بدنسازی یک ورزش تصویری است بدین معنی که نمی‌توان فیزیک فوق‌العاده‌ای که ورزشکار فعال در این حوزه را نادیده گرفت و این موضوع در سراسر دنیا یکسان است. اگر چه این ورزشکاران مدت زمان زیادی را در سالن بدنسازی به سر می‌برند و رژیم غذایی بسیار خاص و پیچیده‌ای دارند، اما ورزش بدنسازی تاثیرات مختلفی بر روی سلامتی تمامی اعضای بدن آن‌ها خواهد داشت.
بلند کردن وزنه‌های سنگین و تمرینات افزایش قدرتی که بدنسازان انجام می‌دهند ساختار بدن آن‌ها را تغییر داده و آن‌ها را قوی‌تر کرده و چربی‌های بدن آن‌ها را کاهش خواهد داد. تقویت عضلات و افزایش حجم آن‌ها نه تنها در کوتاه‌مدت مفید خواهد بود بلکه در درازمدت نیز تاثیر زیادی بر روی سلامتی بدن شما خواهد داشت. برای مثال با افزایش سن حجم و وزن بافت ماهیچه‌ای کاهش یافته و از توان فیزیکی فرد نیز کاسته خواهد شد که به آن «سارکوپنیا» (sarcopenia) گفته می‌شود. این کاهش حجم بافت ماهیچه‌ای البته طبیعی بوده و نمی‌توان از آن جلوگیری کرد. ساختن بافت ماهیچه‌ای در دوران جوانی و میانسالی می‌تواند شدت کاهش حجم ماهیچه در دوران کهنسالی را کاهش دهد به ترتیبی که شما برای مدت طولانی‌تری ماهیچه‌های خود را حفظ کرده و سالم‌بودن بدن را بیشتر تجربه کنید. بدنسازی در دراز مدت به شما اجازه خواهد داد که سال‌های بیشتری را به صورت مستقل و بدون کمک دیگران زندگی کنید و در کل کیفیت زندگی شما در دوران کهن‌سالی بهتر خواهد بود. با این وجود ورزش بدنسازی بدون معایب نیز نخواهد بود.
اگر ورزش بدنسازی به شکل درستی انجام شود، می‌تواند برای سلامتی بدن شما بسیار مفید باشد. در میان فواید ورزش بدنسازی می‌توان به کمک آن به افزایش سلامت استخوان‌ها اشاره کرد. بر اساس مطالعات انجام گرفته انجام تمرینات متوالی و هوازی همراه با تمرینات وزنه زنی در بدنسازی باعث خواهد شد که فشار بیشتری به استخوان‌ها آمده و آن‌ها قوی‌تر شده و بافت استخوانی‌شان متراکم تر باشد. این موضوع از شروع بیماری نرمی استخوان جلوگیری کرده و حتی امکان شکستگی و ترک برداشتن استخوان‌ها در هنگام حادثه را نیز به میزان زیادی کاهش خواهد داد.

بیشتر ورزشکاران فعال در بدنسازی بیشتر کالری‌های بدن خود را با خوردن غذاهای سرشار از پروتئین تامین می‌کنند.

متاسفانه هر چند ورزش بدنسازی می‌تواند در افزایش توان و استقامت و در کل سلامتی ماهیچه و استخوان مفید باشد، اما ممکن است در صورتی که درست انجام نشود باعث وارد آمدن صدماتی کلی به سلامتی بدن شما شود. برای مثال بر اساس گزارش‌های مستند، بلند کردن وزنه‌های سنگین، مثلا بلند کردن وزنه‌های سنگین‌تر از نصف وزن خود شخص، می‌تواند باعث پاره شدن شاهرگ قلب شود که یکی از مرگبارترین صدمات وارده به قلب به شمار می‌آید. با این وجود چنین آسیب خطرناکی تنها در مواردی پیش خواهد آمد که برای مدت طولانی وزنه‌های بسیار سنگینی را بلند می‌کنند. در طرف مقابل بلند کردن وزنه‌های سبک‌تر از نصف وزن بدن و انجام تمرینات استقامتی برای سلامت قلب و ریه‌های شما بسیار مفید بوده و کارکرد این دو ارگان حیاتی بدن را بهبود خواهد بخشید.
علاوه بر بلند کردن وزنه‌های سنگین، در ورزش بدنسازی رژیم‌های غذایی سخت و پیچیده‌ای وجود دارد که به ما کمک می‌کند تا حد بسیاری عضلانی شده و بدن بدون چربی داشته باشیم. متاسفانه بر اساس مطالعات انجام گرفته بیشتر ورزشکاران فعال در بدنسازی بیشتر کالری‌های بدن خود را با خوردن غذاهای سرشار از پروتئین تامین کرده و از رساندن ویتامین‌ها و دیگر مواد مغذی لازم به بدن‌شان غافل می‌شوند. بدین ترتیب نباید چنین برنامه‌ی غذایی ناسالمی را برای مدت طولانی دنبال کرده و بدانید که استفاده از یک رژیم غذایی سالم و سرشار از همه‌ی مواد غذایی لازم برای بدن باعث خواهد شد که زودتر به بدنی عضلانی و بدون نقص دست یابید.
برخی از بدنسازان ممکن است در تلاش برای دستیابی به بدنی عضلانی و بدون چربی روش نامناسب و نامتعادلی را دنبال کنند که در نهایت به یک عارضه که به آن «بدشکلی بدن» (dysmorphia) گفته می‌شود مبتلا شوند. در این بیماری فرد دیدگاه نامناسبی نسبت به بدن خود داشته و فکر می‌کنند که در نقطه‌ای از بدن یا تمام بدن خود به اندازه‌ی کافی عضلانی نشده است. بدین علت برای رسیدن به شرایط دلخواه و البته غیرمنطقی و ناسالم خود به رفتارهای خطرناکی مانند افزایش بی‌رویه‌ی ساعات تمرین، روی آوردن به رژیم غذایی ناسالم و نگاه کردن مداوم و بررسی وسواسانه‌ی بدن خود روی بیاورند.

منبع : Medicaldaily