هر کسی بنا به تجربه و نوع کار خود از ابزار متفاوتی استفاده می‌کند و سخت است اگر بخواهیم فهرست مشترکی از ابزار لازم در حوزه کار با چرم را تهیه کرد که همه‌ی افراد روی آن‌ها توافق داشته باشند. با این وجود در ادامه مطلب به تعدادی از ابزار ضروری کار با چرم که بدون وجود آن‌ها نمی‌توانید کار خود را انجام دهید اشاره می‌کنیم.

کاتر آلومینیومی

باید از کاتری استفاده کنید که بدنه‌ای آلومینیومی و مقاوم داشته و اندازه‌ی تیغه‌ی آن استاندارد باشد و بتوانید تمامی انواع چرم‌ را با قطرهای مختلف بتوانید با آن ببرید. با استفاده از یک چرم تیغ تیز کن ساده می‌توانید تیغ‌های کاتر را تیز کنید که در این صورت می‌توانید چرم را بسیار راحت‌تر ببرید. از کاترهایی که تیغه‌ی آن‌ها حالت کشویی دارد یا دسته آن‌ها پلاستیکی است نیز می‌توانید استفاده کنید که با کمی فشار می‌توانند چرم را ببرند. البته اگر جنس تیغه و جنس پلاستیک دسته نامرغوب باشد با کمی فشار بیش از حد خواهد شکست، پس تا جایی که می‌توانید از کاترهای دسته فلزی با تیغه‌های مرغوب استفاده کنید. به یاد داشته باشید که هنگام استفاده از چاقوهای چرم بری باید بسیار مراقب بوده و چشمان‌تان را باز نگه دارید و البته از حرکات نامعقول و بیش از حد سریع بپرهیزید. در غیر این صورت دیر یا زود به خود صدمه زده و باید به بیمارستان مراجعه کنید.

صفحه برش

برای شروع کار در حوزه‌ی چرم باید یک صفحه برش مدرج داشت. این ابزار بسیار ارزان قیمت بوده و درجه‌ بندی‌های شبکه‌ای و مدرج متعددی روی آن اعمال شده است که برای برش‌های مساوی بسیار ضروری است. اگر هنگام برش دادن از یک زیر دستی چوبی استفاده کنید بعد از مدتی جای برش‌های کاتر روی چوب مانده و به شکل شیارهایی خودنمایی خواهند کرد.

هنگام پرچ کردن چرم و سوراخ کردن آن نیز ابزار کار با چرم مانند صفحه سنگ مرمر کمک زیادی به شما خواهد کرد.

صفحه سنگ مرمر 

معمولا افراد حرفه‌ای که در این حوزه کار می‌کنند از صفحات ضخیم سنگ مرمر در هنگام برش دادن استفاده می‌کنند اما یک صفحه نازک‌تر نیز می‌تواند به خوبی نیاز شما را برطرف کند. این صفحه باید چنان ضخیم و محکم باشد که ضربه‌های چکش روی چرم را تحمل کند. این ابزار در هنگام پرچ کردن چرم و سوراخ کردن آن نیز کمک زیادی به شما خواهد کرد. مطمئنا بدون استفاده از یک صفحه ضخیم و مقاوم کار بسیار سخت و حتی غیر ممکنی در زمینه پرداختن چرم خواهید داشت.

سمبه

تجربه نشان داده است که استفاده از دستگاه دکمه زن یا پرچ زن مشکل است و بسیاری از آن‌ها بعد از مدتی استفاده خم می‌شوند. انواع با کیفیت این ابزار نیز بسیار گران قیمت می‌باشند. بنابراین افراد حرفه‌ای در این حوزه ترجیح می‌دهند به صورت دستی این کار را انجام دهند زیرا به صورت دستی هم سریع‌تر بوده و هم می‌توانند هر جایی از چرم که دوست داشتند سوراخ کنند، برخلاف سمبه‌های چرخشی که برای سوراخ کردن چرم در بعضی از قسمت‌ها محدودیت هایی دارند. پس بهتر است که پول خود را صرف خریدن دستگاه دکمه زن نکنید. فقط به یاد داشته باشید که هنگام سوراخ کردن چرم این کار را روی صفحه‌ی سنگ مرمر انجام دهید و یک لایه چرم ضخیم ضایعاتی را زیر چرمی که قصد سوراخ کردن آن را دارید بگذارید. در این صورت اگر سمبه لیز بخورد به سنگ مرمر برخورد خواهد کرد و به شما یا چرم آسیب نخواهد رساند. در ابتدای کار با این ابزار از فشار و زور زیاد استفاده نکنید و بعد از چند بار انجام این کار خواهید فهمید که چه مقدار نیرو برای سوراخ کردن چرم لازم است و به آن عادت خواهید کرد. یک دستگاه پانچ دستی می‌تواند به خوبی این کار را برای شما انجام دهد. این نوع دستگاه  دستگیره نیز داشته و می‌توان نوک باریک آن که سوراخ را ایجاد می‌کند را تعویض کرد.

