خود را برای کاهش وزن آماده کرده‌اید و احتمالا می‌دانید که کاهش وزن یعنی غلبه بر مشکلات بی‌شمار فیزیکی و روانی و این یعنی که تا زمانی که به هدف‌تان برسید بارها بدون این‌که متوجه شوید افزایش وزن خواهید داشت. با این همه توصیه‌‌ی متضاد در مورد کاهش وزن که این روزها می‌شنویم تعجبی هم ندارد.

به همین دلیل یک نوع متخصص جدید به نام مشاور کاهش وزن به وجود آمده که به شما کمک می‌کند تا با سختی‌های رژیم غذایی و ورزش کردن کنار بیایید و بهترین راه برای رسیدن به وزن دلخواه‌تان را به شما نشان می‌دهد. بهترین مشاورین کاهش وزن، رایج‌ترین اشتباهاتی که مراجعین‌شان انجام می‌دهند را با ما به اشتراک گذاشته‌اند و راه درست را نیز به ما نشان داده‌اند.


به اندازه‌ی کافی غذا نمی‌خورید

این یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی است که کسانی که به‌دنبال کاهش وزن هستند انجام می‌دهند. اگر روزی 2500 کالری بسوزانید و فقط 1200 کالری دریافت کنید بدن را مجبور می‌کنید چربی ذخیره کند. علاوه بر این، کمبود کالری سوخت‌و‌ساز بدن را کم می‌کند و ساختن عضلات سخت‌تر می‌شود.

از خوردن وحشت نداشته باشید. بشقاب‌تان را با کربوهیدرات‌های سالم مثل میوه، سبزیجات نشاسته‌دار، دانه‌های کامل و پروتئین‌های بدون چربی مثل ماهی، بوقلمون و مرغ پر کنید. دریافت 1800 تا 2000 کالری از طریق این مواد غذایی سالم شما را سیر نگه می‌دارد و باعث می‌شود سراغ تنقلات نروید.


انجام ورزش‌های هوازی باعث بالا رفتن سوخت و ساز بدن و کاهش چربی می‌شود.

فقط هوازی کار می‌کنید و وزنه نمی‌زنید

بیشتر خانم‌هایی که برای کاهش وزن ورزش می‌کنند مرتکب این اشتباه می‌شوند. آن‌ها نمی‌دانند که عضله به سوزاندن چربی کمک می‌کند. ورزش‌ هوازی کالری می‌سوزاند اما در ساخت عضله نقش چندانی ندارد. وزنه زدن سوخت‌و‌ساز بدن را بالا نگه می‌دارد و باعث می‌شود چربی بسوزانید.

بهتر است کمی وزنه زدن هم به برنامه‌ی ورزش خود اضافه کنید. هفته‌ای دو یا سه بار و برای 20 دقیقه وزنه بزنید. با وزنه‌های سبک و ست‌های کوتاه شروع کنید اما یادتان باشد هرچه قوی‌تر شدید باید وزنه‌ها را سنگین‌تر کنید.


به خود می‌گویید «رژیم دارم» و مرتب سبک زندگی‌تان را تغییر می‌دهید

به گفته‌ی یک مشاور کاهش وزن کسانی که به‌‌دنبال رژیم‌‌های کوتاه‌مدت هستند سخت‌تر می‌توانند رژیم غذایی خود را حفظ کنند و به نتیجه برسند. وقتی به این فکر می‌کنید که رژیم دارید احتمال این‌که قبل از رسیدن به اهداف خود رژیم را بشکنید بیشتر است. حتی اگر وزن کم کنید ممکن است به خود بگویید قدم بعدی چیست. در حالی که اگر تغییرات کلی در سبک زندگی خود ایجاد کنید و اهداف طولانی‌مدت برای خود در نظر بگیرید یاد می‌گیرید چطور از ابزار مختلف برای کاهش وزن و حفظ کردن وزن‌تان استفاده کنید.


حامی ندارید

اگر بخواهید به‌تنهایی این کار را انجام دهید و از خانواده و دوستان کمک نگیرید احتمال این‌که موفق شوید بسیار کم است. اگر شریک زندگی یا بقیه‌ی خانواده تمایلی به ایجاد تغییر در سبک زندگی خود نداشته باشند یا از شما حمایت نکنند، انجام این کار برای شما مشکل می‌شود.

با یک دوست یا فامیل متحد شوید. اگر کسی را پیدا نکردید اهداف خود را با نزدیکان‌تان در میان بگذارید و از آن‌ها بخواهید از شما حمایت کنند. به این شکل به‌جای این‌که شما را وسوسه کنند که از مسیر خود منحرف شوید اهداف‌تان را به خاطر می‌سپارند.


با نوشیدن روزانه 8 لیوان آب، کربوهیدرات‌های ناسالم را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

اهداف مشخص تعیین نمی‌کنید

کلید موفقیت تقسیم کردن یک هدف بزرگ، مثل 15 کیلوگرم کاهش وزن، به اهداف کوچک و مشخص است. به‌جای مشخص کردن اهداف دست‌نیافتنی و مبهم، بهتر است به کاهش وزن مثل پروژه‌ای نگاه کنید که به اهدافی تقسیم شده که می‌توانید یکی یکی روی رسیدن به آن‌ها تمرکز کنید.

اهداف شما باید مشخص، قابل اندازه‌گیری، دست‌یافتنی، واقع‌گرایانه و زمانمند باشند. مثلا می‌توانید با هدف نوشیدن روزی 8 لیوان آب شروع کنید؛ ماه بعد می‌توانید روزی 8 لیوان آب بنوشید و کربوهیدرات‌های ناسالم را از رژیم غذایی خود حذف کنید. مجموع این اهداف کوچک به تغییرات بزرگ در سبک زندگی منجر می‌شود.


میزان کالری مصرف شده را بزرگ‌نمایی می‌کنید

خیلی از کسانی که رژیم لاغری دارند برای جبران کردن اشتباهات‌شان ورزش می‌کنند. این‌که فکر کنید چون امروز ورزش کرده‌اید می‌توانید دسر بخورید بسیار وسوسه کننده است، اما دارید میزان کالری که با ورزش کردن می‌سوزانید را بزرگ‌نمایی می‌کنید و در نتیجه پرخوری می‌کنید. 

یادتان باشد که افزایش فعالیت فیزیکی میزان کالری مورد نیاز بدن را افزایش می‌دهد. باید حواس‌تان به میزان غذایی که می‌خورید باشد و رژیم غذایی‌تان را دنبال کنید.


در تلاش‌های خود پایدار نیستید

این تقریبا بزرگ‌ترین اشتباهی است که کسانی که به‌دنبال کاهش وزن هستند مرتکب می‌شوند. کاهش وزن قابل توجه فقط وقتی اتفاق می‌افتد که بدن به‌طور مدام در معرض فعالیت فیزیکی و رژیم غذایی مناسب باشد. 

به تلاش‌های خود ادامه دهید. پس از دو هفته رژیم غذایی داشتن و ورزش کردن وسوسه می‌شوید یک هفته به خود استراحت دهید، اما با این‌ کار احتمالا به جایی باز می‌گردید که هفته‌ی اول بودید. البته تقلب‌های کوچک خیلی اشکالی ندارد، اما اگر متوجه شدید برای مدتی طولانی تلاش‌های خود را کنار گذاشته‌اید باید سریع آن‌ها را از سر گیرید.


منبع : Prevention