شرایطی بدتر از محبوس شدن در آسانسور و هیجان‌زدگی افرادی که از ارتفاع یا محیط‌های بسته می‌ترسند وجود ندارد. حال اگر خود را در چنین شرایطی می‌بینید باید برای یک فرار سریع اقداماتی انجام دهید. بهترین کار فریاد زدن و کمک خواستن است مگر این‌که در شرایط بسیار سختی قرار گرفته باشید. گاهی اوقات تلاش‌های‌تان برای فرار از آسانسور می‌تواند منجر به خطرهای بیشتری ‌شود. برای این‌که به سلامت از آسانسور خلاص شوید پیشنهادهای زیر را به کار ببرید.

آرام باشید

احساس خطر و ترس به هنگام محبوس شدن در آسانسور کاملا طبیعی است. به هر حال باید بر خود مسلط و تا حد امکان آرام باشید چون با شروع ترس، بدن واکنش‌های بدی نشان می‌دهد و فکر کردن و در نتیجه یافتن یک راه فرار دشوارتر می‌شود.
یک نفس عمیق بکشید و بدن خود را آرام کنید زیرا  اگر بدن آرام باشد ترسی در ذهن باقی نمی‌ماند.
اگر در آسانسور تنها نباشید ترس شما به سایر افراد نیز منتقل می‌شود و وحشت‌زدگی چند نفر در آسانسور راه مناسبی برای رسیدن به نجات نیست. در عوض تمام تلاش خود را برای حفظ آرامش میان سایر افراد به کار بگیرید.

منبع نور پیدا کنید

اگر چراغ‌ها خاموش شدند یک منبع نور پیدا کنید. اگر آسانسور تاریک است می‌توانید از چراغ‌ قوه‌ی جیبی یا صفحه موبایل یا تبلت خود استفاده کنید. سعی کنید آن‌ها را بیش از حد روشن نگه ندارید چون ممکن است باتری آن‌ها تمام شود. نور به شما کمک می‌کند تا دکمه‌‌ها را ببینید و حس بهتری نسبت به وضعیت داخل آسانسور داشته باشید. اگر تا به حال در آسانسور محبوس نشده‌اید از وجود برنامه چراغ‌قوه در گوشی موبایل خود اطمینان حاصل کنید چون تا زمانی که از میزان باتری آن مطمئن باشید می‌توانید آن را روشن نگه دارید.
هم‌چنین می‌تواند به تخمین سریع تعداد افراد داخل آسانسور کمک کند.

دکمه تماس اضطراری در آسانسور برای برقراری ارتباط با تکنسین آسانسور و کارکنان تاسیسات است.

دکمه تماس اضطراری را بزنید

در صورت تاریکی با استفاده از منبع نور دکمه تماس را پیدا کنید سپس برای برقراری ارتباط با تکنسین آسانسور، دکمه را بفشارید و کارکنان تاسیسات را از وجود مشکل در آسانسور باخبر کنید. این روش سریع‌ترین و ایمن‌ترین راه نسبت به انجام روش‌های شخصی شما برای خلاصی از آسانسور است. 

در صورت عدم دریافت پاسخ فریاد بزنید

اگر از فشردن دکمه تماس پاسخی دریافت نکردید آنتن‌دهی موبایل خود را کنترل کنید در صورت وجود سیگنال با شماره اضطراری تماس بگیرید و درخواست کمک کنید.
اگر هنوز پاسخی نگرفتید، دکمه هشدار را چندین مرتبه فشار دهید.

دکمه “باز کردن" را فشار دهید

گاهی اوقات این دکمه می‌تواند مسدود باشد و با فشردن آن آسانسور باز می‌شود. شاید خوشحال شوید اما تعجب می‌کنید اگر بدانید تا به حال چندین نفر برای فرار از آسانسور فریاد زده‌اند در صورتی که می‌توانستند این دکمه را فشار دهند.
شما هم‌چنین می‌توانید دکمه "بستن" را بزنید. می‌توانید دکمه طبقه زیرین را فشار دهید.

در وضعیت بحرانی داخل آسانسور فریادهای بلند می‌تواند توجه افراد خارج از آسانسور را جلب کند.

برای جلب توجه افراد بیرون آسانسور تلاش کنید

اگر نمی‌توانید برای کمک فریاد بزنید، برای جلب توجه افراد بیرون آسانسور تلاش کنید. اگر از فشردن دکمه تماس یا فریادزدن پاسخی دریافت نکردید قدم بعدی شما باید فریاد بلند و محکم برای جلب توجه سایرین باشد. به وسیله یک کفش‌ یا سایر اشیا محکم به درب آسانسور بکوبید تا سایرین را آگاه کنید یا این‌که به وسیله جسمی مثل کلید به طور مداوم روی درب آسانسور بزنید و صدا تولید کنید. فریادهای بلند می‌تواند توجه افراد خارج از آسانسور را جلب کند اما این را نیز باید بدانید فریاد بیش از حد می‌تواند باعث وحشت‌زدگی بیشتر شما شود پس هنگام درخواست کمک آرامش خود را حفظ کند.

منتظر بمانید

اگر در وضعیت بسیار بحرانی قرار ندارید فقط صبر کنید. در بهترین حالت ممکن است افراد ظرف چند دقیقه متوجه خرابی آسانسور شده و شما نیز مدت زیادی در آن نخواهید ماند. افرادی که به طور مداوم از آسانسور استفاده می‌کنند باید سریعا متوجه کوچک‌ترین اشکال شوند. اگرچه فریاد کمک‌خواهی می‌تواند موثر باشد اما اگر باعث خلاصی شما نشد بهتر است انرژی خود را ذخیره کرده و فریاد زدن را متوقف کنید.
اگر شما تماس موفقیت‌آمیزی با مرکز خدمات اضطراری داشته باشید کارشناسان در اسرع وقت خود را به شما می‌رسانند چون این‌گونه تماس‌ها جدی تلقی شده و در نهایت بعد از سی دقیقه انتظار از آسانسور خارج می‌شوید.
با وجود این‌که شروع صحبت و مکالمه با افراد غریبه محبوس در آسانسور کمی دشوار به نظر می‌رسد اما باید به این کار ادامه دهید. برای ادامه صحبت از آن‌ها در مورد شغل‌شان، محل کارشان، تعداد فرزندان‌شان بپرسید. سکوت باعث ترس و ناامیدی می‌شود حتی اگر مجبور بودید صحبت را درباره موضوعات امیدوارکننده ادامه دهید. 
اگر در آسانسور تنها باشید موقعیت کمی دشوارتر به نظر می‌رسد پس خود را با چیزی مشغول کنید. اگر مجله یا کتابی به همراه دارید بسیار خوش‌شانس هستید. با بازی کردن باتری موبایل خود را هدر ندهید در عوض به موضوعاتی فکر کنید که باعث آرامش شما می شوند مثلا کارهایی که امروز انجام داده‌اید یا شامی که هفته پیش خورده‌اید و با یادآوری کارهایی که در آینده انجام خواهید داد حس خوش‌بینی خود را حفظ کنید. 
دکمه "توقف" را فشار دهید تا از ثابت ماندن آسانسور هنگام خروج از آن اطمینان حاصل کنید.

منبع : Wikihow