یک روش درمانی جدید با استفاده از سلول‌های بنیادی، آثار فلج‌کننده‌ی ام اس را اول ضعیف و سپس متوقف کرده است. بیمارانی که در آزمون این درمان جدید شرکت داشتند توانستند دوباره راه بروند و در بعضی موارد بیماری کاملا متوقف شده است. 

هلی دروری، 25 ساله از شفیلد پس از به دنیا آوردن دخترش که الان دو سال دارد روی صندلی چرخ‌دار بوده. اما خانم دروری می‌گوید درمان جدید زندگی‌اش را از این رو به آن رو کرده است. او می‌گوید «نمی‌توانستم درست راه بروم. به خودم اعتماد نداشتم و جرات نمی‌کردم فرزندم را بغل بگیرم. تازه مادر شده بودم و دوست داشتم همه‌ی کارها را درست انجام بدهم اما ام اس نمی‌گذاشت. خیلی ترسناک بود و مدام به این فکر می‌کردم که کی تمام می‌شود.»

این روش درمانی در بیمارستان Royal Hallamshire در شفیلد و بیمارستان Kings College در لندن استفاده می‌شود. در این روش با شیمی‌درمانی شدید سیستم ایمنی بدن را از کار می‌اندازند و سپس با استفاده از سلول‌های بنیادی که از خون بیمار برداشته می‌شوند آن را از نو می‌سازند.

خانم دروری که در شفیلد بستری بوده می‌گوید «چند روز پس از پیوند سلول‌های بنیادی تغییرات را حس کردم. با پای خودم از بیمارستان بیرون رفتم، وارد خانه‌ام  شدم و دخترم را بغل کردم و سپس ساعت‌ها گریه کردم. مثل یک معجزه بود.»

پس از بررسی فرایند درمانی او مشخص شد که بیماری‌اش تقریبا متوقف شده است. او باید سال‌ها تحت نظر باشد اما پزشکان امیدوارند که بیماری‌اش برای همیشه متوقف شود.

نتایج برای بیماران دیگر هم خیره‌کننده بودند. استیون استوری قبل از این‌که به ام اس مبتلا شود دونده‌ی ماراتن بوده و پس از ابتلا به ام اس کاملا فلج شده است. اما پس از نه روز درمان توانست شست پایش را تکان بدهد و پس از ده ماه 1.5 کیلومتر در Lake District شنا کرد. او یک ساله شدن پیوند سلول‌های بنیادی‌اش را با دختران‌ش جشن گرفت. پس از بررسی فرایند درمانی او مشخص شد که دیگر اثری از فعالیت ام اس وجود ندارد.


در ام اس سلول‌های ایمنی هستند که به ستون فقرات حمله می‌کنند و منجر به درد، التهاب و فلج شدن افراد می‌شوند.

این روش درمانی که سیستم ایمنی بدن را دوباره‌سازی می‌کند اولین روش درمانی است که علائم ام اس را ضعیف کرده است، بیماری که درمان ندارد و فقط در بریتانیا 100.000 نفر را به خود گرفتار کرده است.

از‌ آن‌جایی که سلول‌های بنیادی می‌توانند بر اساس محیط به هر سلولی از بدن تبدیل شوند قابلیت بازسازی سیستم ایمنی را هم دارند. با این‌که دلیل ام اس مشخص نیست، بعضی متخصصین مغز و اعصاب عقیده دارند این سیستم ایمنی است که به مغز و ستون فقرات حمله می‌کند و به درد، التهاب، فلج شدن و در موارد شدید به مرگ منجر می‌شود.

پروفسور باسیل شاراک، یک متخصص مغز و اعصاب در بیمارستان شفیلد گفته: «از سه سال پیش که شروع به درمان بیماران کردیم با نتایج شگفت‌انگیزی رو‌به‌رو شدیم. نمی‌خواهم بزرگ‌نمایی کنم اما در زمینه‌ی مغز و اعصاب به پیشرفت‌های بزرگی دست یافته‌ایم.

در طول درمان سلول‌های بنیادی بیماران برداشت و ذخیره می‌شوند و پزشکان به بیماران داروهایی می‌دهند که سیستم ایمنی را نابود می‌کنند. سپس سلول‌های بنیادی به بدن وارد می‌شوند و شروع به تولید گلبول‌های قرمز و سفید می‌کنند. پس از یک ماه سیستم ایمنی دوباره سرپا می‌شود و به کار می‌افتد و بیماران نشانه‌های بهبودی را مشاهده می‌کنند. البته پزشکان هشدار داده‌اند که بیماران باید با این روش درمانی سازگار باشند تا بتوانند از آن استفاده کنند.


منبع : ‌Telegraph