اسکنه

از این ابزار برای بریدن تکه‌های اضافی در کناره‌ها و انتهای تسمه‌ها استفاده می‌شود. به یاد داشته باشید که اسکنه‌ها برای کار با چوب ساخته شده‌اند  بنابراین اگر به خوبی از آن‌ها مراقبت کنید و فقط برای کار با چرم از آن‌ها استفاده کنید، حتی اگر از نوع بسیار مرغوبی نیز نباشند می‌توانید برای مدت زیادی از وجود آن‌ها سود ببرید.


لبه گرد کن

یکی از چیزهایی که در کار با چرم تفاوت بین افراد حرفه‌ای با تازه کار را مشخص می‌کند نوع لبه‌هایی است که در انتهای کار باقی می‌ماند. برای این که بتوانید لبه‌های نرم و صافی در گوشه‌های چرم خود داشته باشید باید مدت زمان زیادی را آموزش ببینید و تمرین کنید. برای صاف کردن گوشه‌های کار خود تنها از یک ابزار می‌توانید استفاده کنید که آن هم ابزار لبه گرد کن می‌باشد. این ابزار اندازه‌های مختلفی دارد و گوشه‌ها را به صورت گرد در می‌آورند.

آرمیتاژ

انواع نسبتا مختلفی از آرمیتاژ وجود دارد. اگر بخواهید لبه‌ی چرم خود را صیقل بزنید باید ابتدا آن را خیس کرده و بعد با استفاده از شیار مخصوص روی آرمیتاژ لبه‌های آن را صیقل دهید. این کار هم باعث می‌شود که لبه‌های چرم شکل زیبا و صافی داشته باشند و هم باعث می‌شوند که دیگر رطوبت از طریق لبه‌ها به چرم نفوذ پیدا نکند. معمولا قبل از این کار باید مقداری موم را روی لبه‌ها مالیده و سپس به سرعت و با دقت آن‌ها را صیقل می‌دهیم.

چکش چوبی

در اکثر قریب به اتفاق موارد باید از یک چکش با سر چرمی یا پلی کربنات استفاده کرد. به هیچ عنوان نباید از چکش‌های فلزی استفاده کنید زیرا در این صورت به چرم خود آسیب خواهید رساند. با این وجود می‌توان از یک چکش چوبی نیز استفاده کرد که امکان شکستن آن وجود دارد اما می‌تواند چند سالی مشکل شما را رفع کند.

کاتر دایره‌ای

ممکن است این ابزار استفاده زیادی نداشته باشد اما دیر یا زود از این ابزار برای برش لایه‌های چرم استفاده خواهید کرد. این ابزار قابلیت تنظیم دارد و می‌توان با استفاده از آن نوارهای چرمی را در هر ابعادی با دقت فراوان برش داد. می‌توانید از خط کش و چاقو نیز برای برش نوارهای چرمی استفاده کنید اما مطمئن باشید که ابزار برش نوارهای چرمی بسیار راحت‌تر و دقیق‌تر این کار را برای شما انجام خواهد داد.

دستگاه پرچ یکی از ابزار کار با چرم است که در اندازه‌ی 5 یا 10 میلی‌متری موجود می‌باشد.

دستگاه پرچ

این ابزار به سادگی و در همه جا قابل خرید است و تنها چیزی که باید بدانید این است که از دستگاه پرچ مناسبی با توجه با اندازه‌ی پرچ‌ها استفاده کنید. البته معمولا از یک اندازه استفاده می‌شود که 5 یا 10 میلی‌متری می‌باشد. می‌توان از وزنه‌های سنگی هم برای پرس کردن پرچ‌ها استفاده کرد. پایه پرچ‌ها باید به اندازه‌ی کافی بلند باشد تا بتواند لایه‌های محکم و متعدد را سوراخ کند. البته طول پایه‌ی آن‌ها نباید بیش از حد نیز بلند باشد زیرا در این صورت پرچ‌ها به طور مساوی و یکنواخت پرس نخواهند شد. اگر قصد دارید دو لایه چرم 3 میلی‌متری را پرچ کنید، بهتر است از پرچ‌های بلند‌تر از 8 میلی‌متر استفاده نکنید.

خط کش فلزی

برای برش‌های مستقیم و راست و یکنواخت هیچ جانشینی برای خط کش وجود ندارد. حتی با تیزترین چاقوها نیز باید کمی فشار به چرم وارد کنید که در صورت استفاده از خط کش پلاستیکی خیلی زود آن خط کش یا دست خود را خواهید برید پس حتما از نوع فلزی استفاده کنید.

قلم علامت زنی

شاید فکر کنید که استفاده زیادی از این ابزار نخواهید کرد، اما کسانی که با چرم کار می‌کنند همواره از این ابزار استفاده می‌کنند. از این ابزار برای خط کشیدن روی چرم استفاده می‌شود تا برش صاف و متوازنی داشته باشید. در صورت استفاده از قلم و ماژیک ممکن است جوهر و رنگ آن در سراسر چرم پخش شود. از قلم علامت زنی برای مشخص کردن نقاطی که می‌خواهید آن را سوراخ کنید استفاده کنید. این ابزار برای گشاد کردن سوراخ‌ها برای قرار دادن پانچ‌ها نیز بسیار موثر است. هم‌چنین از آن برای تصحیح خطوط اشتباهی که روی چرم می‌کشید استفاده می‌شود.

منبع : Armrd