اگر به این نتیجه‌ی واضح رسیده‌اید که نیاز دارید توسط یک متخصص مغز و اعصاب مورد معاینه قرار بگیرید، متخصصی را انتخاب کنید که برای شما و خانواده‌ی شما بهترین انتخاب باشد. چرا که تجربه و سطح تخصص و دانش متخصص مغز و اعصاب می‌تواند به صورت مستقیم با سلامت و یا عدم سلامت مغز و اعصاب شما در ارتباط باشد. در این‌جا به بیان برخی راهکارهای کلیدی برای پیدا کردن بهترین متخصص مغز و اعصاب اشاره می‌کنیم؛ با مجله ایرانگان همراه باشید.

تحقیق و بررسی

شما می‌توانید با بررسی لیست متخصصین مغز و اعصابی که پزشک عمومی به شما معرفی کرده شروع کنید. از جهت دیگر پرس و جو از خانواده، دوستان و یا دیگر پزشکان متخصصی که به‌صورت مستقیم می‌شناسید می‌تواند موثر واقع شود. کمی وقت بگذارید و در اینترنت در خصوص متخصص مغز و اعصاب تحقیق کنید. در صورت لزوم با گرفتن وقت ویزیت از  متخصص مغز و اعصاب به‌صورت حضوری با او صحبت کنید. 

بررسی گواهینامه‌ی پزشکی متخصص مغز و اعصاب

از مهم‌ترین مسائلی که در انتخاب یک متخصص مغز و اعصاب می‌تواند به شما کمک کند بررسی گواهینامه‌ی پزشکی او می‌باشد. این گواهینامه می‌تواند اطلاعات مفیدی در خصوص مهارت‌ها، تخصص و تجربه‌ی متخصص مغز و اعصاب را در اختیار شما قرار دهد. از جهت دیگر با مطالعه‌ی کامل این پرونده، می‌توانید مطمئن شوید که متخصص مغز و اعصاب مدنظر شما سوء سابقه‌ای در پرونده‌ی کاری خود نداشته باشد. با مد نظر قرار دادن دانشگاهی که متخصص مغز و اعصاب از آن فارغ التحصیل شده، محل کار وی و گواهینامه‌هایی که موفق به اخذ آن‌ها شده است، می‌توانید به‌راحتی در ارتباط با انتخاب وی تصمیمی قطعی بگیرید.

تجربه‌ی متخصص مغز و اعصاب می‌تواند برای شما به‌عنوان عاملی حیاتی عمل کند.

تجربه‌ پزشک

زمانی که با مشکلی جدی در حوزه‌ی مغز و اعصاب مواجه می‌شوید، تجربه‌ی متخصص مغز و اعصاب می‌تواند برای شما به‌عنوان عاملی حیاتی عمل کند. چرا که هرچه تجربه‌ی متخصص مغز و اعصاب در درمان این امراض بیشتر باشد، احتمال بهبود شما نیز به‌مراتب افزایش پیدا خواهد کرد.  می‌توانید از متخصص مغز و اعصاب خود در رابطه با بیمارهایی که از مشکلی مشابه با بیماری شما رنج می‌بردند و مورد مداوای او قرار گرفته‌اند سوال کنید. اگر در رابطه با درمان خاصی که برای مداوای بیماری شما استفاده خواهد شد اطلاعاتی دارید، از متخصص مغز و اعصاب خود بخواهید در مورد تجربه‌هایی که در اعمال این روش در گذشته داشته برای شما توضیح بدهد؛ همین‌طور راجع به‌ چگونگی‌ درمان و خطراتی که متوجه شماست از وی اطلاعاتی دریافت کنید. 

جنسیت پزشک خود را مد نظر قرار دهید

در مسیر درمان لازم است که به صورت کلی با پزشک و متخصص مغز و اعصاب خود احساس راحتی کنید، چراکه می‌بایست مسائل خصوصی خود را با او در میان بگذارید. این مسئله به‌نوع مشکل و جنسیت شما هم بستگی دارد. متخصصین مغز و اعصاب هر روز روش‌های جدید و متفاوتی برای درمان مشکلات مغز و اعصاب خانم‌ها و آقایان ابداع می‌کنند. به‌همین جهت بهتر است از متخصص مغز و اعصاب در خصوص تخصص و تجربه‌ای که برای درمان بیماری‌تان باتوجه به جنسیت شما دارد سوال بپرسید.

