اگر هر روز با پا درد و خستگی پاها مواجه هستید، احتمالا مشکل از کفش‌های شما است. استفاده‌ی طولانی مدت از کفش‌های نامناسب ممکن است سبب بروز مشکلاتی از قبیل درد پاشنه، پینه، میخچه، انگشت چکشی و حتی مشکلات و درد کمر شود. اما تمامی این مشکلات و درد پا با استفاده از کفش طبی قابل پیشگیری است.
تنها کسی که معنای حمایت مناسب را درک می‌کند، فواید استفاده از کفش طبی خوب را می‌داند. اندازه‌گیری صحیح هر دو پا (انگشتان پا، قسمت برجسته زیر انگشتان و شکل پا) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با بالا رفتن سن، انگشتان پا به فضای بیشتری در کفش نیاز دارند و سلامتی پاشنه ثبات و راحتی را به‌همراه دارد. کفش نباید به پا صدمه بزند و اگر این‌گونه است، پس کفش مناسبی برای شما نیست.
البته تغییر پا در طول زمان عادی است. قوس پا به‌تدریج ضعیف‌تر شده و باعث کشیده‌تر شدن پاها می‌شود. فضای درون کفش باید به‌صورت مساوی به همه‌ی قسمت‌ها اختصاص یابد تا از وارد کردن فشار به پا جلوگیری کند. در برندهای خوب از هر مدل کفش بیش از 50 سایز و پهنای متفاوت وجود دارد. با این‌ حال متاسفانه اغلب مغازه‌ها فقط برخی از سایزهای منتخب و پر مشتری را عرضه می‌کنند.
کفش طبی اصلی دقیقا همان‌طوری که یک کفش باید باشد، ساخته می‌شود. قسمت قوس پا نرم است و از پاشنه به خوبی محافظت می‌کند و دارای کوسن یا بالشتک‌هایی برای حفظ تعادل و راحتی پا است. کفش طبی اصلی وضعیت ثابت و پایداری را برای پاها فراهم می‌کنند. کفش طبی خوب به تمام بدن کمک می‌کند و نه فقط به پاها. علاوه بر پاها، سلامت مچ پا، زانوها، ران‌ها و کمر نیز به نوع کفشی که می‌پوشیم بستگی دارد.
درواقع بسیاری از افراد نیاز به تهیه یک کفش طبی دارند، چه یک کفش طبی سفارشی و چه از مدل‌های طبی موجود در بازار. مزیت کفش طبی داشتن آرتوز و محاظت و حمایت از پاها است. کفش هر شخصی باید مخصوص به او باشد. بسیاری از کسانی که دارای صافی کف پا هستند و یا مشکلات دیگری دارند ، می‌توانند از آرتوزها برای حفظ تعادل پا بهره ببرند. یک پاشنه یا آرتوز خوب در کفشی که دقیقا اندازه‌ی مناسب پا است، می‌تواند بسیار مفید باشد.
البته همه‌ی ما دوست داریم ظاهر خوبی داشته باشیم. امروزه کفش طبی با ظاهر زیبا نیز در بازار وجود دارد که با آن‌ها می‌توان هم احساس خوبی داشت و هم بدون قربانی کردن سلامتی، ظاهر خوبی داشت.

منبع : Nwitimes