برای اسمبل کردن یک کامپیوتر جدید و یا ارتقا دادن یک کامپیوتر قدیمی، یک گفته‌ی مشهور و قدیمی وجود دارد که می گوید L برای هر کاری باید از ابزار مناسب آن کار استفاده کرد.» البته که می‌توانید از یک چاقوی میوه‌خوری برای باز کردن پیچها و یا از یک انبر دست برای سفت کردن پیچ پایه‌ی مادربرد استفاده کنید، اما ابزار نامناسب هرگز کار شما را هموارتر و آسان‌تر نخواهند کرد و ممکن است به قطعات نیز آسیب برسانند. استفاده از ابزار مناسب، کار را آسان‌تر می‌کند و معمولا کیفیت محصول نهایی را بهبود می‌بخشد.
هر فردی که کار اسمبل کردن انجام می‌دهد به یک سری ابزار نیاز خواهد داشت تا کار اسمبل کردن و ارتقا دادن سیستم‌ها را با کارایی و دقت یک جراح انجام دهد. ضروری بودن برخی از این ابزار برای همه‌ی افراد واضح است، اما ابزار دیگری نیز هستند که کمتر شناخته شده‌اند.

پیچ گوشتی و پیچ گوشتی سر بوکسی

برای اکثر کارهای اسمبل کردن و ارتقا دادن، تنها پیچ گوشتی که به آن احتیاج خواهید داشت یک پیچ گوشتی چهارسوی شماره 2 است. هم‌چنان که شروع به کارکردن با سخت افزارها و لوازم جانبی‌های مختلف می‌کنید و یا در دنیای اصلاح و ارتقای کامپیوترها کنکاش می‌نمایید، به پیچ گوشتی‌ها و پیچ گوشتی‌های سر بوکسی با اندازه‌های مختلف احتیاج پیدا خواهید کرد. شما می‌بایست یک ست از پیچ‌گوشتی‌ها را در اختیار داشته باشید. هم‌چنین می‌بایست یک جعبه ابزار تعمیرات الکترونیک کوچک نیز تهیه نمایید تا اگر لازم شد که یک درایور یا سایر لوازم جانبی که به هم متصل هستند را باز و پیاده نمایید، از آن استفاده نمایید. بسیاری از جعبه ابزارهای تعمیرات الکترونیک محتوی سر پیچ گوشتی‌های آلن، تورکس، دو سو و سر تخت هستند. یک نوع پیچ‌گوشتی که خیلی رایج و متداول شده است پیچ‌گوشتی پنج‌پر پنتالوب است که برای برخی از حافظه‌های SSD سامسونگ و دستگاه‌های موبایل مورد استفاده قرار می‌گیرد.
اگر دائما با اسمبل کردن و ارتقا دادن سیستم‌ها سر و کار دارید ارزش آن را دارد که برای خرید یک پیچ گوشتی برقی، هزینه نمایید. مواقعی که با پیچ‌های درشت سر و کار دارید که احتمال هرز شدن‌شان کم است نظیر پیچ‌هایی که برای بستن جداره‌های فلزی دو طرف کیس و یا پیچ‌هایی که برای نصب کردن درایو استفاده می‌شوند می‌توانید از پیچ گوشتی برقی استفاده نمایید. پیچ گوشتی‌های برقی با قیمت‌های پایین در بازار موجود هستند اما پیچ گوشتی‌هایی که مناسب اسمبل کردن کامپیوترها هستند معمولا گران‌تر می‌باشند. مدلی از پیچ‌گوشتی برقی خریداری نمایید که دارای کلاچ قابل تنظیم باشد و دسته پیچ گوشتی نیز به گونه‌ای باشد که بتوانید آن را در موقعیت‌های مختلف بچرخانید. دسته‌ی قابل چرخش باعث می‌شود پیچ گوشتی راحت‌تر وارد فضاهای تنگ شود. هم‌چنین کلاچ قابل تنظیم، احتمال هرز کردن پیچ‌ها و پیچ‌های پایه را کاهش می‌دهد. پیچ‌گوشتی برقی از کار کردن زیاد ساعد دست جلوگیری می‌کند بخصوص اگر می بایست چندین سیستم را اسمبل کنید.

برای اسمبل کردن سیستم کامپیوتری به ابزار تخصصی مانند سیم انبردست، سیم‌چین و سیم لخت‌کن نیاز دارید.

