اگر شما هم مانند بسیاری دیگر از خانم‌ها هستید، شاید برای‌تان دشوار باشد که بخواهید بخش‌های خصوصی بدن خود را به پزشک نشان دهید. حتی اگر از این‌که صاحب فرزند شوید به هیجان آمده‌اید، پیدا کردن یک متخصص زنان و زایمان می‌تواند کار بسیار سختی باشد. اما سلامتی شما و جنین تا حد زیادی به همین متخصص زنان و زایمان بستگی دارد. چطور باید بهترین متخصص زنان و زایمان را پیدا کنید؟ برای این کار باید چند فاکتور مهم را مد نظر داشته باشید:


در انتخاب متخصص زنان و زایمان نظر پزشک را جویا شوید

برای شروع از پزشک عمومی خود بخواهید چند متخصص زنان و زایمان به شما معرفی کند. می‌توانید از خانواده، دوستان و سایر کسانی قبلا زایمان کرده‌اند نظر خواهی کنید. وقت بگذارید و در مورد مدارک تحصیلی و تجربیات متخصص زنان و زایمان تحقیق کنید. وقتی گزینه‌ها‌ی انتخابی خود را به حداقل رساندید با مطب هر کدام تماس بگیرید و برای ملاقات و صحبت با آن‌ها یک وقت مشاوره بگیرید.


در مورد مدارک متخصص زنان و زایمان تحقیق کنید

دارا بودن مدرک تخصصی یکی از ملاک‌های مهمی است که در هنگام انتخاب متخصص زنان و زایمان باید در نظر داشته باشید. مدرک تخصصی نشان می‌دهد که متخصص زنان و زایمان آموزش، مهارت و تجربه‌ی لازم را برای مراقبت از شما دارا است. هم‌چنین مطمئن شوید که متخصص زنان و زایمان هیچ گونه‌ سوء سابقه و یا تخلف پزشکی در پروند‌ه‌ی کاری خود نداشته باشد. می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت‌های دولتی در مورد مدارک و سوء سابقه‌ی متخصص زنان و زایمان اطلاعات به دست بیاورید.


در بارداری پرخطر و مشکلات پیچیده تخصص و تجربه‌ی متخصص زنان و زایمان اهمیت زیادی دارد.

تجربه‌ کاری متخصص زنان و زایمان را مد نظر داشته باشید

در بارداری پرخطر و مشکلات پیچیده مربوط به زنان و زایمان، تجربه‌ی متخصص زنان و زایمان اهمیت زیادی دارد. هر قدر تجربه‌ی متخصص زنان و زایمان بیشتر باشد، نتایج بهتری به بار خواهد آمد. به علاوه، برخی از متخصصین زنان و زایمان به زایمان می‌پردازند و برخی  از آن‌ها بیشتر روی بیماری‌های زنان کار می‌کنند. برخی دیگر هم در درمان سرطان زنان تخصص دارند. از متخصص زنان و زایمان بپرسید چند بیمار را که مشکلی مشابه شما داشته‌اند درمان کرده است. اگر می‌دانید که به عمل خاصی نیاز دارید، از متخصص زنان و زایمان بپرسید چند عمل مشابه آن انجام داده و در مورد پیچیدگی‌های آن سوال کنید.


جنسیت متخصص زنان و زایمان را مد نظر داشته باشید

این‌که با جنسیت متخصص زنان و زایمان مشکلی نداشته و با او راحت باشید اهمیت زیادی دارد، چون باید در مورد مسائل خصوصی خود با او صحبت کنید. ببینید آیا جنسیت متخصص زنان و زایمان برای شما اهمیت دارد یا خیر و این‌که اگر جنسیت بخصوصی داشته باشد، امکان دارد که از او خجالت بکشید و نتوانید همه‌ی حرف‌های خود را بگویید. از طرف دیگر اگر مشکل‌تان جدی است نباید از مراجعه به بهترین متخصص زنان و زایمان فقط به این دلیل که با جنسیت او راحت نیستید خودداری کنید.


در مورد کیفیت تجهیزات و خدمات بیمارستان تحقیق کنید

بیمارستانی که متخصص زنان و زایمان شما در آن طبابت می‌کند همان بیمارستانی خواهد بود که باید در آن بستری شوید. به همین دلیل، کیفیت خدمات درمانی بیمارستانی را که متخصص زنان و زایمان در آن کار می‌کند مد نظر داشته باشید. کیفیت بیمارستان اهمیت دارد چون بیمارانی که در بیمارستان‌های خوب بستری می‌‌شوند بهتر مورد رسیدگی قرار گرفته و شانس زنده ماندن‌شان بیشتر است. علاوه بر آن، این‌که بیمارستان در کجا قرار دارد برای شما اهمیت دارد یا خیر. شاید مجبور باشید چند بار به بیمارستان بروید و برگردید بنابراین باید بیمارستان نزدیک بوده و آدرس آن سر راست باشد.


برای انتخاب متخصص زنان و زایمان در ملاقات اول سبک ارتباط با پزشک را بررسی کنید.

سبک ارتباط با متخصص زنان و زایمان را بررسی کنید

نزد یک متخصص زنان و زایمان بروید که راحت بتوانید با او صحبت کنید و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما قرار دهد. وقتی برای اولین بار با متخصص زنان و زایمان ملاقات می‌کنید یک سوال بپرسید و ببینید جواب شما را به چه صورت می‌دهد. آیا از سوالات شما استقبال می‌کند و آن‌ها را به صورتی که برای شما قابل فهم باشد پاسخ می‌دهد؟ متخصصی را پیدا کنید که مشتاق باشد در مورد شما بداند و به روش درمانی ترجیهی شما اهمیت بدهد و به تصمیم شما احترام بگذارد.


به نظر سنجی از میزان رضایت بیماران مراجعه کنید

خواندن نظرات دیگران در مورد متخصص زنان و زایمان می‌تواند اطلاعات زیادی در مور نحوه و کیفیت طبابت او به شما بدهد. پرسشنامه‌های نظر سنجی از بیماران اغلب نظر آن‌ها را در مورد تعیین وقت ویزیت، زمان انتظار، محیط مطب و نوع رفتار آن‌ها در مطب می‌پرسد. شما می‌توانید در مورد میزان اعتماد بیماران به متخصص زنان و زایمان، وقتی که برای بیماران خود می‌گذارد و این‌که چطور به سوالات جواب می‌دهد اطلاعات به دست بیاورید.


نوع پوشش بیمه را جویا شوید

پوشش بیمه مسئله‌ی مهمی است. برای این‌که از بیشترین مزایای بیمه بهره‌مند شوید و کمترین هزینه را از جیب خود بپردازید، بهتر است متخصصی را انتخاب کنید که با شرکت بیمه شما قرار داد داشته باشد. البته نباید ملاک‌هایی را که قبلا برشمردیم فراموش کنید.


منبع : Healthgrades