آیا تابه‌حال برای شما پیش آمده که سخت مشغول خواندن تابلو مطب یک پزشک شده باشید تا متوجه شوید که تخصص او دقیقا چیست؟ در این‌جا با چندین تخصص پزشکی  آشنا می‌شویم: 

متخصص قلب و عروق

تخصص کاردیولوژیست یا متخصص قلب و عروق، در زمینه‌ی درمان بیماری‌ها و مشکلات قلبی و عروقی است. هم‌چنین متخصص قلب و عروق با استفاده از عکسبرداری‌ها و تصاویر رادیولوژی اقدام به تشخیص و درمان بیمار می‌کند.

متخصص شنوایی‌سنجی

متخصص شنوایی‌سنجی، پزشکی است که در زمینه‌ی مشکلات شنوایی تخصص دارد. هم‌چنین این پزشک به کودکانی که دچار اختلال شنوایی و یا ناشنوا هستند کمک می‌کنند که منظور خود را با بقیه درمیان بگذارند.

دندانپزشک 

درحقیقت دندانپزشک یک پزشک جراح است که در زمینه‌ی درست کردن مشکلات دندان‌ها از پوسیدگی تا ردیف کردن و مرتب کردن دندان‌ها و لثه‌ها، فعالیت دارد. هم‌چنین خدماتی نظیر  شناخت و کار گذاشتن دندان مصنوعی و نگهدارنده‌های دندان، توسط دندانپزشک انجام می‌شود.

متخصص گوش و حلق و بینی

متخصص گوش و حلق و بینی مشکلات و بیماری‌های مربوط به گوش، بینی و  حلق را درمان می‌کند و جراحی‌های لازم در این سه زمینه را انجام می‌دهد.

هر مشکلی در دستگاه تناسلی خانم‌ها و درمان آن مربوط به حوزه فعالیت  پزشک متخصص زنان و زایمان می‌شود.

متخصص زنان و زایمان

هر مشکلی در دستگاه تناسلی خانم‌ها و درمان آن مربوط به حوزه فعالیت  پزشک متخصص زنان و زایمان می‌شود.

جراح ارتوپدی

در تمامی مشکلات مربوط به استخوان از قبیل ورم مفاصل و پوکی استخوان باید با پزشک جراح ارتوپدی مشورت کرد. این پزشک در زمینه تشخیص و درمان مشکلات استخوان و یا شکستگی استخوان فعالیت دارد.

پزشک متخصص اطفال

اگر نوزاد یا کودک نوپایی دارید که گاه و بی‌گاه بیمار می‌شود، او را نزد پزشک متخصص اطفال ببرید تا بیماری او بدتر نشود. پزشک متخصص اطفال همان‌طور که از اسمش پیدا است، در زمینه‌ی درمان کودکان و نوزادان فعالیت می‌کند.

روانپزشک

روانپزشک در زمینه‌ی بیماری‌ها روحی و روانی تخصص دارد و درباره این بیماری‌ها مطالعه کرده، آن‌ها را تشخیص می‌دهد و با بیمار صحبت کرده و به او مشاوره می‌دهد و بیماری‌های روانی نظیر دوقطبی، جنون،  افسردگی، آلزایمر  را درمان می‌کند.


رادیولوژیست در زمینه کاربرد رادیولوژی و تکنولوژی‌های عکسبرداری به منظور تشخیص انواع بیماری‌ها تخصص دارد.

رادیولوژیست

پزشکی است که در زمینه کاربرد اشعه ایکس، رادیولوژی یا دیگر ابزار و تکنولوژی‌های عکسبرداری به منظور تشخیص انواع بیماری‌ها تخصص دارد.

متخصص ریه

یک متخصص ریه در زمینه تشخیص و درمان مشکلات و بیماری‌ها ریوی تخصص دارد. اگر هر گونه اختلال و مشکل ریوی دارید و یا مبتلا به سرطال ریه هستید، باید به پزشک متخصص ریه مراجعه کنید.

متخصص غدد

متخصص غدد پزشکی است که بیماری‌ها و اختلالاتی نظیر کمبود تولید هورمون تیروئید یا پرکاری تیروئید را درمان می‌کند و با غدد درون‌ریز بدن سروکار دارد.

انکولوژیست 

انکولوژیست پزشکی است که در زمینه تشخیص و درمان سرطان تخصص دارد. این پزشک به درمان انواع سرطان ‌ها می‌پردازد.

نورولوژیست ‌یا متخصص مغز و اعصاب

متخصص مغز و اعصاب در زمینه‌ی سیستم عصبی  بدن و مغز، ستون فقرات و اعصاب جانبی تخصص دارد و آموزش های لازم برای تحقیق، تشخیص و درمان بیماری‌های مربوط به سیستم عصبی را دیده است.

جراح قلب

این پزشک در زمینه قلب و قفسه سینه تخصص دارد و به درمان مشکلات پیش آمده در ناحیه‌ی قلب و قفسه سینه می‌پردازد.

منبع : Indiatimes