انبردست، سیم‌چین و سیم لخت‌کن

وقتی سیستمی را اسمبل می‌نمایید سیم‌ها و قطعاتی که به کار نمی‌آیند را همین‌طوری درون کیس رها نکنید. متاسفانه رایج شده است که تعداد زیادی اتصال دهنده‌ی اضافی را در درون کیس به‌صورت آویزان رها می‌کنند. مثلا آخرین باری که از اتصال دهنده دیجیتالی-صوتی AC’97 استفاده نمودید کی بود؟ و یا مثلا بسیاری از فن‌های خنک‌کننده دارای اتصال دهنده‌های برق 3 پینی و 4 پینی هستند که هر دو به فن ضمیمه شده‌اند، درحالی که فقط به یکی از این اتصال دهنده‌ها احتیاج است و نه هر دو با هم. خارج کردن اتصال دهنده‌های بلا استفاده، نه تنها محیط داخلی کیس را آراسته و منظم می‌کند بلکه احتمال سردر گم شدن افراد ارتقا دهنده‌‌ی کم مهارت را نیز به حداقل می‌رساند. برای خارج کردن این اتصال دهنده‌های اضافی می‌توانید از یک سیم چین کوچک استفاده نمایید تا هر سیمی را که به اتصال دهنده وصل است را بچینید. هم‌چنین انواع مختلف این ابزار برای چیدن تسمه اضافی پلمپ‌های تسمه‌ای و سایر بست‌های تسمه‌ای نیز قابل استفاده هستند.
هنگامی که بخواهید اصلاحات برقی سطح بالا و یا سیم‌کشی انجام دهید، یک سیم چین خوب بسیار مفید خواهد بود. مثلا ممکن است به یک اتصال‌دهنده کابل برق ساتا اضافی احتیاج پیدا کنید و مجبور شوید که اتصال دهنده‌ی کابل برق درایو فلاپی را از منبع تغذیه بیرون بکشید و از آن استفاده کنید. در این حالت، یک سیم چین خیلی به کار می‌آید. 
هم‌چنین برای برداشتن پیچ‌هایی که درون مدارهای کیس افتاده‌اند و یا برای داخل کردن اتصال‌دهنده‌ها و سیم‌ها درون فضاهای تنگ به یک دم باریک یا یک منقاش بلند احتیاج خواهید داشت.

چراغ پیشانی

وقتی در حال اسمبل کردن یا ارتقا دادن یک سیستم هستید، یک چراغ پیشانی خوب یا یک چراغ مطالعه قابل تنظیم به طور باورنکردنی مفید خواهد بود. قسمت‌های داخلی بسیاری از کیس‌های امروزی به رنگ مشکی یا به رنگ‌های تیره هستند که این امر، تشخیص پیچ‌ها و سایر اجزا کوچک را دشوار می‌کند مگر این‌که در یک اتاق کاملا روشن کار کنید لذا یک چراغ پیشانی یا یک چراغ مطالعه کوچک قابل تنظیم خریداری نمایید.

منبع تغذیه یا مولتی‌متر از جمله ابزار ضروری برای اسمبل کردن سیستم کامپیوتری است.

آزمایش کننده منبع تغذیه و مولتی‌متر

خیلی ناامید کننده است که یک سیستم را با رنج و زحمت اسمبل کنید، کیس را ببندید، دکمه پاور را فشار دهید و ناگاه ببینید که سیستم روشن نمی‌شود. اگر آزمایش کننده‌ی منبع تغذیه یا مولتی‌متر در اختیار نداشته باشید، ممکن است ساعت‌های زیادی را صرف عیب‌یابی و بیرون کشیدن اجزاء کامپیوتر کنید تا از روی شانس یا به طور ناگهانی عامل عیب را پیدا نمایید. اگر یکی از این دستگاه‌ها را در اختیار داشته باشید فقط چند ثانیه طول می‌کشد تا اطمینان حاصل نمایید که منبع تغذیه کامپیوتر سالم است یا منبع تغذیه ولتاژ مناسب از خود بیرون می‌دهد یا اجزاء ساده نظیر دکمه پاور کار می‌کنند. زیاد پیش می‌آید که سیستم‌ها فقط بخاطر خراب بودن دکمه پاورشان روشن نمی‌شوند. با یک مولتی‌متر، به سادگی می‌توانید آزمایش کنید که آیا یک مسیر پیوسته برای جاری شدن جریان الکتریکی وجود دارد یا نه. وقتی ساعت‌های بسیار زیادی به‌دنبال عیب یابی مشکلات برقی یا سیم کشی یک سیستم هستید، یک آزمایش کننده یا مولتی‌متر خوب می‌تواند در وقت شما صرفه جویی کند. پس این ابزار را حتما تهیه کنید.

