انرژی مصرف می‌کنند. هم‌چنین می‌توانید کتری‌هایی خریداری کنید که اندازه دارند و دیگر لازم نیست آب جوش مورد نیاز یک لیوان چای را حدس بزنید. یکی از بهترین راه‌های صرفه‌جویی در انرژی، اندازه گرفتن میزان آب جوش مورد نیاز است.


به جای استفاده از خودرو شخصی از وسایل حمل و نقل عمومی یا مترو استفاده نمائید.

استفاده از خودرو شخصی

در صورتی‌که خودرو استفاده می‌کنید، باید بدانید ما با روش‌های حمل و نقل که انتخاب می‌کنیم تاثیر زیادی روی محیط‌زیست می‌گذاریم. شاید نتوانید استفاده از وسایل حمل و نقل را کنار بگذارید اما با کاهش میزان استفاده از آن‌ها می‌توانید تاثیر زیادی در حفظ محیط‌زیست، آلودگی محل زندگی و سلامت‌تان داشته باشید. سعی کنید یک یا دو روز در هفته خودرو را در خانه رها کنید و تا محل کار دوچرخه‌سواری یا پیاده‌روی کنید.


مصرف گوشت دام

شاید برای گیاه‌خوار شدن آماده نباشید اما اگر از گوشت دام استفاده می‌کنید با این کار از صنعتی که آسیب‌های زیادی به محیط‌زیست وارد می‌کنند حمایت می‌کنید. هکتارها جنگل برای کشت سویا و دانه‌های گیاهی نابود شده‌اند تا غذای دام‌ها فراهم شود و چرای دام‌ها یکی از دلایل اصلی فرسایش خاک و آلودگی هواست. به همین دلیل است که مصرف سبزیجات و میوه‌های طبیعی در جهان طرفداران زیادی پیدا کرده است. اگر بعضی روزها گیاه‌خوار شوید بد نیست و با این کار می‌توانید ردپای کربن خود را تا حد زیادی کاهش دهید.


هدر دادن کاغذ

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که کاغذ در آن مصارف بسیار زیادی دارد؛ اما متاسفانه بازیافت کاری کرده حتی از خود گذشته‌ترین مصرف‌کنندگان کاغذ هم آن را هدر دهند. همه‌ی ما کاغذ‌هایی که حداقل یک‌بار بیشتر قابل استفاده هستند را دور می‌اندازیم. می‌توان از این کاغذها برای یادداشت برداری و نوشتن لیست خرید استفاده کرد اما ما فراموش می‌کنیم بازیافت کردن کاغذ خود انرژی مصرف می‌کند و با استفاده درست از کاغذ می‌توانید مصرف این انرژی را کاهش دهیم.



ادامه دارد ...


منبع : Onegreenplanet