تبلیغات خودرو به طور مداوم در گوش هر کسی که به دنبال خرید خودرو است «خودرو صفر کیلومتر» را فریاد می زنند. اما حتما شما هم از دوست همه چیز دان تان شنیده اید که خرید خودرو دست دوم در دراز مدت انتخاب عاقلانه تری خواهد بود. انتخاب مشکل است. در این مطلب ما نکات مثبت و منفی خرید خودرو صفر و دست دوم را بررسی می کنیم تا تصمیم گیری برای شما ساده تر شود.

خرید خودرو صفر کیلومتر
نمی شود جذابیت خودرو صفر کیلومتر را انکار کرد. از بوی نویی گرفته تا رنگ درخشانش، تمیزی داخل خودرو و تعریف و تمجید هایی که از دوستان تان می شنوید. در فرهنگ مصرف گرایی خودرو صفر و مدل بالا برای فرد اعتبار به همراه می آورد. خرید خودرو صفر کیلومتر، علاوه بر زیبایی آن، نکات مثبت دیگری هم دارد.

نکات مثبت
بیشتر خودروهای صفر تا مدت زیادی خراب نمی شوند و اگر مشکلی برای آن ها پیش بیاید احتمالا تحت پوشش ضمانت نامه ی آن قرار می گیرد. هم چنین وقتی خودرو صفر می خرید دیگر لازم نیست نگران این باشید که قبلا با خودرو مورد نظر چطور رفتار شده است.
بیشتر خودروهای صفر کیلومتر تحت پوشش خدمات جاده ای هم هستند. این باعث می شود هنگام سفر آرامش خاطر داشته باشید و دیگر لازم نیست نگران هزینه های امداد خودرو یا انتقال خودرو تا تعمیرگاه یا منزل باشید.
خودروهای صفر کیلومتر سوخت کمتری نیز مصرف می کنند و به آخرین تکنولوژی های امنیتی مثل ایربگ کنار پنجره و بدنه ی تقویت شده مجهز هستند. بعضی کارخانه ها خودروهای صفر کیلومتر خود را به شکل اقساطی و با شرایط ویژه می فروشند که این، خرید خودرو را برای کسانی که بودجه ی کمتری دارند آسان تر می کند.

داشتن ضمانت نامه نکته مثبت و افت ارزش خودرو نکته منفی در خرید خودرو صفر است.

نکات منفی
خرید خودرو صفر کیلومتر بودجه می خواهد. خودرو نو نه تنها قیمت بالاتری دارد بلکه نسبت به خودرو دست دوم افت ارزش به مراتب بیشتری هم خواهد داشت و ارزش خودرو در چند سال اول عمرش کاهش زیادی دارد. به عبارت دیگر وقتی خودرو صفر کیلومتر خریداری می کنید سود فروشنده خودرو را هم پرداخت می کنید اما همین که خودرو از پارکینگ خارج می شود قیمتش با قیمت دست دوم یکی می شود. اگر همان موقع برگردید و بخواهید خودرو خود را بفروشید فروشنده با قیمت دست دوم خودرو را از شما خریداری خواهد کرد.
هم چنین خودروهای نو به خاطر این که نسبت به خودروهای دست دوم ارزش بیشتری دارند حق بیمه ی بیشتری هم خواهند داشت.
اگر بخواهیم کمی فلسفی به قضیه نگاه کنیم، خریدن یک خودرو نو بیشتر فرهنگ مصرف گرایی را دنبال می کند تا ساده زیستی. شما با خرید خودرو صفر به جای این که یک وسیله ی نقلیه ی مناسب خریداری کنید، به فرهنگ مصرف گرایی و جست و جوی بی پایانش برای آخرین و جدیدترین مدل ها تن می دهید. این نه تنها تصمیم پر هزینه ای محسوب می شود، بلکه ممکن است سال دیگر یک مدل بهتر به بازار بیاید و خودرو گران قیمت شما از صحنه ی بازار محو شود.
در نهایت خودروهای صفر کیلومتر برای همیشه نو باقی نمی ماند. پس از یک روز، یک هفته یا یک ماه اولین خط روی بدنه ی خودرو نمایان می شود و تا پایان سال کف خودرو لک شده و درها صدا می دهند و هیجان داشتن یک خودرو نو کاملا از بین می رود. البته قسط ماهانه تا سال ها همراه شما می ماند.

پیدا کردن خودرو متناسب با بودجه از مزایای خرید خودرو دست دوم محسوب می شود.

خرید خودرو دست دوم
خودروهای دست دوم زیبایی و جذابیت خودروهای صفر کیلومتر را ندارند، اما اگر از دید اقتصادی به آن ها نگاه کنیم برتری های زیادی خواهند داشت. خرید یک خودرو مدل پایین کم کار کرده می تواند رویای شکارچی های خودرو باشد.

نکات مثبت

خرید خودرو دست دوم فرصت خوبی است تا نسبت به پولی که دارید بهترین خودرو را خریداری کنید. خودروهای مدل پایینی که کم کار کرده اند تقریبا نو به شمار می روند. اگر خودرویی بخرید که 60000 کیلومتر کار کرده احتمالا تا 90000  کیلومتر دیگر نیز بدون مشکل کار خواهد کرد.
اگر بودجه ی کمی دارید و فنی هستید می توانید خودروهای بسیار ارزانی که مدت ها مورد توجه و رسیدگی نبوده اند خریداری کنید و خودتان به آن ها رسیدگی کنید و مخارج خود را تا حد زیادی کاهش دهید.

نکات منفی
از آن جایی که نمی دانید صاحب قبلی خودرو چگونه با آن رفتار کرده همیشه ترس از این که خودرو خراب یا مشکل دار خریداری کنید در شما وجود خواهد داشت. حتی اگر خودرو شما کاملا سالم به نظر می آید دیر یا زود باید آن را به تعمیرگاه ببرید و بررسی اش کنید. بررسی کردن قطعاتی مثل رادیاتور، ترمزها و لاستیک ها ضروری است.
هم چنین پیدا کردن خودرو دست دومی که تمام خواسته های شما را برآورده می کند کار مشکلی است.

سنجیدن وضعیت مالی و تحقیقات کافی، دلایل موثر هنگام خرید خودرو صفر و دست دوم است.

بالاخره صفر کیلومتر یا دست دوم؟
تصمیم گیری در مورد خرید خودرو صفر کیلومتر یا دست دوم باید بر اساس چند عامل انجام شود. باید موقعیت مالی خود را در نظر بگیرید و مطمئن باشید خودرویی که خریداری می کنید قابل اعتماد است. در نهایت خودرویی که خریداری می کنید باید نیاز های شما از لحاظ راحتی و امکانات را برطرف کند. خرید خودرو پس از خرید خانه بزرگ ترین معامله ی زندگی است پس بهتر است قبل از انجام این کار، تحقیقات لازم را انجام دهید و سپس از رانندگی با خودرو جدید خود لذت ببرید.
منبع : Investopedia