اگر صاحب یک عینک کهنه، رنگ و رو رفته یا شکسته و خراب هستید، نیازی نیست که آن را دور انداخته یا در قفسه‌های منزل‌تان از آن نگهداری کنید. به‌جای این می‌توانید آن را بازیافت کنید.
 مراکزی وجود دارند که شیشه‌های عینک شما را گرفته و آن‌ها را دوباره پرداخت و به افراد دیگری اهدا می‌کنند.
سازمان‌های مختلفی برای بازیافت و اهدای عینک وجود دارند. در اکثر این سازمان‌ها، تنها شیشه‌های عینک را بازیافت و به سراسر دنیا اهدا می‌کنند. اگر شما مایل به کمک به این سازمان هستید، می‌توانید لنزهای عینک کهنه خود را جدا کرده و برای بازیافت به این سازمان‌ها بفرستید.
اما در برخی دیگر از مکان‌های بازیافت عینک، علاوه بر لنزها، تمامی قسمت‌های دیگر عینک نیز بازیافت می‌شوند. بنابراین اگر شما قصد دور انداختن قاب عینک را دارید، می‌توانید آن را به این سازمان‌ها‌ بفرستید. برای پیدا کردن سازمان‌های بازیافت و اهدای عینک می‌توانید از اینترنت کمک بگیرید. اکثر این سازمان‌ها به‌صورت داوطلبانه برای افراد نیازمند تلاش می‌کنند.
اگر شما قصد اهدای عینک طبی یا آفتابی خود را دارید، بهتر است پس از انتخاب سازمان بازیافت کننده و تماس با  آن، روند اهدای عینک را به درستی انجام دهید. ممکن است این سازمان از طریق پست جعبه‌هایی را برای شما ارسال کنند تا عینک را در آن قرار دهید تا از صدمات احتمالی در هنگام ارسال جلوگیری به‌عمل آید.

برای پیدا کردن سازمان‌های بازیافت و اهدای عینک می‌توانید از اینترنت کمک بگیرید.

 برخی دیگر از سازمان‌ها ترجیح می‌دهند عینک سالم را به آن‌ها اهدا کنید. بنابراین بهتر به نظر می‌رسد تا از اهدای عینک شکسته به آن سازمان‌ها خودداری کنید. پس از انتخاب یک سازمان داوطلب برای ارائه خدمات بازیافت و اهدای عینک از وب‌سایت این سازمان دیدن کنید. در اکثر اوقات مکان‌هایی که برای اهدای عینک مشخص می‌کنند دور از دسترس است. اما در وب‌سایت‌ها مکان‌هایی در ‌نزدیک شما، به شما معرفی می‌شوند تا به آن‌جا مراجعه کنید.
در صورتی‌که در حوالی شما یک مرکز بازیافت مستقل وجود دارد، می‌توانید به آن‌جا مراجعه کرده و عینک خود را اهدا کنید. در بسیاری از کشورها موسسه‌های خیریه، کتابخانه‌ها، کلیساها و مراکز غیر انتفاعی اقدام به جمع‌آوری عینک‌های اهدایی می‌کنند.
اگر تصمیم به اهدای عینک به یک مرکز در حوالی منزل خود را دارید، خودتان می‌توانید به آن‌جا رفته و عینک را اهدا کنید. اما در غیر این صورت می‌توانید با ارسال آن از طریق پست کردن عینک با استفاده از جعبه‌های مخصوص اقدام به اهدای آن کنید. اما لازم به یادآوری است هزینه اهدای عینک به مراکز واقع شده در منطقه و ناحیه زندگی شما کم‌تر خواهد بود.
به یاد داشته باشید قبل از پست کردن عینک باید آن را به درستی بسته بندی کرده تا در حین انتقال به مراکز مربوطه آسیب نبیند. اگر تصمیم به اهدای بیش از یک عدد عینک را دارید، جداسازی آن‌ها ضرورتی نخواهد داشت. شما می توانید همه‌ی آن‌ها را در یک بسته‌بندی قرار دهید. 
پس از اتمام مرحله‌ی بسته‌بندی و حصول اطمینان از صحت آن می‌توانید بسته‌ی پستی را به اداره‌ی پست برده و اقدام به ارسال آن نمایید. هزینه‌های پست و یا انتقال عینک به سازمان‌ها و موسسه‌های بازیافت و اهدای عینک، به‌عهده‌ی سازمان مربوطه خواهد بود.

منبع : Wikihow