معمولا آسانسور امکانی به نام «حالت خدمات آتش نشانی» دارد که به آتش نشان‌ها اجازه می‌دهد از آن برای نجات افرادی که در طبقات بالاتر در آسانسور گیر کرده‌اند استفاده کنند. در این مطلب نحوه‌ی کار آن را به شما آموزش می‌دهیم.

  • حالت خدمات آتش نشانی آسانسور می‌تواند به صورت خودکار فعال شود و آن موقعی است که سنسورهای آن وجود دود را در ساختمان تشخیص دهند. می‌توانید با استفاده از کلید سوئیچ که در طبقه‌ی همکف قرار دارد آن را به صورت دستی هم فعال کنید.
  • وقتی حالت خدمات آتش نشانی آسانسور فعال شود، آسانسور به صورت خودکاربه طبقه‌ی همکف باز می‌گردد. اگر دود در طبقه‌ی همکف شناسایی شود آسانسور به طبقه‌ی دیگری می‌رود. وقتی آسانسور به طبقه‌ی مورد نظر رسید درب‌های آن باز می‌شود.
  • در  این موقعیت آسانسور غیر قابل استفاده خواهد بود. برای این‌که بتوانید از آسانسور استفاده کنید باید کلید حالت خدمات آتش نشانی را در یکی از وضعیت‌های زیر قرار دهید:
On: این وضعیت به شما اجازه می‌دهد که وقتی آسانسور در حالت خدمات آتش نشانی قرار دارد بتوانید از آن استفاده کنید.
Bypass: در این وضعیت آسانسور به حالت عادی  باز می‌گردد.
  • می‌توانید یک یا چند طبقه را انتخاب کنید تا آسانسور به آن طبقات برود. فشار دادن دکمه‌ی «Call Cancel» تمام انتخاب‌های شما را پاک می‌کند.
  • آسانسور حرکت نخواهد کرد مگر این که دکمه‌ی «Door Close» یا بسته شدن درب را فشار دهید و نگه دارید. باید این دکمه را نگه دارید تا درب‌ها کاملا بسته شوند در غیر این صورت دوباره باز می‌شوند.
  • آسانسور به طبقه‌ی مورد نظر می‌رود. وقتی رسید و متوقف شد، درب‌ها بسته باقی می‌مانند. باز نشدن درب‌ها در این حالت به دلیل رعایت ایمنی است و عمدا این طور برنامه‌ریزی شده است. باید دکمه‌ی «Door Open» یا باز شدن درب را فشار داده و نگه دارید تا درب‌ها به طور کامل باز شوند. اگر دود یا شعله‌های آتش وارد آسانسور شد، فورا انگشت خود را از روی دکمه بردارید. با این کار درب‌ها بسته می‌شوند.
  • اگر تصمیم گرفتید آسانسور را تر ک کنید، کلید سوئیچ خدمات آتش نشانی را روی Hold قرار دهید و کلید را در بیاورید. این کار مانع از آن می‌شود که دیگران از آسانسور استفاده کنند. برای این‌که بتوانید مجددا از «حالت خدمات آتش نشانی» استفاده کنید، کلید را دوباره به آن بزنید و روی On بچرخانید.
  • برای بازگشت به طبقه‌ی فراخوانده، کلید سوئیچ خدمات آتش نشانی را روی Off تنظیم کنید.
  • در این حالت آسانسور هم‌چنان غیر قابل استفاده خواهد بود. برای این‌که آسانسور را به حالت کار عادی باز گردانید، سوئیچ فراخوان آتش را که در راهرو قرار دارد Reset کنید.
این را هم باید بگوییم که هر یک از سازندگان آسانسور از کلید خدمات آتش نشانی مخصوص به خود استفاده می‌کنند. 


منبع : Wikihow