نحوه صحبت پزشک خود را مورد بررسی قرار دهید 

متخصصی را انتخاب کنید که می‌توانید راحت و بی‌دغدغه با او در رابطه با بیماری خود صحبت کنید. پزشکی که با حوصله نسبت به رفع نیازهای شما تلاش می‌کند و اطلاعاتی که مد نظر دارید را در اختیارتان قرار می‌دهد. دقت کنید که در پروسه‌ی درمان شما، نقش تصمیماتی که در روند معالجه اتخاذ می‌کنید حیاتی است. شما می‌توانید زمانی که برای اولین بار با متخصص مغز و اعصاب خود روبه رو می‌شوید میزان حوصله در پاسخ‌گویی به سوالات شما و یا میزان مسئولیت‌پذیری او را ارزیابی کنید. متخصصی را انتخاب کنید که تلاش می‌کند به‌صورت کامل شما را بشناسد، در جهت مداوای شما تلاش کند و نسبت به تصمیماتی که در پروسه‌ی درمان اتخاذ می‌کنید احترام قائل باشد.

محل بیمارستان مهم است چون احتمالا مجبور هستید برای آزمایش و ویزیت متخصص مغز و اعصاب مرتب به آن‌جا مراجعه کنید.

اعتبار و کیفیت بیمارستان را بررسی کنید 

بیمارستانی که پزشک‌تان در آن کار می‌کند در واقع بیمارستانی است که شما در آن تحت درمان قرار می‌گیرید. به‌همین دلیل لازم است که اقداماتی را در زمینه‌ی کسب اطلاعات در رابطه با کیفیت مراقبت در بیمارستانی که قرار است در آن مورد معالجه قرار بگیرید به‌عمل آورید. این جریان از این بابت برای شما مهم خواهد بود که بیمارانی که در بیمارستان‌های تراز اول مورد معالجه قرار می‌گیرند شانس بیشتری برای درمان و زنده ماندن دارند. از دیگر مواردی که ضروری است به آن توجه کنید محل بیمارستان است چون احتمالا مجبور هستید برای آزمایش و ویزیت متخصص مغز و اعصاب مرتب به آن‌جا مراجعه کنید. 

بررسی نظر بیماران قبلی پزشک

نظر مردم  و بیماران قبلی را در رابطه با پزشکی که قصد دارید انتخاب کنید جویا شوید. شما می‌توانید در رابطه با تجویز دارو از جانب متخصص مغز و اعصاب و نحوه‌ی عملکرد روش درمانی پیشنهادی، اطلاعات لازم را از بیماران دیگر جویا شوید. هم‌چنین می‌توانید با پرسیدن سوالاتی از مراجعین در رابطه با  زمان ویزیت، مدت انتظار، فضای مطب و دیگر موارد نسبت به شناخت بیشتر متخصص مغز و اعصاب خود اقدام کنید. حتی می‌توانید در رابطه با میزان اعتماد بیماران به متخصص مغز و اعصاب نیز از ایشان سوالاتی را بپرسید و یا نسبت به زمانی که متخصص مغز و اعصاب صرف صحبت با بیمار می‌کند و یا نحوه‌ی پاسخ‌گویی به سوالات بیمار اطلاعاتی را از آن‌ها جویا شوید.

بیمه‌ چه مواردی را تحت پوشش قرار می‌دهد

نحوه‌ی پوشش بیمه درمانی شما یکی از موارد کلیدی در پروسه‌ی درمان است. چراکه این جریان به صرف هزینه‌هایی که در مدت درمان می‌بایست پرداخت کنید و نحوه‌ی پوشش‌دهی بیمه نسبت به این هزینه‌ها مرتبط خواهد شد. شما می‌بایست پزشکی را انتخاب کنید که از نظر سرویس بیمه شما واجد شرایط باشد و در محدوده‌ی پشتیبانی بیمه قرار بگیرد.

منبع : Healthgrades