مواد واسط حرارتی

هرگاه یک هیت سینک را نصب و یا مجددا جای‌گذاری می‌کنید، ضروری است که از یک لایه تازه از خمیر حرارتی استفاده نمایید. برای اطمینان یافتن از این که حرارت از پردازنده به هیت سینک منتقل می‌شود خمیرهای حرارتی بهترین وسیله هستند. در هیت سینک، این حرارت توسط یک فن خنک کننده یا یک سیستم خنک کننده آبی، به محیط بیرون انتقال می‌یابد. در برابر این وسوسه که مجددا از همان خمیرهای حرارتی قبلی استفاده نمایید مقاومت کنید؛ آن مواد وظیفه خود را انجام داده‌اند. با خراشاندن و سائیدن، خمیرهای قبلی را پاک کنید (محلول ایزوپروپیل الکل و یک دستمال کاغذی به این کار کمک خواهد کرد) سپس از یک خمیر جدید و تازه استفاده نمایید. قیمت چسب‌های حرارتی در مقایسه با قیمت قطعاتی که می‌بایست در برابر حرارت محافظت شوند هیچ است. بهتر است دو نوع خمیر حرارتی در اختیار داشته باشید: خمیر بر پایه نقره برای قطعات با کارایی و عملکرد بالا، خمیر بر پایه سرامیک یا سایر خمیرهای نارسانای الکتریکی برای قطعاتی که ممکن است در آن‌ها اتصال‌های الکتریکی وجود داشته باشد یا سایر قطعات نصب سطحی که ممکن است در معرض اتصال‌های الکتریکی قرار بگیرند.

نوارها، پلمپ‌های تسمه‌ای و بست‌های تسمه‌ای از جمله ابزار مورد نیاز برای مدیریت سیم و کابل هستند.

نوارها، پلمپ‌های تسمه‌ای، بست‌های تسمه‌ای

مدیریت سیم و کابل، برترین ویژگی سیستم‌های تمیز و با عمر طولانی است. اما به سادگی نمی‌توانید شبکه‌ی درهم و برهم سیم و کابل درون یک سیستم را در یک مکان جمع کنید. شما به بندها، پلمپ‌های تسمه‌ای چسبنده، بست‌های تسمه‌ای و هم‌چنین صبر و خلاقیت احتیاج خواهید داشت. همیشه یک جعبه محتوی بست‌های تسمه‌ای در سایزها و رنگ‌های مختلف در اختیار داشته باشید، به اضافه‌ی یک حلقه نوار ولکرو. در اکثر کیس‌ها مکان‌هایی برای به هم بستن دسته سیم و کابل وجود دارد؛ پلمپ‌های تسمه‌ای برای سیستم‌هایی کاربرد دارد که این مکان‌ها در آن‌ها تعبیه نشده است. مطمئن باشید این بازار ساده تاثیر زیادی در مرتب بودن فضای داخل کیس خواهند داشت.

لوازم تمیز کردن کامپیوتر

چه در حال کارکردن با سیستمی هستید که دارای جدیدترین قطعات است و چه در حال رفع عیب و بازسازی یک سیستم قدیمی، همیشه می‌بایست مجموعه‌ای از مواد پاک‌کننده را در جعبه ابزار خود داشته باشید. گوش پاکن‌، پارچه‌های میکروفیبر و اسپری هوای فشرده همه‌ی آن چیزی است که برای تمیز کردن اثر انگشت، گرد و خاک و سایر کثیفی‌هایی که درون کامپیوتر دلمه بسته‌اند احتیاج خواهید داشت. همان‌گونه که قبلا گفته شد، شما می‌بایست یک شیشه ایزوپروپیل الکل و یک جعبه دستمال کاغذی نیز در اختیار داشته باشید تا با آن‌ها، خمیرهای حرارتی قدیمی را پاک کنید.
سایر ابزار و لوازم جانبی که اسمبل کاران استفاده می‌نمایند عبارتند از مچ بند ضد الکتریسیته‌ی ساکن، انواع مختلف ابزار برقی با محور چرخنده جهت نصب سرهای مختلف بر روی آن، پیچ‌های یدکی در چندین سایز، گیره‌ها و دیگر موارد.

منبع : Pcworld